Decafé koffie

Wat is gezonder, decafé of gewone koffie?

Voor velen gaat er niets boven een lekker bakkie koffie. Maar in koffie zitten cafeïne en niet iedereen kan daar goed tegen. Voor wie minder cafeïne binnen wil krijgen, is er de cafeïnevrije variant, decafé. Maar is decafé gezonder dan gewone koffie?

Meer dan een drankje

Uit onderzoek in 2020 door de branchevereniging Koffie & Thee Nederland, blijkt dat we in coronatijd het gezamenlijk drinken van een kop koffie (of thee) enorm missen. Het geeft aan dat een kopje koffie meer is dan alleen iets om te drinken. Maar koffie (en ook thee) roept veel vragen op. Een aantal van die feiten en fabels behandelen we in een eerder artikel. Maar dan blijft de vraag nog open of decafé koffie gezonder is dan gewone koffie.

koffie afvallen
Lees ook: Helpt koffie echt bij het kwijtraken van kilo’s?

Cafeïne

Om te beginnen bevat gewone koffie cafeïne. Per kopje tussen de 60 en 90 milligram. Ter  vergelijking, een kopje thee bevat 30 milligram per kopje. Cafeïne wordt snel opgenomen in het bloed, al na een paar minuten, en daar blijft het ook wel even. Na ongeveer een uur of 5 is de helft van de cafeïne nog in ons bloed te vinden. Wie sterk reageert op cafeïne doet er goed aan niet laat op de dag nog een kop koffie te nemen. Het duurt immers voor het lichaam dit verwerkt heeft en dan bent u het mogelijk niet kwijt als u gaat slapen. Wilt u toch na het eten nog een kopje koffie, dan is cafeïnevrije koffie, decafé, een alternatief.

Misverstand

Om te beginnen is het goed om te weten dat koffie nooit helemaal cafeïnevrij is. Het is niet vergelijkbaar met de hoeveelheid die in gewone koffie zit, maar ook al wordt de meeste cafeïne verwijderd, er blijft altijd iets achter. Ongeveer 2 tot 4 milligram per kopje. Dat lijkt verwaarloosbaar, maar als u op een dag daardoor meer koffie drinkt, krijgt u ongemerkt dus toch cafeïne binnen.

Decafeïneren

Om cafeïne, decafeïneren, aan de boon te onttrekken, zijn verschillende mogelijkheden. Met oplosmiddel, water of met koolstofdioxide, CO2. De meest gebruikte is met oplosmiddel. Dat klinkt niet heel gezond, maar de bonen worden nadat ze zijn gewassen in met dichloormethaan gewassen en gebrand op 200 graden waardoor de gifstoffen verbranden. De methode waarbij CO2 wordt ingezet is schoner, maar nog niet elke fabriek kan deze methode inzetten en het is alleen geschikt voor grote hoeveelheden. Voor het maken van decafé worden niet de beste bonen gebruikt, aangezien er grote hoeveelheden bonen voor nodig zijn om het te kunnen produceren. Dat gaat vaak ten kosten van de smaak.

koffie
Lees ook: Kopje koffie? De keuze is reuze

Is decafé koffie gezonder?

Maar wat is de conclusie? Dat koffie niet slecht is voor de gezondheid, is al eerder aangetoond. En het lijkt erop dat decafé koffie dezelfde gezondheidsvoordelen heeft. Maar dat maakt cafeïnevrije koffie niet gezonder dan gewone koffie. Cafeïne zijn bijvoorbeeld ook niet slecht. Teveel is niet goed, maar een beperkte hoeveelheid kan normaal gesproken geen kwaad. Wie daarentegen niet goed tegen cafeïne kan, heeft aan decafé koffie een goed alternatief.

(Bron: AD, Consumentenbond, Koffiekompas, Radar, archief)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. waarom says:

    Wel interessant, maar weet u dat er ook mensen zijn die cafeïne juist nodig hebben omdat ze anders hoofdpijn krijgen. Lang geleden tijdens mijn werk heb ik dat al ervaren. En ca. 10 jaar terug gebeurde het zelfde. Voor een speciaal onderzoek mocht ik uren van te voren koffie en chocola etc niet gebruiken tot na het onderzoek de volgende dag. In het ziekenhuis zeiden ze later dat ze zoiets niet wisten maar kwamen wel meteen (voor iedere patiënt die hetzelfde onderzoek had ondergaan) met koffie en brok chocola.
    Als ik ergens op bezoek ben (nu niet ivm corona) en men gebruikt cafeïnevrije koffie dan merk ik dat in de loop van de dag en, oh ja, even mijn eigen koffie.
    Ik ben wel heel benieuwd of anderen dit herkennen.

  2. Hans47 says:

    Ben ooit gestopt met cafeïne omdat ik slecht sliep. Weekends had ik altijd hoofdpijn, reden: op het werk dronk ik s ochtends koffie met cafeïne en thuis zonder en in het weekend alleen zonder cafeïne, dit bleek later de oorzaak van de weekend hoofdpijn te zijn. Nu drink ik ’s morgens 2 koppen koffie met cafeïne en de rest van de dag zonder en heb geen koppijn meer.

  3. Leo Hooijmans says:

    Wat veel mensen niet weten is dat men behoorlijk ziek kan worden van cafëinevrije koffie. Zware hoofdpijn, misselijk en overgeven. De cafeïne wordt onttrokken van de koffieboon met chemische middelen en er blijft altijd iets van de chemie achter (al is het minuscule) wat vervolgens de boosdoener is waar mensen zo ziek van kunnen worden.