Let op: staking regionaal vervoer ophanden

Werknemers van streekvervoerbedrijven door het hele land staken op donderdag 4 januari 2018. Daardoor rijden er op die dag minder of geen streekbussen en vallen regionale stoptreinen uit. 

Reden van de staking

De staking komt niet uit de lucht vallen. Vakbonden FNV en CNV pleiten al langer voor een verlaging van de werkdruk en betere arbeidsvoorwaarden. Zo hebben buschauffeurs soms amper tijd voor een plaspauze, omdat hun ritten zo strak op elkaar aansluiten. In 2017 zijn hier al ludieke acties tegen gevoerd, maar deze hebben toen niets uitgehaald. Wel is FNV door de werkgevers uitgenodigd om nogmaals te praten over hun eisen, waaronder een loonsverhoging van 3,5 procent in 2018. Uit deze gesprekken is gebleken dat de werkgevers geen concrete toezeggingen willen doen, waardoor de staking van 4 januari 2017 een feit is. Een behoorlijk vergaande maatregel, vinden de werkgevers: “Voor een landelijke staking, die zoveel mensen dupeert, is geen aanleiding”, aldus de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer in een verklaring.

Geen streekvervoer

Door deze staking rijden treinen en bussen van onder andere Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS niet. De bussen in de regio Den Haag, Rotterdam en Amsterdam rijden wel gewoon, omdat de lokale vervoersbedrijven die daar actief zijn, een eigen cao hebben.

Meer stakingsdagen?

Volgens de FNV is het niet ondenkbaar dat er meer stakingsdagen volgen. “Als werkgevers volharden in hun weigering om goede afspraken te maken, volgen er meer en langduriger stakingen”, aldus de vakbond in berichtgeving over de actie op hun website.

(Bron: NOS, ANP, website FNV, Omroep West)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Hanneman says:

    Kan niet ontkennen dat ik me afvraag hoe de “beroemdste” buschauffeur, onze gewezen staatssecretaris, in deze kwestie staat. Misschien loyaal aan zijn partij roepend dat zijn collegae niet moeten zeuren en blij moeten zijn dat ze een baan hebben. Maar misschien toch tot inkeer gekomen. Je ziet dat bij tamelijke criminelen ook wel, dat ze ineens het “licht” zien. Dan zou hij met zijn naamsbekendheid mooi op de bres kunnen voor busbesturend Nederland en wellicht “iets kunnen bereiken”. Want wat de genoemde vakbonden betreft? Evenveel zeggingskracht en net zoveel bereik als de VWA of een of andere consumentenclub. Voor al dit soort beroepen, of het nu chauffeurs, bewakers, verzorgers, onderwijzenden of wat dan ook zijn gaat deze regering helemaal niks, nulkommanul, minder dan helemaal niets doen. Zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen en de al in het zicht zijnde verkiezingen voor provinciale staten wel veel “net alsof”. Bij voorbeeld de eerste miljoenen in de zorg. Ze zullen er wel komen want daarmee kan worden gekoketteerd door Mark en de andere leden van de club “De Afpakkende Hand” maar zo gauw de meerderheid is vastgesteld door onze verkeerde stemmen kunnen we naar de aanvullende centen op de zorgbegroting wel fluiten. Klassen zullen geen uitbreiding van hun mogelijkheden en middelen zien, veel eerder die van hun klassen. Ik zou hierbij Arie Slob graag attenderen op een nieuw begrip; de verdiepingsklas. Da’s dus geen klas waar leerlingen zich in iets kunnen verdiepen. Nee, het gaat over een fysieke verdieping te bouwen, zo’n halve meter boven de hoofden van de leerlingen die de oorspronkelijke vloer bevolken. En het wordt eigenlijk echt pas wat als de leerkrachten worden vervangen door virtuele. Zoals de werkgevende top ook al in gespannen afwachting is van de eerste onbemande/vrouwde bussen. Geen gelazer meer over lonen, regelingen, ziekteverzuim, héérlijk moet dat zijn. De aangekondigde stakingsacties die, zo ik begreep, een aantal ludieke moeten vervangen, helpen natuurlijk geen reet. Wie nu de diverse scepters zwaaien in Den Haag maakt dat niets uit. Ook andere “acties” uit de diverse andere beroepsgroepen, u kunt het net zo goed laten. Eigenlijk is de enige solide mogelijkheid om verandering tot stand te brengen te gaan stemmen. Links. Simpel. Wil het in Nederland nog wat worden dan moeten we wel. Wie nú de dienst uitmaakt dient te worden vervangen, ze doen het niet goed. Pas als fatsoenlijke, sociale, landlievende ministers en hun staatssecretarissen de lakens uit gaan delen zal blijken dat klopt wat ik hier schrijf. Nu al, ik bid u, denk goed na over uw stem, zeker als hij bij de laatste verkiezingen naar de VVD, CVVDA, CVVDU of het listige VVD66 is gegaan.

  2. Leeuwhans says:

    Prima die staking. Als de dames en heren chauffeurs niet eens tijd hebben om te plassen en die dus moeten ophouden mogen ze van mij staken tot dat goed geregeld is. Ik zou willen voorstellen dat de onderhandelaars van de vakbonden die heren en dames werkgevers een dag of wat opsluiten in de zaal van het overleg. Dan kunnen zij eens ervaren hoe het is om te moeten plassen maar er geen gelegenheid voor te hebben. Wij als klanten van de busmaatschappijen zullen wat geduld moeten hebben voor deze arbeidsvoorwaarde goed geregeld is. Ik ga wel lopen als ik de bus nodig heb en hij er om die reden niet is