Nieuwe voedingsrichtlijnen

De Gezondheidsraad bracht recentelijk het rapport Richtlijnen goede voeding uit. In deze nieuwe voorschriften staan een aantal veranderingen. De hoofdlijn luidt: meer plantaardig en minder dierlijk.

Producten

Maar wat is dan precies die nieuwe richtlijn? De Gezondheidsraad adviseert naast het mijden van dierlijke producten, ook te stoppen met suikerhoudende drankjes. Groente en fruit wordt al jaren aangeprezen en ook deze keer hamert de raad op het meer consumeren van deze producten. Volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis mag u meer in uw boodschappenmand leggen. Rood en bewerkt vlees, zout en alcohol kunt u beter laten liggen. Boter en harde margarines vervangt u het beste door zachte margarines, vloeibare vetten en plantaardige oliën. En in plaats van de frisdranken kiest u beter voor thee, gefilterde koffie en water.

Vitamine D

In gesprek met MAX Vandaag laat Patricia Schutte van het Voedingscentrum weten dat vooral het weglaten van voedingssupplementen in deze nieuwe richtlijnen opvalt. Schutte: “Deze passen alleen nog binnen de voeding van specifieke groepen, zoals ouderen. Voor vrouwen van 50 jaar en ouder en mannen van 70 jaar en ouder is het nuttig om dagelijks een vitamine D supplement te nemen.” Het Voedingscentrum zal in reactie op het rapport haar Schijf van Vijf op korte termijn aanpassen.

Voorkomen

De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad zijn gebaseerd op een wetenschappelijke analyse van onderzoeken tot de gezondheidseffecten van voedingsmiddelen. Deze producten verkleinen het risico op veelvoorkomende chronische ziekten. U kunt hierbij denken aan diabetes type 2, kanker en hart- en vaatziekten.

Welke van de aanbevolen voedingsmiddelen neemt u dagelijks?

Geef een reactie

Reacties (8)

  1. Lidy says:

    Langzaam maar zeker worden we overvoed meet weetjes zodat je, zeker als oudere, het niet meer weet.
    Waarom logen fabrkanten maar rotzooi in ons eten stoppen “als het maar onder de norm blijft” .
    Zouten, suikers, conserveringdmiddelen (wat dat ook mag zijn. Dit kan vanalles zijn)
    Is cocos olie beter? De een zegt ja de ander nee. Is agave diroop beter dan suiker? De een zegt ja de ander zegt dat er teveel toevoegingen zijn. Weer terug naar vroeger. Wit brood bruinbrood en rogge. Natuurlijke producten zonder toevoegingen. Kleine porties want n vriezer was er niet. Weckglazen vullen met natuurlijke spullen. Zouten met maggi plant. Stevia in een potje en zelf toevoegen zonder troep zoals bij de zoetjes. Wat is waarheid? Ik weet het niet meer.

    1. Floriade2 says:

      He-le-maal mee eens Lidy
      wat kunnen we doen om fabrikanten te stoppen met die rotzooi?

    2. Floriade2 says:

      Maar ja daar doet Max nu ook weer aan mee natuurlijk nóg meer informatie, Lidy!!
      Maar ja we moeten ons niet gek laten maken en aan info eruit pikken wat we nodig denken te hebben.

  2. Dreumes says:

    Beste Lidy.
    U moet gewoon eten wat U lekker vindt, dat doe ik ook, vroeger waren er geen koelkasten, diepvriezen, mensen werden toen ook gewoon ziek, maar het lijkt wel, of dat tegenwoordig niet meer mag, ziek worden, het is natuurlijk niet fijn om ziek te zijn.
    Het gaat er om dat men ziektes wil voorkomen, omdat de zorgkosten de pan uit reizen.
    Maar hoe komt dat, omdat er in de fabrieken er zoveel troep ingestopt wordt, eerst was het brood te zout, heb ik een makkie, mijn man bakt zelf ons brood, kant en klaar maaltijden zijn ook veel te zout, mijn man kookt iedere dag vers. De mensen worden gewoon zo al ziek gemaakt door al die berichten en adviezen.
    Succes Lidy, en eet smakelijk.

  3. maarten1953 says:

    Ik zie weer een kentering in het gebruik van ons voedsel, nu wordt verwacht dat je geen suikerhoudende limonade mag drinken, ( Of zo weinig mogelijk ) maar zelf geperst fruit heeft ook suikers mag je dit dan ook niet drinken??En als je vis eet heb je toch geen supplement van vitamine D nodig?
    Mag je zeker in een restaurant ook geen biefstukje bestelen want dat is ook rood van binnen.
    Jaren geleden heeft een grote margarine fabrikant samen met de overheid besloten te zeggen dat roomboter slecht was, gevolg iedereen aan de blue-band, Zeeuwsmeisje, en vele nog andere. Hiervan was het gevolg dat er koelruimtes vol lagen met roomboter, ( wat een veel beter product is dan margarine ) deze gingen voor een habbekrats naar andere landen en wij moesten toen dik 2 gulden betalen. En nu zeggen ze je moet vis eten, weten ze wel hoe duur deze nu is ?Ik eet wat ik lekker vindt al moet je wel op blijven letten.

  4. anne says:

    Het begint al bij de zaden dus als ze de grond in gaan groeit er al iets wat resistentie heeft tegen van alles gemanipuleerd door gif…
    Monsanto is een reus op dit gebied in de wereld corrupt en een monster voor alles wat leeft.

    tip… lees www. leefbewust.nl
    veel en belangrijke info over dit item voeding medicijnen alles wat belangrijk is voor ons …en gedetailleerd.

  5. RABE says:

    Als ik de diverse sites lees over de ingrediënten van margarine, dan weet ik wel dat ik in de keuken liever boter gebruik.
    En dan is er nog de apotheek (Becel) waarvan ik vind en velen met mij, die komt mijn huis niet in.
    Soms denk ik dat het voedingscentrum sterk gesponsord wordt en daarom bepaalde producten een plaats geeft in de schijf van vijf.
    Eet gevarieerd en vers, geen pakjes en zakjes, geen kant en klaar en eet niet te veel.
    Vlees braden in boter en boter op brood mag best, maar gewoon met mate.

  6. RABE says:

    Ik eet dagelijks groente met vlees of vis zonder zout.
    Vaak gebruik ik zeewier om toch jodium binnen te krijgen.
    Als ik een drukke tijd tegemoet ga kook ik ook om in te vriezen.
    Zo weet ik wat ik binnen krijg.
    Geen bewerkte producten, dus ik ben druk in de keuken.
    Pakjes en zakjes komen mijn huis niet in.
    En dan een glaasje wijn tijdens het koken, en aan tafel.