Roel Tijmons strijdt voor behoud busvervoer in Sleeuwijk

Omroep: MAX

Duur: 0:02:32

Uitzending: di 5 sep 2017 00:00

Busje komt zo, of toch niet?

Verschillende vervoersbedrijven werken momenteel aan een nieuwe busdienstregeling die in december 2017 start. Al jaren is er veel te doen over het busvervoer, met name in de dunbevolkte gedeeltes van Nederland. Daar verdwijnen buslijnen of rijden ze minder frequent. Dit tot grote irritatie van bewoners én de lokale politiek.

Busvervoer, hoe wordt dat eigenlijk geregeld?

Busvervoer is de verantwoordelijkheid van de provincie. Zij wijzen een busmaatschappij aan die voor een bepaalde tijd rond mag rijden. Deze bedrijven maken vervolgens de dienstregeling. Het is nu al verschillende keren voorgekomen dat als een provincie van vervoerder wisselt, er verschillende buslijnen samen worden gevoegd of geschrapt. Dit lijdt soms tot grote ergernis van de bevolking, want hierdoor kunnen sommige mensen minder goed gebruik maken van de bus. Met name ouderen zijn vaak de dupe van dit soort keuzes. In het Utrechtse Leusden is dit bijvoorbeeld aan de hand. De provincie besluit in 2016 in zee te gaan met een andere maatschappij, waardoor de 2 buslijnen die eerst het dorp aandoen, worden samengevoegd in 1. Hierdoor moeten   Leusdenaren een grotere afstand afleggen voordat zij bij een halte zijn. Dit levert zoveel klachten op, dat de voltallige gemeenteraad van Leusden besluit om in gesprek te gaan met de Provinciale Staten van Utrecht. Tot op de dag van vandaag strijdt de gemeente voor het terugkrijgen van hun tweede buslijn.

Heerlen

Dit samenvoegen van lijnen gebeurt niet alleen in de provincie Utrecht. Ook in Limburg en in het noorden van Nederland zorgt het voor problemen. In Heerlen verdwijnt er na een wisseling van busmaatschappij een buslijn in het stadsdeel Heerlerbaan. Daardoor rijden in een bepaald gedeelte van deze wijk geen bussen meer en hebben 1000 huishoudens moeilijker toegang tot busvervoer. De Ouderenpartij in Heerlen stelt dat dit vooral nadelig is voor ouderen, omdat zij minder goed in staat zijn om de langere afstand tot de halte af te leggen. Er is inmiddels actie gevoerd door de bewoners om de buslijn terug te krijgen. Of dit effect heeft gehad, is nog onduidelijk.

Te veel aanbod

In Noord-Nederland verdwijnen er ook buslijnen. In de provincie Drenthe wordt het gat dat zij achterlaten, opgevuld door regiotaxi’s, maar informatie daarover is slecht vindbaar. Zo is deze dienst niet zichtbaar op de ov-website 9292ov.nl. Volgens de Noordelijke Rekenkamer, een orgaan dat het beleid van de noordelijke provincies toetst, is er nog een ander probleem. Naast de moeilijk vindbare regiotaxi, zijn ook particuliere vervoersbedrijven die mensen van A naar B vervoeren. Zij hanteren eigen tarieven en voorwaarden. Hierdoor is de markt versnipperd geraakt en kiezen steeds minder bewoners voor deze vorm van vervoer.

Zo kan het ook

Hoewel het lang niet overal goed gaat met het busvervoer, zijn er ook lichtpunten. Zodra een vervoersbedrijf een dienstregeling voordraagt, is er een inspraakperiode. In de provincies Drenthe en Groningen is hier goed gebruik van gemaakt en daardoor gaan er vanaf december 2017 bijvoorbeeld dubbeldekkerbussen rijden tussen Emmen en Groningen. Ook gaat er frequenter gereden worden op het traject Assen-Groningen-Stadskanaal. Ook komt het voor dat gemeentes  initiatieven nemen tot het invoeren van alternatief vervoer als buslijnen geschrapt worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het Brabantse Wijbosch. Daar gaat vanaf 16 september 2017 de zogenoemde Wèp-bus rijden. Dit is een bus speciaal voor ouderen.  Ook in Den Bosch rijdt een dergelijk busje waar de ouderen veelvuldig gebruik van maken.

In Hallo Nederland van dinsdag 5 september 2017 wordt aandacht besteedt aan het verhaal van meneer Tijmons. Hij ergert zich aan het geringe busaanbod in zijn dorp dorp Sleeuwijk en omgeving. Hij is desnoods bereid zelf te gaan rijden met een busje. Hallo Nederland ziet u om 18.30 uur op NPO 2.

(Bron: De Limburger, Dagblad van het Noorden, Coevorden.nl, RTV Noord, Noordelijke Rekenkamer, AD Amersfoortse Courant, De Gooi- en Eemlander, Limburgs Dagblad, OV-consumentenplatform Drenthe, Brabants Dagblad)

Geef een reactie