gladheid

Autorijden bij gladheid, deze tips kunnen helpen

Het is winter en dat betekent dat de wegen soms glad kunnen zijn. Veel mensen vinden het eng om op gladde wegen te rijden, niet zo gek want het is ook niet zonder gevaren. Gelukkig kunnen deze tips van de ANWB u wel helpen bij het rijden met gladheid. 

Afstand houden

Afstand houden is natuurlijk altijd belangrijk, maar wanneer het glad is kunt u het best nog meer afstand dan normaal houden. De vuistregel bij gladheid is dan ook om uw snelheid te halveren en daarmee de afstand tot uw voorganger te verdubbelen. Op die manier heeft u meer tijd en ruimte om te reageren op onverwachte gebeurtenissen en een mogelijk langere remweg door de gladheid.

Vooruit kijken

Wanneer u genoeg afstand houdt, kunt u in de meeste situaties ook beter en verder voor u uit kijken. Op die manier ziet u eventuele problemen, zoals remmende voorgangers, eerder en kunt u daar beter op anticiperen.

autoruiten krabben
Lees ook: Autoruiten bevroren? Bekijk tips voor het krabben en ijsvrij houden

Optrekken

Als het glad is kan het bij het optrekken al behoorlijk fout gaan. De banden hebben op dat moment namelijk moeite om grip te vinden. In sommige auto’s kan het helpen om bij glad weer op te trekken in de tweede versnelling. Geef vervolgens weinig gas en laat de koppeling zo rustig mogelijk opkomen. Als u eenmaal rijdt is het belangrijk om alle handelingen rustig en met beleid uit te voeren, stuur bijvoorbeeld niet te abrupt om uitglijders te voorkomen.

Remmen

Het is iets waar u misschien liever niet aan denkt, maar ook wanneer het vriest kan het zijn dat u onverhoopt een noodstop moet maken. Dan wilt u natuurlijk wel wat het antiblokkeersysteem (ABS) optimaal werkt. Wanneer het ABS goed werkt, kan de auto namelijk maximaal afremmen zonder dat de willen blokkeren zodat u gewoon kan blijven sturen. Goed om te weten is dat ABS alleen werkt bij maximale remdruk, dit krijgt u alleen wanneer u het rempedaal tot de bodem intrapt. Moet u dus een noodstop maken terwijl het glad is? Ga dan niet pompend remmen, maar trap het pedaal in 1 keer goed door.

Winterbanden

Als laatste is het goed om te weten dat winterbanden geen totaaloplossing bieden tegen alle problemen die u ’s winters op de weg kunt tegenkomen. Winterbanden mogen namelijk een kortere remweg hebben dan zomerbanden, maar wanneer u (te) hard rijdt wordt dat effect volledig opgeheven. Omdat de remweg bij gladheid natuurlijk langer dan normaal is, is het ook met winterbanden aan te raden om niet te hard te rijden als het glad is.

code oranje
Lees ook: Code geel, oranje en code rood: Wat zeggen deze kleuren over het weer?

Moet u echt de weg op?

Als er sneeuw ligt of bij ijzel en gladheid, stel uzelf de vraag of het echt noodzakelijk is om de weg op te gaan. Rijden in dit soort omstandigheden is niet wenselijk. Dus waarschuwt het KNMI, bijvoorbeeld met een code geel of oranje, stel dan als het kan uw autorit uit tot een moment waarop de wegen weervrij toegankelijk zijn.

(Bron: ANWB, Pricewise.nl)

Geef een reactie

Reactie

  1. J S Koolschijn says:

    En áls je in een slip komt . . . STUREN !!! Kijk wat de neus van de auto doet. Gaat die de verkeerde kant op: tegensturen!