Kies Bewust vinkje moet verdwijnen

De blauwe en groene vinkjes voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen zijn verwarrend en moeten verdwijnen, zegt de Consumentenbond.

Misleidend

“De groene en blauwe vinkjes op een etiket lijken misschien een handig hulpmiddel voor het kopen van gezonde voeding, maar in de praktijk werken ze eerder misleidend. Het Vinkje moet daarom verdwijnen”, aldus de Consumentenbond. Uit onderzoek dat de consumentenbond heeft gedaan blijkt dat bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. En dat terwijl het Vinkje juist bedoeld is om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten.

Weinig informatie

Doordat het Vinkje (te) weinig informatie geeft over hoe gezond een voedingsmiddel is, lijken ze gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been. “Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen”, zegt de bond. Meer redenen waarom de Consumentenbond vindt dat de Vinkjes moeten verdwijnen vindt u op hun website.

Ontwikkeling van het Vinkje

De stichting Ik Kies Bewust, de bedenker en uitgever van het Vinkje, is niet van plan om te stoppen met het voedselkeuzelogo. Ze geven toe dat de communicatie over het Vinkje verbeterd zal moeten worden. De stichting heeft daarom aangekondigd dat ze een publiek debat willen om ideeën te ontwikkelen hoe het Vinkje verder verbeterd kan worden.

Geef een reactie