masterclass 5

Nieuwe Vermeer Masterclass 5: De Drie Maria’s aan het graf van Christus

Wilt u, net als de kunstenaars uit het programma, zelf aan de slag met de verdwenen werken van Johannes Vermeer? Volg dan een Vermeer Masterclass. In deze videoserie krijgt u tips en instructies van Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Zij laten u stap-voor-stap zien hoe u een echte Vermeer maakt. Er zijn 6 masterclasses, die aansluiten op de televisieserie. Dit is Masterclass 5: De Drie Maria’s aan het graf van Christus.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

De Drie Maria’s aan het graf van Christus

de drie maria'sMiljarden vrouwen en mannen trouwens ook, zijn naar haar vernoemd. Ook scholen, sportverengingen en pizzeria’s. De heilige maagd Maria, de moeder van Jezus. Ze is een inspiratiebron voor kunstenaars en popidolen en één van de meest afgebeelde en misschien wel meest aanbeden persoon uit de Bijbel, terwijl ze er maar een paar keer in voorkomt. 

Vermeer legde Maria vast op paasmorgen. Dat is het moment waarop Maria, samen met 2 andere vrouwen die ook Maria worden genoemd, het graf van haar aan het kruis gestorven zoon Jezus bezoekt en leeg aantreft. Vermeer schilderde deze scene op een gigantisch groot doek dat helaas verdwenen is. En dat formaat bezorgt de kunstenaars die dit werk opnieuw gaan maken heel wat stress.

In de zeventiende eeuw was de Bijbelse kunst van groot belang voor katholieken. Het katholicisme was toen geen algemeen aanvaard geloof en kunst was een manier om thuis in alle privacy het geloof te belijden. Vermeer was van huis uit hervormd, maar bekeerde zich voor zijn huwelijk tot het katholicisme. En voor hij zich toelegde op zijn zo beroemde interieurscenes, schilderde hij als jonge kunstenaar eerst een aantal historie schilderijen; werken met een Bijbelse of mythische vertelling. Historie kunst stond hoog in aanzien, omdat het veel vraagt van een schilder. Je moet zowel portretten kunnen schilderen, stoffen kunnen weergeven en landschap en stillevens schilderen.

Dat het om een vroeg werk van Vermeer gaat, is iets waar de kunstenaars rekening mee moeten houden. De stijl en toets van Vermeer waren toen nog niet zo gedefinieerd als in zijn latere werk. En ook het kleurgebruik is belangrijk, want de Bijbelse kunst kent een aantal regels die zorgen voor herkenbaarheid. Zo is de mantel van Maria bijvoorbeeld altijd blauw gekleurd. Een belangrijke kleur voor Vermeer. Het speelt een belangrijke rol in veel van zijn schilderijen. Abbie Vandivere legt meer uit over de kleur van Vermeer:

De peperdure kleur blauw van Johannes Vermeer

Zelf aan de slag?

Geïnspireerd geraakt door de masterclass van Pieter Roelofs en Abbie Vandivere? Ga dan zelf aan de slag met de verloren werken van Vermeer. Stuur een foto in en maak kans op een plek in ons publieksmuseum:

Naar het publieksmuseum

Over De Nieuwe Vermeer

In het tv-programma De Nieuwe Vermeer brengen creatievelingen en professionele kunstenaars uit heel Nederland deze verdwenen werken tot leven. De werken worden beoordeeld door Vermeer-experts Pieter Roelofs en Abbie Vandivere. Een ode aan de iconische schilder, maar vooral ook een ode aan creatief Nederland. Het programma omvat naast een televisieprogramma ook een podcast, VOD-serie én een online expositie. De zes afleveringen van De Nieuwe Vermeer zijn te bekijken via NPO Start. De 12 winnende doeken worden van 20 maart tot en met 4 juni 2023 geëxposeerd in Museum Prinsenhof Delft en het Mauritshuis in Den Haag.

Alles van De Nieuwe Vermeer

Alle Masterclasses van De Nieuwe Vermeer

Masterclass 1: Een Heer van Stand die zijn handen wast
Masterclass 2: Het Tweede Straatje
Masterclass 3: Venus, Jupiter en Mercurius
Masterclass 4: Het Concert
Masterclass 5: De Drie Maria’s aan het graf van Christus
Masterclass 6: Het Zelfportret

Elke dinsdag verschijnt er een nieuwe Masterclass op deze website.

Geef een reactie