Feiten en fabels over koffie en thee

Liters drinken wij Nederlanders ervan, maar over de eigenschappen van koffie en thee bestaan tot op de dag van vandaag misverstanden. Zo denken veel mensen nog dat je van koffie drinken uitdroogt en dat er in groene thee geen cafeïne zit. Dit en meer zijn de uitkomsten van het eerste Nationaal Koffie & Thee Onderzoek. We zetten de feiten en fabels op een rij.

Koffie gezond of ongezond?

Over of koffie wel of niet gezond is doen verschillende verhalen de ronde. Feit is dat zwarte koffie onderdeel van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum uitmaakt. Slechts 14 procent van de ondervraagden weet dat dit, net als voor thee, ook voor koffie geldt. Koffie en thee passen in een gezond leefpatroon. Het zijn verantwoorde dranken. Zwarte koffie bevat minder dan 1 kcal per 100 ml. Het voedingscentrum heeft alle gezondheidsvoordelen van koffie en thee op een rij gezet.

Koffie droogt het lichaam niet uit

In tegenstelling tot wat veel mensen denken droogt koffie het lichaam niet uit. Slechts 31 procent van de ondervraagde koffiedrinkers weet dat. Als er een glaasje water bij de koffie gegeven wordt is dit dan ook niet bedoeld om achteraf de dorst te lessen, maar om de smaak vooraf te neutraliseren, zodat u optimaal van de koffie geniet. Koffie draagt gewoon bij aan de 1,5 á 2 liter vochtinname per dag die de Schijf van Vijf adviseert.

Groene thee is niet gezonder dan zwarte thee

Maar liefst 57 procent van de ondervraagde theedrinkers denkt dat groene thee gezonder is dan zwarte thee, maar dat klopt niet. Groene en zwarte thee komen van dezelfde theeplant. De blaadjes van zwarte thee zijn echter gefermenteerd of geoxideerd en de blaadjes van groene thee niet. Het proces verandert de kleur en de smaak, maar heeft nauwelijks invloed op de gezondheidseffecten, aldus het Voedingscentrum.

Groene thee bevat cafeïne

Slechts 26 procent van de deelnemers weet dat groene thee cafeïne bevat. In thee heet het overigens geen cafeïne, maar theïne. Cafeïne is een natuurlijk product en staat bekend om de stimulerende werking. Het is het bekendste bestanddeel van koffie, maar u kunt dus ook een kop thee nemen om u energieker te voelen. De hoeveelheid theïne in thee is ongeveer 2 tot 3 keer minder dan de hoeveelheid cafeïne in koffie. Dit is afhankelijk van de zetmethode (in een kopje filterkoffie zit bijvoorbeeld meer cafeïne dan in een kopje espresso). 41 procent van de deelnemers denkt dat zwarte thee meer theïne bevat dan rooibosthee. En dat klopt wél: in rooibosthee zit, net als in kruidenthee, helemaal geen theïne, omdat rooibos niet afkomstig is van de theeplant.

Weetjes over koffie en thee

Koffie en thee zijn, na water, de meest gedronken dranken in Nederland:

  • 82 procent drinkt wekelijks koffie, 67 procent dagelijks.
  • 71 procent drinkt wekelijks thee, 40 procent dagelijks.
  • Gemiddeld worden er 4,1 koppen koffie per dag gedronken.
  • En gemiddeld 3,2 koppen thee per dag.
  • 27 procent van de jongeren (16 – 24 jaar) drinkt dagelijks koffie.
  • 88 procent van de groep 65 jaar en ouder drinkt dagelijks koffie.

Over het onderzoek

Het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek is in juli 2018 in opdracht van branchevereniging Koffie & Thee Nederland uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Het is gehouden onder Nederlanders van 16 jaar en ouder, die minimaal één keer per week thee óf koffie drinken. Waarbij is gekeken naar kennis, houding en gedrag. In totaal hebben 1433 Nederlanders een (online) vragenlijst ingevuld. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Lees ook: onderzoek toont aan: koffie vergroot de kans op een langer leven en koffie, wondermiddel of laten staan?

(Bron: ANP, archief)

Geef een reactie