gedragsregels vliegtuig

5 x ongeschreven gedragsregels in het vliegtuig

Vaak zitten de vliegtuigen helemaal vol, waardoor irritaties onvermijdelijk zijn. Hoe u uitgroeit tot een lichtend voorbeeld voor andere reizigers? Als u deze ongeschreven gedragsregels nastreeft kan dit niet fout gaan.

Ga niet onnodig in de rij staan bij de gate

Veel mensen vinden vliegen spannend. Er komt immers relatief veel bij kijken en op tijd komen is heel belangrijk. Om er zeker van te zijn dat zij op tijd zijn, gaan veel mensen al ver voor tijd in de rij staan bij de gate. Dat is niet altijd handig, omdat het grondpersoneel het inspannen vaak volgens een bepaald patroon laten verlopen. eerst mogen de mensen die business class vliegen instappen, daarna de mensen die op stoel 1 tot en met 10 zitten, en zo voort. Als de rij voor de toegangspoortjes al erg lang is, kunnen de mensen die wel op een stoel zitten en worden opgeroepen in te stappen vaak moeilijker naar voren komen. Dat vertraagt het instapproces.

Lees de regels van de luchtvaartmaatschappij goed door

Het gebeurt regelmatig dat mensen in discussie gaan als zij bijvoorbeeld 3 stuks handbagage meenemen terwijl er maar 2 zijn toegestaan. Luchtvaartmaatschappijen attenderen hun klanten duidelijk op dit soort regels bij het boeken van een ticket, maar toch zijn er altijd mensen die de regels niet lezen. Hierdoor kunnen vervelende situaties bestaan die onnodig voor oponthoud zorgen.

Spullen aanduwen in het bagagevak? Geen goed idee

Ook in het vliegtuig zelf gelden er een aantal gedragsregels die eigenlijk voor de hand liggen, maar waar lang niet alle reizigers zich aan houden. Zo is het verstandig om altijd netjes om te gaan met de bagage die al in de vakken boven de stoelen liggen als u aankomt. Hier kunnen waardevolle spullen inzitten die wellicht breekbaar zijn. Probeer dus geen tassen van andere mensen aan te duwen zodat die van u er nog nét bij kan. Dit gebeurt regelmatig en kan voor flinke irritaties zorgen.

Klap uw stoel niet zomaar naar achter

Leuk, zo’n verstelbare vliegtuigstoel, maar niet in alle gevallen. Veel reizigers klappen de stoel zonder waarschuwing naar achter, waardoor er gevaarlijke situaties kunnen worden veroorzaakt. Voor hetzelfde geld heeft de persoon aan de andere kant van de stoel net een kop hete koffie op het uitklaptafeltje staan. Ook als dit niet het geval is, is het altijd een goed idee om even te vragen of u uw stoel een stukje naar achteren mag klappen.

Probeer rustig te blijven

Zoals al gezegd is vliegen voor vele mensen een spannende aangelegenheid. Bij sommigen zorgt dit ervoor dat zij sneller boos worden dan normaal. Herkent u zichzelf hierin? probeer de boosheid dan te onderdrukken, want het zal waarschijnlijk niets aan de situatie veranderen. Als de boosheid tegen u gericht is, is het verstandig om kalm te blijven. Uiteraard mag u degene wel wijzen op zijn of haar gedrag, maar doe dit vooral rustig. Er is niets zo vervelend aan boord als 2 ruziënde passagiers.

Speciale tips voor lange vluchten

Hoewel het natuurlijk op elke vlucht belangrijk is om de ongeschreven gedragsregels in acht te nemen, is het op lange vluchten nog net iets belangrijker. Hier een paar extra tips om deze vliegreizen gezellig te houden:

  • De schoenen uittrekken wordt niet altijd geapprecieerd. vraag eerst de reizigers in uw directe omgeving of zij hier geen bezwaar tegen hebben voordat u dit doet.
  • Leg uw voeten niet op de stoel voor u.
  • Zit u aan een van de buitenste stoelen? Probeer dan de middelste stoelleuning zo min mogelijk te gebruiken. Degene die in het midden zit is uw erg dankbaar.

Lees ook: deze ongeschreven regels gelden er op terrassen

(Bron: Nu.nl, Buzzfeed)

Geef een reactie

Reacties (8)

    oosterwijck says:

    Stoel naar achteren bewegen! … Bij vakantievluchten voor het gepeupel naar zuid Europa, is de opmerking dat je het eerst moet vragen aan je achter medepassagier is geheel ongepast. De stoelen staan zo dicht op elkaar dat niemand de stoel achterover mag bewegen. Daar is helemaal geen plaats voor en de achterpassagier krijgt de leuning in zijn gezicht. Het gebeurd wel eens dat een a-sociale reiziger zijn stoel achterover beweegt, maar dat wordt onmiddellijk door de steward(es) gecorrigeerd. In dit onderwerp zou dat dan ook heel duidelijk gesteld moeten worden, dat dit echt heel ongepast is.

    Bij lange vluchten naar verre bestemmingen is iets meer ruimte tussen de stoelen en daar zou het kunnen, mits vooraf gevraagd. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dit vroeg. Ik begrijp niet dat er nog steeds een systeem wordt toegepast, dat het tafelblad mee beweegt met de leuning. Dit leidt regelmatig tot ongelukjes. Dat systeem met meebewegend tafelblad is een uiting van minachting voor je eigen klanten.

      Johannad says:

      Volgens mij is het beter dat rugleuningen vastgezet worden zodat ze niet meer naar achteren kúnnen bewegen. Zeker op vluchten van max. ± 4 uur moet dat geen probleem zijn voor de passagier. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat een passagier vroeg of het mocht of kon.

      haru2007 says:

      Ben het helemaal met deze melder eens. Op een vlucht vorig jaar hadden wij net onze koffie op het gammele tafeltje geplaatst. Gooit onze voorpassagier ineens de stoel naar achteren, u raad het al wat er gebeurde, sorry meneer, mevrouw, nee toch, mensen kunnen het woord sorry niet eens spellen. Ook met kinderen is er vaak overlast voor andere passagiers. Op een andere vlucht zit er een jongen, ongeveer 13/14 jaar voor ons. Een ruziezoekende gespek met zijn moeder, die zat naast mij, over de drank die besteld werd, werd cola. Na enkele minuten werd de cola tussen de stoelen leeggegooid, uiteraard in mijn nieuwe tas…………Ouders kunnen kinderen in een vliegtuig niet in de hand houden. Nog een ergenis. Ik ben 1.58 en weeg 55 kg. Geen enorm lichaam dus, zit altijd in het midden. Ik heb altijd de pech dat er iemand naast mij komt die 3 x zoveel weegt als ik, gevolg, de middensteun wordt direct omhoog gezet, dus neemt plaats op een gedeelte van mijn stoel. Als een koffer 1 kg teveel wee moet men bijbetalen. Zou het niets eens correct zijn van de vliegmaaschappijen dat het gewicht van de passagier ook bij het boeken opgeven moet worden? Zou wel zoveel eerlijker zijn, we hebben allemaal recht op een stoel, we betalen er immers voor, maar door overgewicht van mijn buurvouw/man meer dan ergelijk als ze je van je stoel werken. Heb er al vaak wat van gezegd, de stewardes erbij gehaald, maar men is gelijk beledigd. Voor ons geen vliegreizen meer….

    Hiephoi says:

    Het is zo onhandig eerst de voorste rijen te laten instappen en dan door naar achteren. Zo onstaan juist opstoppingen. Je zou juist van achter naar voor moeten werken. Ik erger me altijd blauw dat ik me door een rij nog staande medepassagiers moet werken.

      Bert de Ruiter says:

      Helemaal mee eens, veel reizigers hebben (veel) tijd nodig de handbagage in de bakken te plaatsen als men gegint met de achterste rijen veroorzaken ze minder (over)last

    Ceeshm says:

    Ik heb heel wat afgevlogen in mijn leven. Echter, de gegroeide ellende rond vliegen zoals uren wachten, opgekrikte ego’s onder vliegend personeel, vertragingen, dicht op elkaar gepropte stoelen, potsierlijke klasse indeling en dat alles gekoppeld aan malafide reisorganisaties en hotels, ongemanierd publiek, parkeerproblematiek, verkeersproblemen op aanrijdroutes en nog wat meer narigheid zijn voor mij goede redenen geworden om vlieg vakantiereizen definitief uit mijn vocabulaire te schrappen. Dan maar geen verre bestemmingen waar overigens meestal blijkt dat mensen mensen blijven. Of zij nou rijk of arm, blank, bruin, zwart of geel zijn, op enkele positieve uitzonderingen na vormen mensen het walgelijkste ras dat de natuur heeft voortgebracht. Waarom ik nog liever apen zie dan mensen? Apen zijn tenminste nog puur en mensen zie ik als gedegenereerde apen. Waartoe vliegetiquette al niet kan leiden. Ik houd het bij mijn camper en vooral niet a la ‘wij zijn er bijna’. Fijne vakantie, Cees

    Johannad says:

    Volgens mij kent vrijwel iedereen de ‘regels’ wel, maar helaas houden velen er zich niet aan. Passagiers kijken niet echt op of om of liever gezegd: ze denken niet aan anderen. Het instappen volgens de regel dat eerst achterste rijen worden opgeroepen, gebeurt nauwelijks (nog). Maar die regel was is of was dan: na mensen met kinderen, de achterste rijen eerst en niet beginnen met de eerste tien…

    AntonW says:

    In deze tijd van het massatoerisme hebben wij het vliegen zowel als het bezoek aan bepaalde steden opgegeven. Vliegen is met gedrang op luchthavens geen pretje meer en de veiligheidsmaatregelen geven het gevoel van veevervoer, met navenante behandeling. Schoenen uit en al je bezit liefst uitgepakt op de band. En aan de andere kant moeite om alles weer bij elkaar te krijgen en dan nog geen bankje om je schoenen weer aan te trekken. Nog voor het begin is de lol al ver te zoeken. En dan hoef ik het over onbeschaafd gedrag van medepassagiers al niet meer te hebben. We vliegen, liefst buiten het seizoen, om ver weg wonende familie en vrienden op te zoeken. En mijden verder luchthavens als de pest.
    Afkomstig uit een al eeuwen in Amsterdam wonende familie bezoek ik nu Amsterdam niet eens meer. Je wordt er door de massa’s voortgedragen. In het prachtige Rijksmuseum, ik groeide er vlak bij op, wordt je gevraagd opzij te gaan voor selfies makende mensen die met schilderijen op de foto willen.
    Massatoerisme, ik walg er van.