vervoer

Getouwtrek om contant geld in streekvervoer

Een reeks overvallen op Amsterdamse buschauffeurs zorgt voor de nodige commotie in het Nederlandse streekvervoer. De vraag of contant geld geweerd moet worden uit het openbaar vervoer staat centraal.

Dagkaartjes

Burgemeester Van der Laan van Amsterdam kondigde recentelijk nog aan dat hij een einde wil maken aan contante betalingen in het streekvervoer in zijn stad. Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB stopte na de incidenten direct met de verkoop van dagkaarten en kinderdagkaarten in de bus. Er worden nu alleen nog losse dagkaartjes verkocht, maar GVB wil ervoor zorgen dat de buschauffeurs in de toekomst helemaal geen geld meer bij zich dragen. Sommige passagiers kunnen als test nu al in- en uitchecken met hun smartphone bij het vervoersbedrijf.

In strijd met de wet

Een woordvoerder van Arriva Nederland beaamt het standpunt van Van der Laan en de GVB. “Elk incident is er één te veel. Wat er afgelopen week is gebeurd bij de GVB is ontoelaatbaar en daarom pleiten wij er ook voor om zo snel mogelijk in het hele land geld uit de bussen te halen.” Vervoerder Connexxion laat daarentegen weten dat contant geld weren uit de bus niet is toegestaan. Het staat in de wet dat contant geld geaccepteerd moet worden en daarnaast hebben de vervoerders te maken met eisen die gesteld worden door provincies en gemeenten. Wel zijn zowel Connexxion als Arriva bezig met het terugdringen van contante betalingen in het openbaar vervoer.

Geen steun van de overheid

De vervoersmaatschappijen hoeven niet op steun van de overheid te rekenen om de veiligheid in streekvervoer te verbeteren. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur trekt 10 miljoen euro extra uit om agressie in de trein te verminderen. De regionale overheden gaan over de veiligheid in het streekvervoer en dus maakt Dijksma geen geld vrij voor het streekvervoer, terwijl de vervoersmaatschappijen dit wel opeisten in een reactie op haar begroting. Zij trokken in een brief aan de bel bij de staatssecretaris. “We worden in minimaal gelijke mate of erger geconfronteerd met zware incidenten op het gebied van sociale onveiligheid, terwijl het aantal toezichthouders zowel in absolute als in procentuele zin aanzienlijk geringer is”, aldus de bezorgde streekvervoerders.

Volgens Dijksma profiteren andere vervoerders ook van de investering in de Nederlandse Spoorwegen, doordat er bijvoorbeeld camera’s komen te hangen op stations waar streekvervoerders ook actief zijn. De bewindsvrouw hoopt dat regionale overheden hetzelfde gebaar maken.

Koopt u nog een kaartje in het streekvervoer met contant geld?

Geef een reactie

Reacties (2)

    Louise van Blokland says:

    Tjonge jonge, hoe moeilijk kan het zijn en…wat mag het kosten ?? en vooral…wat een ellende. sinds ik geen gewone strippenkaart meer kan kopen ga ik niet meer op pad met het openbaar vervoer, mij te ingewikkeld, een speciaal pasje waar je dus ten eerste saldo op moet hebben ?? wat je dan ev. met de meeste moeite en geluk ooit misschien?? het openstaande saldo terugkrijgt (als je het niet verbruikt hebt) de weg weet enz.
    Waarom niet gewoon de strippenkaarten gehouden (ev. alleen te koop in winkels) wil er dan iemand b.v. met de bus zonder kaart is er altijd wel een ander die je een paar strippen wil verkopen en je leert gewoon om bijtijds een nieuwe/reserve strippenkaart aan te schaffen. (da’s moeilijk!!) mensen blij, chauffeurs blij en veel minder agressie op de bus, stuk goedkoper volgens mij maar ja, da’s niet interessant zeker.

    Louis Siebelhoff says:

    Ik zou zeggen; alle kaartverkoop uitbesteden aan snackbars en supermarkten. Ook ov -chip kaart oplaad apertuur daar installeren. En de buschauffeur in een afgesloten cabine. laten werken Net als in het buitenland. En op de eindpunten de koffie en andere automaten geldloos maken Door een abonnementen systeem of een pasje. En dan controle ploegen en camera toezicht flink uitbreiden.