Is fruit drinken even gezond als fruit eten?

Versgeperste vruchtensappen en smoothies worden veel gedronken, maar zijn ze net zo gezond als een stuk fruit? Dat zeker niet, stellen verschillende voedingsdeskundigen. 

Veel suikers

Wie de dag begint met glas verse sinaasappelsap, moet hier zo ongeveer 5 sinaasappels voor gebruiken. Dat betekent volgens voedingswetenschappers Trudy Voortman niet dat diegene ook alle goede stoffen uit 5 sinaasappels binnen heeft gekregen. “Een sapje is gewoon een suikerhoudende drank. Veel goede voedingstoffen zitten er niet meer in, maar de suiker zit er nog wel in”, zegt zij tegen nieuwssite NU.nl. Dat de goede voedingstoffen eruit worden gefilterd, heeft volgens haar te maken met het verwerkingsproces. “In het bewerkingsproces gaat van alles verloren”, vertelt Voortman. “Er is altijd verlies ten opzichte van fruit. Door het sap te filteren, gaan er vezels verloren. Door het te verhitten, is er vitamineverlies. Vooral vitamine C gaat flink achteruit.”

Volgens het Voedingscentrum zitten er wel degelijk vezels en vitamines in versgeperst sap, maar is het niet per se de meest gezonde keuze. “We scharen vruchtensap onder een suikerhoudende drank en die moet je zo min mogelijk drinken”, aldus een woordvoerder van de instantie in het eerdergenoemde artikel.

Niet in de Schijf van Vijf

Verse vruchtensappen of smoothies bevatten dus vooral suikers en zijn daardoor niet gezond. Daarom staan zij ook niet in de Schijf van Vijf en kunnen zij ‘echt’ fruit niet vervangen. Dit geldt ook voor smoothies of sappen die gemaakt zijn van groente. Deze kunnen het eten van echte groenten nooit vervangen.

Toch ergens goed voor

Hoewel smoothies en andere sappen onterecht een gezond imago hebben, zijn deze dranken niet alleen maar slecht. Zij zijn een uitkomst voor mensen die door ziekte of ouderdom moeilijk vast voedsel kunnen eten. Het is in dit geval wel van belang dat de smoothie of sap zelf wordt gemaakt en dat de groente of fruit wordt vermengd met zuivel. In zuivel zitten eiwitten, wat belangrijkste bouwstoffen zijn voor het lichaam. Ook mensen die ondervoed zijn kunnen op die manier toch voedingsstoffen binnen krijgen.

Havermout is ook een optie

Naast smoothies en sappen, kunnen mensen die moeilijk kunnen slikken of ondervoed zijn ook op andere manieren genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Havermout bevat bijvoorbeeld veel goede bouwstoffen. Culinair journalist Janny van der Heijden doet voor hoe u dit maakt. Tip: u kunt de walnoten en blauwe bessen eruit laten als u dat liever wilt.

(Bron: nu.nl, voedingscentrum, archief)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. Jeichien Ottens says:

    Ik begin met te lezen dan valt het op dat alles over een kam geschoren wordt er wordt geen Fabriek sappen genoemd juist wel in de uitgebreide beschrijving. Als ik mijn ” ” in de blender pureer is er niets aan de hand sinaasappel met banaan spinazie en rauw ei. Het artikel graag iets uit elkaar trekken alstublieft.
    Natuurlijk is een vrucht het gezondste maar rauwe spinazie in de mond?

  2. maxwout says:

    Als ik een glas verse sinaasappelsap pers met mijn handpersje dan lijkt het me sterk dat alles er is uitgefilterd en ik verhit ook niks. Het bewerkingsproces (fabriek?) waar jullie het over hebben levert natuurlijk nooit verse sinaasappelsap.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Maxwout,

      Het is toch echt zo dat er best veel gezonde voedingsstoffen verloren gaan als deze met de handpers uitgeperst worden. Er blijft natuurlijk ook wel wat over, maar er wordt wel degelijk ook veel uitgefilterd. In het artikel gaat het ook specifiek over de verse variant van vruchtensap, niet om het fabrieksproduct. Als u zeker wilt weten dat u genoeg fruit binnenkrijgt, kunt u dus beter een stuk fruit eten.

      Met vriendelijke groeten,
      Redactie MAX Vandaag