Snoepwinkel maakt plaats voor chocoladewinkel

We kopen steeds minder snoep. Maar wie denkt dat we een zoete lekkernij helemaal de rug toe keren heeft het mis. Want snoepwinkels mogen dan langzaam uit het straatbeeld verdwijnen, daar komen chocoladewinkels voor in de plaats. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. 

Suikerinname afgenomen

Het aantal snoepwinkels is sinds 2005 met een kwart gedaald. In 2005 zijn er nog 379 snoepwinkels in Nederland. Nu zijn er nog 277 over. De daling zou komen door het negatieve imago van suiker en snoep. De consument is zich steeds meer bewust van wat hij eet en daarmee is de suikerinname afgenomen. In de afgelopen 10 jaar is de suikerconsumptie per persoon gemiddeld met 10 procent gedaald.

Cacao ‘gezonder’

Chocolade is bezig aan een opmars. Suiker heeft volgens Nadia Menkveld, econoom Food en Agrarisch van ABN AMRO, een slecht imago. “Zo heeft de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een suikertaks bepleit. Cacao heeft een veel gezonder imago.” Het imago wordt versterkt, omdat fabrikanten en tijdschriften cacao neerzetten als superfood. Daarnaast experimenteren fabrikanten met gezonde ingrediënten of met repen met minder suiker.

Beleving

Winkeliers spelen hier handig op in door het exclusieve imago van chocolade. Voor veel mensen speelt de beleving van het kopen van chocolade in een winkel een grote rol. Het voelt als een ‘verwen moment’ om chocolade bij een winkel te kopen. Er komen ook steeds meer kleine chocolade-ondernemers bij. Bij hen is chocolade misschien wel duurder, maar het kopen ervan draagt dan in veel gevallen bij aan ethische principes.

(Bron: NOS/RTL)

Geef een reactie