Strooizout en pekel op de auto

Strooizout van uw auto en fiets verwijderen? Zo doet u dat het beste

Om tijdens de koude winter de wegen, fiets- en voetpaden ijsvrij te houden wordt er gestrooid met strooizout. Een zeer effectief middel in de strijd tegen het ijs, maar minder goed voor de carrosserie van de auto en het frame van de fiets. Ook de lak, rubberen delen en velgen hebben te lijden onder het bijtende zout. Maar wat kunt u nu het beste doen?

Pekel

Om gladheid te bestrijden wordt er in Nederland gestrooid met strooizout. Dit zout bestaat uit gewoon zout met daarin natriumchloride. Zout verlaagd het vriespunt van water en de substantie die ontstaat als het zich vermengt heeft is pekel. Doordat pekel dus een lager vriespunt heeft dan water, zal er minder snel bevriezing en kans op gladheid optreden. Strooien gebeurt soms ook al direct met pekel (nat zout), dan is het zout al samengevoegd met vocht wordt uit tanks op het wegdek gespoten. Het voordeel hiervan is dat de nattere substantie direct zijn werk kan doen op het wegdek, minder snel wegwaait en ook niet direct het zicht van degene die achter de strooiwagen rijdt belemmert.

accu auto
Lees ook: Zo houdt u de accu van uw auto ook in de winter in goede staat

Strooizout bijt uit

Strooien is effectief, maar niet goed voor de carrosserie van de auto. Ook het frame van motoren en fietsen heeft te lijden onder de bijtende substantie. Vooral oudere auto’s hebben hier last van. Zout veroorzaakt sneller roestvorming. Oudere auto’s hebben carrosserieën waarin veel staal is verwerkt. De nieuwere modellen hebben ook aluminium en kunststof verwerkt in het frame. Op zich kunnen deze materialen meer hebben, maar zout doet geen enkele carrosserie of frame goed. Niet alleen de carrosserie, ook de lak en rubbers zijn er niet dol op. Kortom, het moet zo snel mogelijk van de auto af.

Afspoelen, niet direct schrobben

Afspoelen is het advies. Ga niet direct met sponzen en doeken in de weer. Het zout hecht zich samen met vuil en steentjes aan de auto. Gaat u direct met een spons of doek aan de slag, dan kunt u krassen op de lak veroorzaken. Spoel de auto af. Gebruik eventueel een autowasmiddel. Daar zit een middel in wat een waterafstotende werking heeft en ook strooizout minder makkelijk laat hechten. Haal de auto vervolgens door een wasstraat. Die spoelt de auto vaak voor waardoor de extra vieze delen eerst van de auto afgespoeld worden.

Ook de fiets kunt u het beste direct na gebruik afspoelen, bij voorkeur met koud wat. Eerst afspoelen en vervolgens met een sopje met bijvoorbeeld afwasmiddel (mild) goed reinigen. Vergeet ook niet de ketting mee te nemen. Smeer de remkabels van de fiets eventueel in met een beetje vaseline. Vocht zorgt namelijk voor roestvorming op de kabels. Kijk bij de elektrische fiets uit met water bij de elektrische delen. En voor alle fietsen geldt, maak hem goed droog na het schoonmaken.

bescherm uw auto tegen de kou
Lees ook: Tips om uw auto tegen de kou te beschermen

Voorkom bevroren rubbers

Let wel op. Vriest het nog ’s nachts? Maak dan de rubbers van de auto bij de deuren en achterklep na het spoelen goed droog. Anders vriezen ze vast en daardoor kunnen ze behoorlijk beschadigen. Bij vorst op de dag en ’s nachts zijn wasstraten over het algemeen niet open. Sterker nog, u heeft dan ook vast uw buitenkraan afgesloten. Tik dan eventueel het ergste vuil aan de zijkant van u auto los en wacht tot het weer het toelaat om de auto te reinigen. De fiets is eenvoudiger schoon te maken na een ritje. Droog ook die goed af en zet hem als dat kan binnen.

(Bron: Nu.nl, ANWB, autowastips.nl, wikipedia, archief)

 

Geef een reactie

Reacties (4)

    J F Zeemeijer says:

    W40 doet wonderen voor rubbers van deuren van auto etc…

    Pieterriet says:

    Je bedoelt waarschijnlijk WD 40?

      JohnnyBGood says:

      Klopt, WD40 doet wonderen. De rubbers blijven soepel en vriezen niet vast.

    Stans Myers says:

    Ook hondenpootjes houden niet van pekel. Gewoon een emmertje water en een oude handdoek klaar zetten bij de voor- of achterdeur.