bussen

Er wordt flink geklaagd bij meldpunt volle bussen

Er rijden minder bussen, maar het aantal reizigers neemt niet af. Dat leidt tot overvolle bussen en gevaarlijke situaties. Om aandacht te vragen voor dit probleem én om er iets aan te veranderen, is reizigersvereniging Rover het meldpunt volle bussen gestart. Met succes, want er zijn in korte tijd al honderden klachten binnengekomen. 

Gewond in de bus

Rover komt op het idee om dit meldpunt te openen, omdat zij steeds meer berichten van reizigers krijgen die zeggen niet mee te kunnen met de bus omdat deze overvol is. De klachten die Rover binnenkrijgt zijn erg uiteenlopend: van mensen die gewond raken bij een plotse stop tot reizigers die zich bijna een weg uit de bus moeten vechten omdat het zo druk is. Met name in de ochtendspits is dit een probleem.

Meeste klachten uit Amsterdam

Het meldpunt van Rover is nu 2 maanden open en er zijn al honderden meldingen gedaan. Met name over de regio Amsterdam wordt erg veel geklaagd, maar opvallend is ook dat regio Midden-Overijssel behoorlijk berucht is onder reizigers. Vooral over buslijn 71 tussen Emmeloord en Zwolle komen negatieve opmerkingen binnen. Zoveel zelfs, dat het de meest besproken buslijn is onder mensen die een klacht indienen. Het minste aantal klachten komen er volgens eerdere berichtgeving van Rover binnen over buslijnen in de regio Zaandam, Groningen, Zuidoost-Friesland en de Waddeneilanden.

Versobering

Een reden voor de toenemende drukte in de bussen kan zijn dat streekvervoerders door het hele land de diensten versoberen. Er worden haltes opgeheven en langs de haltes die overblijven, rijden in sommige gevallen minder bussen. Deze versobering komt volgens vakbond FNV doordat vervoerders te rooskleurige plannen presenteren aan de provincies, die de taak hebben om de het bedrijf aan te wijzen dat voor een bepaalde tijd verantwoordelijk wordt voor het streekvervoer in dit gebied. Zodoende kan het voorkomen dat het plan dat op papier zo mooi lijkt, in de realiteit een stuk minder goed uitpakt. Met name gemeenten in dunbevolkte gebieden hebben hier last van, want daar wordt het meest wegbezuinigd.

Chauffeurs

Niet alleen vervelend voor de reiziger, maar ook voor de treinmedewerkers en de buschauffeurs. Zij werken door de versobering onder grote druk. Een voorbeeld: chauffeurs hebben soms zelfs een lampje op hun dashboard dat gaat branden als zij een paar minuten vertraging hebben. Onlangs staken medewerkers van streekvervoer om veranderingen betreffende de werkomstandigheden af te dwingen. Deze actie blijkt succesvol, want de vervoersbedrijven hebben onder meer een loonverhoging en betere arbeidsomstandigheden beloofd.

Ondervindt u hinder van volle bussen? Meld het dan bij Rover.

(Bron: Rover, De Stentor, FNV, ANP)

Geef een antwoord

Reacties (3)

    korba says:

    Dat kan ik heel goed begrijpen.

    Ludwig says:

    Ik heb geen hinder van volle bussen. Wel van te weinig bussen die ook te weing rijden. Op zondag op eentje na, zelfs helemaal niet. En die ene gaat pas om 10 rijden. Daarbij is de regiotaxi behoorlijk duur geworden. Ouderen blijven niet voor niets (te) lang auto rijden. Het ov is op veel plekken in Nederland zwaar uitgedund. Ik voel me in het dorp waar ik woon steeds geisoleerder, naar mate ik ouder wordt.

      oosterwijck says:

      Ik zelf heb eens het idiote plan gehad om de auto af te zweren en voortaan me, met het openbaar vervoer te verplaatsen. Twee incidenten en een structureel probleem, hebben me terug tot de realiteit gebracht. Het eerst incident: Ik ging als gescheiden echtgenoot en vader van drie kinderen een dagje naar de Efteling en kocht 4 zitplaatsen in de bus van ‘s-Hertogenbosch naar kaatsheuvel met moest fl 90 betalen (dit was nog voor de Euro periode). De bus was vol en we moesten, heen en terug, staan. Ik reclameerde bij de busmaatschappij, BBA, met de woorden dat ik beter een taxi had kunnen nemen, voor minder geld. Opgehaald en teruggebracht, aan de deur en lekker zitten met z’n allen. Het antwoord van de BBA was: “Dat had U dan maar moeten doen”. Korte tijd later kocht ik een jaarkaart voor de trein en ging op dansles in Tilburg, elke woensdagavond van 20.00 uur tot 22.00 uur. Ik heb de helft van de danslessen niet kunnen volgen, omdat de trein uitviel. Ik ging tevergeefs met de fiets naar het station, zette mijn fiets in de stalling en liep naar het perron, om daar de boodschap tee lezen, dat er geen trein reed. Mijn danspartner werd razend, omdat ze de helft van de tijd, tevergeefs op mij zat te wachten, langs de dansvloer. Het structureel probleem was: ik werkte in Weesp, bij Amroh Handelsmaatschappij en Ik heb maar snel weer een auto gekocht, en heb nooit meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Dat is nu inmiddels 25 jaar geleden en er is nog niets verbeterd.