Tips om uw auto tegen de kou te beschermen

Koning Winter laat van zich horen met behoorlijk koude nachten. De vorst van afgelopen nacht heeft onder andere bij de wegenwacht al tot topdrukte geleid, want door de kou begeven veel accu’s het. Om uw auto te beschermen tegen de kou, hebben we een aantal handige tips voor u. 

Handrem

Wanneer u de auto ’s avonds voor de deur zet, zet hem dan niet op de handrem.  De handrem kan vastvriezen. Zet een schakelauto in de 1e versnelling. Zo voorkomt u dat hij wegrolt. Een automaat volstaat om in de P (parkeer stand) te zetten.

Ruitenwissers en rubbers

Ruitenwissers vriezen vast aan het raam. Het rubber kan daardoor kapot gaan, waardoor de wissers niet goed meer functioneren. Om dit te voorkomen kunt u een ruitscherm over de vooruit leggen. Leg de ruitenwissers bovenop het scherm, dan vriezen ze niet vast aan de ruit. Beter nog is de wissers omhoog te zetten en extra te beschermen. Dit kan bijvoorbeeld met een sok of een zak er overheen. Ook zo plakken ze niet vast aan de ruit. Om te voorkomen dat de rubbers van de portieren niet vastvriezen, kunt u ze insmeren met vaseline of talkpoeder.

Spiegels en sloten

Om te voorkomen dat de spiegels bevriezen kunt u ze inpakken in plastic zakken met daar eventueel een elastiek omheen. Het scheelt in de ochtend een extra handeling om ze ijsvrij te maken. En om te voorkomen dat uw sloten bevriezen, kunt u er smering in spuiten. Spuit het in het slot en doe de sleutel er een aantal keren in en uit. Mocht uw slot toch bevroren zijn, houd er dan een zakje met verwarmd water tegenaan.

Accu

Het onderdeel dat doorgaans het meeste last heeft van de kou is de accu. De wegenwacht heeft de handen er aan vol om iedereen weer op weg te helpen. Maar ook wanneer de accu het gewoon doet, is voorzichtigheid geboden. Als u de auto start, schakel dan eerst even de koplampen aan om de accu warm te laten worden. Zet overige energieverbruikers zoals ventilatie, achterruitverwarming, de radio en eventueel stoelverwarming uit. Zo belast u de accu minder. Druk als u start ook direct de koppeling in, dan belast u de accu ook minder.

Wel of niet de motor voorverwarmen?

De meningen zijn er over verdeeld, maar in principe hoeft u tijdens het krabben de auto niet warm te laten lopen. Het is slecht voor de motor en tijdens het krabben ademt u de schadelijke gassen van de auto in. Let wel, als u na het krabben de auto in stapt, kan de binnenkant van uw vooruit beslagen zijn. Wacht wel met wegrijden tot u vrij zicht heeft.

Boete

En wie denkt, ach dat krabben is nergens voor nodig, die heeft het mis. Behalve dan dat het belangrijk is voor uw eigen veiligheid en dat van uw medeweggebruikers, kunt u er ook een boete voor krijgen. Als een automobilist volgens de politie onvoldoende zicht heeft door de voor- of achterruit kan diegene een boete krijgen van 230 euro. Als ook de spiegels niet ijsvrij zijn, komt er nog eens 140 euro bovenop. Houdt ook rekening met uw verlichting, want als het sneeuwt bent u verplicht om met normale (dus niet mist-, dim- of grootlicht) verlichting te rijden. Doet u dat niet, dan kan u dat 280 euro kosten.

Drukte

Om tijdens de winterdrukte toch iedereen hulp te bieden, heeft de wegenwacht meer mensen ingezet. Normaal krijgen zij op een gemiddelde winterse maandagochtend zo’n 4000 meldingen, naar verwachting licht het aantal meldingen voor maandag 21 januari 2019 een stuk hoger. Door de drukte kan het gebeuren dat mensen langer moeten wachten. De ANWB raadt mensen daarom aan om zich warm te kleden en eventueel een deken en wat te drinken mee te nemen in de auto.

Het lijkt erop dat de kou nog even aanhoudt. Voor dinsdag 22 januari is zelfs sneeuw opgegeven. Dit leidt op Schiphol waarschijnlijk tot het uitvallen van vluchten. De KLM raadt passagiers aan om de vluchtstatus de komende tijd in de gaten te houden. De NS en ProRail laten weten dat er minder treinen rijden en adviseert reizigers de reisplanner te raadplegen voor vertrek.

(Bron: ANP/AD)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Ik ontwaar een tegenstijdig advies, en wel als volgt: niet de motor laten draaien, terwijl U de ramen schoonmaakt (schadelijke gassen en milieu vervuilen). En vervolgens: Wacht met wegrijden, voordat de ramen niet meer beslagen zijn (condens hebben). Ik denk dat de motor (nuttig) opgewarmd kan worden, terwijl U iets nuttigs uitvoert, namelijk ijs krabben van de ramen. In dezelfde tijd, wordt de condens aan de binnenzijde weggeblazen en kunt U meteen wegrijden, met een opgewarmd motorblok. Dit bespaard het milieu en geloof maar, dat het van groot belang is voor het behoud van het motorblok, dat het motorblok langzaam opgewarmd wordt, door stationair draaien, zonder directe rijwindkoeling. De motorolie wordt ook warm en smeert de draaiende onderdelen beter, als dat zou plaatsvinden met ijskoude motorolie. Voor de motor is het beter, onbelast opgewarmd te worden, als tijdens de belasting van optrekken. Als U de motor niet onbelast opwarmt, maar met een ijskoud motorblok direct gaat rijden, blijft de radiator langer en meer kouder. En op het moment de thermostaat opent, is de overgang van het warme motorblok en de ijskoude radiator extra groot, waardoor haarscheurtjes kunnen ontstaan, door het uitzetten en krimpen. Tevens is dit een extra belasting voor de koppakking, die kan gaan lekken. Bij sommige merken (oude Alfa Romeo’s) en extra snelle motorblokken kan dit funest zijn en tot dure reparaties leiden.