Slapen in het vliegtuig? Met deze tips lukt het (hopelijk) wel

Om na een lange vlucht nog een beetje fit op de bestemming aan te komen, scheelt het een hele hoop als u onderweg wat slaap kunt pakken. Maar dat is in een vliegtuig niet altijd even gemakkelijk. Wij hebben het internet afgestruind om tips voor u te verzamelen.

Kies een stoel aan het raam

Een stoel aan het raam heeft natuurlijk als pluspunt dat u tijdens de vlucht van het uitzicht kunt genieten. Daarnaast kunt u tegen de wand leunen en u wordt niet gestoord door andere passagiers, die anders langs u heen moeten als zij naar de wc willen. Ook kunt u ervoor kiezen het luikje voor het raam naar beneden te doen.

Neem een nekkussen mee

Een nekkussen voorkomt een stijve nek en zorgt ervoor dat u lekkerder ligt en daardoor sneller in slaap valt en blijft. Vergeten? Met een beetje geluk heeft de hoofdleuning van uw stoel dan beweegbare kleppen voor meer slaapcomfort. Of maak gebruik van het kussentje dat op veel vluchten uitgedeeld wordt. In het ergste geval kunt u bijvoorbeeld ook nog een opgerolde trui als kussen of steun in de rug gebruiken.

Gebruik oordopjes

Naast de herrie van het vliegtuig zelf, zitten er ook wel eens rumoerige mensen of baby’s/jonge kinderen in die van zich laten horen. Door oordopjes te gebruiken, kunt u dat naar de achtergrond werken en daardoor toch nog een lekker dutje doen.

Comfortabele kleding

Draag kleding die comfortabel zit en waarmee u bijvoorbeeld ook thuis op de bank mee in slaap kunt vallen. Knellende kleding is uit den boze. De temperatuur in vliegtuigen schommelt vaak flink. Door laagjes te dragen bent u flexibel en kunt u een vest bijvoorbeeld aantrekken als het fris is of juist uit- als het warm is. Doet u tijdens het slapen liever uw schoenen uit? Neem dan lekkere dikke sokken mee, die u dan kunt dragen.

Slaapmasker

Wie alleen kan slapen als het helemaal donker is, kan baat hebben bij een slaapmasker. Ook al gaat het licht in de cabine vaak wel enkele uren uit, zijn er altijd passagiers die niet willen slapen en het licht bij hun stoel inschakelen. Door een masker te dragen voorkomt u dat u hier last van heeft.

Zet een ontspannend muziekje op

Rustige muziek kan ervoor zorgen dat u omgevingsgeluiden minder hoort en kunt ontspannen. Maak eventueel zelf een afspeellijst met muziek die u graag luistert of stem in het vliegtuig zo mogelijk af op een muziekkanaal met voor u prettige muziek. Sommige mensen zweren daarnaast bij natuurgeluiden, zoals een kabbelende beek of ruisende zee.

Voorkom een te lege en te volle maag

Wie trek heeft, komt moeilijk in slaap. Om te voorkomen dat u tijdens de vlucht met een knorrende maag zit, kunt u wat etenswaren binnen handbereik houden, om het ergste hongergevoel te stillen. Wie net voor of tijdens de vlucht flink wat (vet eten) eet, zal ook juist moeilijker in slaap vallen. Probeer daarom 2 uur voor u wilt slapen niet meer (zwaar) te eten.

Vermijd bepaalde dranken

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar als u tijdens uw reis wilt slapen, dan kunt u cafeïne-houdende dranken beter laten staan. Koffie, zwarte thee en cola zijn daarom minder verstandige keuzes. Ook alcohol zorgt voor een minder goede slaap. Het vergroot daarnaast de kans op hoofdpijn en dorst. Water en kruidenthee zijn betere keuzes. Het is in de uitdrogende vliegtuiglucht belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen, maar als u teveel drinkt zal uw blaas u steeds wekken.

Ga offline

Door naar een digitaal scherm van bijvoorbeeld een tablet of e-reader te kijken, wordt de slaap verstoord, vanwege de straling en lichtinval die er vanaf komt. Leg die dus tijdig terzijde.

Laat uw riem vast

Tijdens de vlucht mag u uw riem vaak losmaken. Door hem echter vast te laten, bent u veilig bij eventuele calamiteiten en wordt u niet door een stewardess gewekt als het ‘riemen aan-lampje’ gaat branden en u net lekker in dromenland bent. Zorg daarbij wel dat de gesloten riem zichtbaar is, door ‘m bijvoorbeeld over een eventuele deken vast te maken.

Lees ook: 5 x ongeschreven regels in het vliegtuig.
10 tips om vakantie-ellende op het vliegveld te voorkomen.
Beweegtips voor tijdens uw vlucht.
Reisziekte voorkomen.
Tips om goed te slapen tijdens plaknachten. 
Wat is beter: slapen met het raam open of dicht?
Slaaptekort niet opgelost door bijslapen in het weekend. 
10 tips om beter te slapen. 

(Bron: ANWB, 3opreis, KLM)

Geef een reactie