warm ontbijten beter?

Warm of koud ontbijten, wat is beter als start van de dag?

Er wordt vaak gezegd dat een goed ontbijt de beste start van de dag is. Maar wat we ontbijten is natuurlijk heel verschillend. Zo eet de een liever een cracker, boterham of een beschuit om de dag te beginnen. Anderen zijn meer van de smoothies, yoghurt of havermout. Havermout kunt u zowel warm als koud eten. Maar is het een beter dan het ander? 

Spijsvertering

Om onze spijsvertering op gang te houden is het belangrijk om te eten. Het ontbijt is een van die maaltijden. En niet een onbelangrijke, want het zorgt ervoor dat na een nacht slapen we voorzien worden van nieuwe energie. Maar wat is een goede start van de dag? Dat verschilt natuurlijk per persoon. Er zijn mensen die ’s ochtends geen hap door de keel krijgen. Anderen kunnen alles eten. Toch is het advies om het ontbijt niet over te slaan, al is het maar om een regelmaat in het eetpatroon te houden en het lichaam op gezette tijden van voedsel te voorzien. Hoewel er geen keiharde bewijzen zijn, bestaan er volgens het Voedingscentrum wel vermoedens dat er een relatie is tussen het overslaan van maaltijden en de kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en overgewicht.

maaltijd
Lees ook: Slaat u weleens een maaltijd over? De KoelkastCoach over waarom u dit beter niet kunt doen

Warm of koud?

Kortom, ontbijten is een goede start van de dag. Maar is een warm ontbijt ook beter voor onze spijsvertering? De temperatuur van ons ontbijt is niet bepalend, wat we eten is veel belangrijker. Warm eten kan wel een effect hebben op onze verbranding, het verwarmt immers ons lichaam en dan worden processen in gang gezet. Maar wat we eten is nog veel belangrijker, want een goed ontbijt bestaat vooral uit veel vezels. Een warm ontbijt kan ook met eieren zijn, of toast. Als er maar voldoende vezels toegevoegd worden. Dat kan ook door er warme groenten aan toe te voegen.

havermout
Lees ook: Moet u havermout eerst koken?

Havermout is ook zo’n vezelrijk ontbijt. Dat kunt u zowel warm als koud eten en aanvullen met fruit, noten en zaden voor de broodnodige extra vezels. Maar een kom yoghurt met fruit en noten of een volkoren boterham met kaas is een minstens zo goede start van de dag.

(Bron: Voedingscentrum, Margriet, archief)

Geef een reactie