Wanneer u eet belangrijker dan wat u eet

De tijdstippen waarop u eet hebben mogelijk een groter positief effect op uw gezondheid dan de maaltijd zelf. Minder eten in de avond zorgt volgens onderzoekers voor een kleinere kans op obesitas.

Weinig calorieën

Uit een studie van het Britse Kings College blijkt dat het belangrijk is om ’s avonds weinig calorieën te eten, meldt de Britse krant Telegraph. De bevindingen uit het onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the Nutrition Society.

Onregelmatigheid

Mensen eten steeds later op de dag en eten op onregelmatige tijden, zo stellen de onderzoekers. Deze onregelmatigheid zorgt voor een afwijkend ritme en belemmert de spijsvertering. Recent onderzoek laat zien dat mensen die hun hoofdmaaltijd als ontbijt nuttigen, meer afvallen en een verbeterde bloedsuikerspiegel hebben.

Overgewicht

Bij veel diëten ligt de focus vooral op de voeding zelf, in plaats van op de tijdstippen. “Er lijkt echter een waarheid te zitten in het gezegde: ‘Eet ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een arme'”, aldus mede-onderzoeker Gerda Pot. Het onderzoek naar voeding is volgens Pot al vergevorderd. Toch blijft het volgens haar onduidelijk welke maaltijd zorgt voor de meeste energie bij mensen. Desondanks toont het bewijs aan dat het eten van meer calorieën later op de dag geassocieerd wordt met obesitas.

(Bron: Telegraph)

Geef een reactie

Reactie

  1. vliegenderob says:

    jaaaaaaren geleden woonde ik samen met een verpleegkundige, door o.a. haar diensten aten we vaak ‘sochtends de hoofdmaaltijd en inderdaad, mijn toen regelmatige overgewicht, wat ik nauwkeurig in de gaten hield, verminderde. Recent was ik eens bij mijn huisarts en die gaf me het compliment dat hij het goed vond dat ik als 73 jarige al tien jaar lang geen gram was aangekomen! Wél heb ik al mijn hele leven het drie dagen systeem aangehouden, ik tel mijn calorieën per drie dagen, dus als ik eens flink wat naar binnen sloeg trok ik het teveel van de twee volgende dagen af!