Eten met stokjes: dit is waarom het goed voor u is

Aziatisch eten wordt vaak gegeten met stokjes. Dit kan wat lastig zijn, zeker in het begin. Toch heeft het eten met stokjes bepaalde voordelen voor uw gezondheid. Wij leggen uit hoe het zit en geven tips voor met stokjes eten.  

GI-waarden stijgen minder snel

GI-waarden is de afkorting voor Glycemische Index waarden. Deze waarden staan voor de mate waarin koolhydraatrijk voedsel effect heeft op de bloedsuikerspiegel en gewichtstoename. Als deze GI-waarden snel stijgen, kan dit ervoor zorgen dat calorieën minder snel verbrand worden. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat er meer vet wordt opgeslagen in het lichaam.

Uit een Singaporees onderzoek van de Singapore Institute for Clinical Sciences is gebleken dat de GI-waarde lager is bij het eten met stokjes, dan bij het eten met een lepel. Het eten met stokjes lijkt de plotselinge stijging van de GI-waarden na het eten dus te voorkomen.

bloedsuiker
Lees ook: Welk voedsel heeft het meeste (en minste) invloed op de bloedsuikerspiegel?

Mindful eten

Bewust zijn van wat u eet en drinkt: dit staat ook wel bekend als ‘mindful’ eten. Deze manier van denken heeft alles te maken met bewust zijn van wat u doet. Het doel is om alles met aandacht en beheersing doen. In de Aziatische wereld wordt dit vaak al van jongs af aan aangeleerd. Zo zouden inwoners van Japan hebben geleerd om nooit meer dan 80 procent vol te mogen zitten. Hierdoor wordt er automatisch bedachtzamer gegeten.

Eten met stokjes kan ook helpen bij mindful eten. Een onderzoek van de universiteit van Ohio liet zien dat mensen bewuster consumeerden als ze voedsel aten op een nieuwe manier. Popcorn zou volgens het onderzoek bijvoorbeeld lekkerder smaken als het met stokjes wordt gegeten, omdat er bewuster wordt geconsumeerd wanneer er een nieuw soort bestek wordt gebruikt. Door met stokjes te eten bent u dus bewuster van wat u consumeert. Hierdoor krijgt u niet zo snel te veel of te weinig binnen.

Minder snel overeten

Als u niet bewust bezig bent met het eten wat voor u staat, dan is de kans groter dat u zich overeet. Dit gebeurt wanneer u meer opeet dan u eigenlijk op kunt op dat moment. De kans dat dit gebeurt, is aanzienlijk kleiner met stokjes, omdat u hiermee vaak kleinere happen neemt dan met een vork of lepel. De maaltijd wordt daarnaast minder snel geconsumeerd met stokjes, waardoor uw hersenen de tijd krijgen om aan te geven dat er niet meer voedsel bij kan.

eten en drinken
Lees ook: Drinken bij het eten, is het goed voor u?

Hoe werkt eten met stokjes?

Genoeg voordelen dus, maar hoe werkt eten met stokjes precies? De technieken verschillen van persoon tot persoon, dus de volgende uitleg is alleen een algemene richtlijn die u kunt aanhouden.

Neem 1 stokje en leg die tussen de duim en ringvinger. Laat dit stokje op deze 2 vingers rusten en neem het andere stokje tussen de duim en wijsvinger. Laat deze vervolgens op de ringvinger rusten. Zorg ervoor dat de punten van de stokjes tegen elkaar rusten. Nu bent u er klaar voor om te oefenen met dingen op te pakken. Hoe meer u oefent, hoe beter het zal gaan.

In deze video wordt uitgelegd hoe u met stokjes kunt eten.

(Bron: RTL Nieuws, Margriet, Kookfans. Foto: Shutterstock.)

Geef een antwoord