Buschauffeurs voeren actie voor (plas)pauzes

Buschauffeurs in verschillende provincies voeren op 4 december 2017 actie om aandacht te vragen voor de ongezond hoge werkdruk die velen van hen ervaren. Zo hebben de meesten geen tijd voor een eet- of plaspauze, omdat zij soms wel 4 uur lang aaneengesloten achter het stuur zitten.

De maat is vol

In de provincies Groningen, Noord-Holland, Gelderland, Limburg en Brabant worden verschillende bussen op 14 december 2017 op de voet gevolgd door een auto met daarachter een dixie-toilet. Dit zijn dezelfde wc-hokjes als die vaak aanwezig zijn op grote evenementen. Door deze ludieke actie willen de chauffeurs duidelijk maken dat de maat voor hen echt vol is. Hoewel chauffeurs recht hebben op een kwartier lunchpauze, wordt deze pauze zelden genomen. Ook een wc-bezoek schiet er vaak bij in, waardoor de chauffeurs noodgedwongen minder moeten drinken. Dat dit niet goed is voor het lichaam, laat zich raden.

Al jaren problemen

Deze problemen zijn niet nieuw, maar duren al jaren. Vanaf het jaar 2000 moeten vervoersbedrijven een plan inleveren bij de provincie als zij  hier het streekvervoer willen verzorgen. De provincie bepaalt vervolgens welk bedrijf dit mag gaan doen. Dit systeem heeft ervoor gezorgd dat de huidige problematiek is ontstaan, want door de concurrentie beloven de vervoerders soms meer dan dat zij daadwerkelijk kunnen waarmaken. “De eerste jaren ging het nog wel op die manier”, legt Paula Verhoef, bestuurder streekvervoer van vakbond FNV uit. “Maar de laatste jaren zijn de problemen groter geworden. Vroeger hadden de chauffeurs tussen 2 ritten door even tijd om naar de wc te gaan, maar dat is er niet meer bij. We zeggen wel tegen alle andere automobilisten dat zij na 2 uur rijden een paar minuten moeten uitrusten, maar voor de buschauffeurs geldt dit kennelijk niet”, legt Verhoef uit. Zij geeft meer voorbeelden van de verslechterde situatie: chauffeurs voelen vaak de druk om door te rijden voordat degenen die net in zijn gestapt fatsoenlijk zitten; dit om vertraging te voorkomen. Ook zijn er vervoerders die een lampje op het dashboard laten branden als de bus een paar minuten vertraging heeft, wat stressverhogend werkt. De chauffeurs staan dus eigenlijk constant onder druk.

Daarnaast zijn er steeds minder buschauffeurs, omdat er weinig nieuwe aanwas is en veel oudere chauffeurs met pensioen gaan. Dit vermindert de werkdruk ook niet.

Landelijke acties?

Hoewel er in een paar provincies actie wordt gevoerd, is het wel degelijk een probleem in heel Nederland. Tijd voor acties op landelijke schaal is het echter nog niet. “We proberen het eerst zo”, zegt Verhoef. Mocht dat niet werken, dan kan er over gegaan worden tot verstrekkende maatregelen, zoals stakingen. Tot nu toe heeft nog geen enkele vervoerder toegezegd de werkdruk te verlagen.

(Bron: Paula Verhoef, NOS, ANP, FNV)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. Hanneman says:

    Weer zo’n naar geluid uit het land met steeds minder woningnood, minder werkzoekenden, ongeveer s’werelds beste zorgstelsel, snelst groeiende economie en nog een paar juwelen. Knap walgelijke situatie. Schoolvoorbeeld van werkgevers die enkel in winstcijfers geloven en met hun personeel omgaan zoals de gemiddelde varkens of kippenbaron met zijn levende haven. Vast staat ergens op papier dat aan de primaire, noodzakelijke voorwaarden voor functioneren wordt voldaan maar we weten allemaal dat al die miljoenen varkens en kippen er beroerd aan toe zijn. Dus de bewegingsvrijheid van in dit geval de kapiteins op onze bussen, voorzieningen als zuurstof en een slecht gevuld eerste hulpkoffertje, ’t klopt vast allemaal maar… ’t klopt niet. Onze chauffeurs hebben een in wezen enorme verantwoordelijkheid. Omgaan met alles en ieder publiek, niks selectie, dus ook met agressieve idioten, zwartrijders, geweld, verkeersdrukte, rotweer. Net als mensen die in de zorg werken of bij voorbeeld het onderwijs, de politie worden ze zwaar ondergewaardeerd. Door velen. Vooral door de werkgevers die omwille van de winst mensen muurvast plannen. Dom. Zeer dom. Moest ontzettend lachen om het mobiele toilet. Of werkgevers die grap ook waarderen en sportief iets gaan doen aan het probleem? Ik denk dat het zinvoller is om bij een halte van een opgeheven lijn op de bus te wachten.

  2. Nijman says:

    Ik word er zo moe van dat ” geroep” dat we in een rijk land leven. En dit terwijl je ziet hoe alles in zijn achteruit gezet wordt. Het is nog slechts de economie wat telt. Oorzaak en gevolg komen massaal dichterbij…. en onze ziel raakt steeds meer verdwaald.

    1. Hanneman says:

      Beste Nijman, ik hoop niet dat u denkt dat ik met wat ik hierboven schrijf aan dat roepen meedoe of het onderschrijf. Ik schrijf dat het wordt geroepen. Als het over onderschrijven gaat doe ik dat bij uw reactie.

  3. oosterwijck says:

    De vakbond hoeft alleen maar naar de rechter te stappen en de wettelijke rusttijden afdwingen. De chauffeurs raad ik aan om een langzaam aan actie te ontketenen. En flink de media bespelen, totdat de politieke bobo’s zich kapot schamen.

    Wat betreft het chauffeurs tekort, is er sprake van een tegenstrijdigheid. Aan de ene kant zijn er te weinig chauffeurs (in bepaalde regio’s) en aan de andere kant is er een wachtlijst van gepensioneerde chauffeurs, die na hun pensioen, uit hobby, geheel gratis als vrijwilliger, op een buurtbus willen rijden. Waar zit hun verstand? …

    Ik stel voor om alleen de vrijwillige chauffeurs, geen (plas)pauze te gunnen. … Alle andere chauffeurs, moeten elke twee uur, een half uur pauzeren en even plassen, een kop koffie en lekker zappen op de telefoon.