Niet iedereen is blij met potentieel lange busstaking

Na meerdere korte stakingen is er nog niets veranderd aan de hoge werkdruk van de Nederlandse buschauffeurs, dus gaan zij opnieuw staken vanaf maandag 25 juni 2018. Dit keer voor onbepaalde tijd. Een besluit dat lang niet bij iedereen goed valt… 

Eerste stakingen

Ruim voordat de cao van het streekvervoer afloopt gaan vakbonden FNV en CNV om tafel met de vervoerders. Per 1 januari 2018 moet er een nieuwe liggen, maar deze datum wordt niet gehaald. De vervoerders zijn niet bereid om concrete stappen te ondernemen om de werkdruk van het personeel te verminderen, vinden de bonden. Iets wat absoluut wel nodig is, want veel buschauffeurs hebben amper tijd voor een plaspauze, omdat hun ritten zo strak op elkaar zijn gepland. Door deze strakke rijschema’s is het voor buschauffeurs soms onmogelijk om de bus op tijd te laten rijden, met klagende reizigers als gevolg. Om ervoor te zorgen dat de vervoerders toch overstag gaan, wordt er op 4 januari 2018 voor het eerst gestaakt en daarna volgen er nog een aantal. Op een gegeven moment lijkt er een nieuwe cao te liggen, maar nu wordt er toch weer gestaakt.

Reacties

Dit keer pakken de vakbonden het iets drastischer aan: bij FNV-aangesloten buschauffeurs leggen het werk voor onbepaalde tijd neer en CNV-buschauffeurs houden het voorlopig bij 72 uur. Vooral de staking voor onbepaalde tijd roept verontwaardigde reacties op, bijvoorbeeld bij reizigersorganisatie Rover. Rover noemt de actie ‘buitenproportioneel’ en vindt dat de overheid zich moet bemoeien met het conflict tussen de bonden en de vervoerders. De mening van Rover wordt gedeeld door ouderenorganisatie ANBO, die meent dat vooral ouderen en chronisch zieken de er last zullen hebben van de staking. Ouderenbond KBO-PCOB hoopt dat zo min mogelijk mensen de dupe worden van de staking en dat er wel bussen zullen rijden naar belangrijke plekken, zoals ziekenhuizen. Of dit zo is, is nog onduidelijk. Tijdens vorige stakingen is dit wel het geval.

Verbazing

Naast de ouderenbonden en de reizigersorganisatie, is ook de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) verrast door de aangekondigde staking. “De vakbonden hebben bemiddelaars verzocht om de impasse te doorbreken, die zijn ook aangesteld. De bemiddelaars zijn nog niet concreet gestart en vier dagen later kondigen de bonden nieuwe stakingen aan. Nu zelfs voor onbepaalde tijd. Dit zal ongelooflijk veel reizigers duperen en het is echt onnodig”, zegt voorzitter Fred Kagie tegen Omroep Brabant.

De staking die op 25 juni 2018 start, heeft alleen betrekking op het busvervoer en niet op het regionale treinvervoer.

UPDATE 21-6-2018: De staking is uitgesteld. Als er op 26 juni 2018 een akkoord ligt voor een nieuwe cao, blijven de bussen rijden. Zo niet, dat begint op 27 juni 2018 alsnog de staking.

(Bron: KBO-PCOB, ANBO, Omroep Brabant, NOS)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Adakra says:

    Het zijn altijd de mensen die echt afhankelijk en de dupe zijn wanneer het OV en streekvervoer staakt. Werk is nauwelijks bereikbaar, de gebruikers hebben geen ander vervoer en vooral voor de ouderen van onze samenleving zijn niet bereikbare sociale contacten onmisbaar.
    Wat moet je beginnen als je niet mag of kan autorijden, geen auto hebt, niet mag of kan fietsen? Er andere lichamelijke beperkingen zijn?
    Ik spreek er schande van dat er onbeperkt gestaakt wordt.
    Ik begrijp de bestuurders van het OV prima, maar waarom moet het altijd over de ruggen van de afhankelijken gaan, is er echt geen andere oplossing?
    Ik ben dankbaar dat ik op mijn leeftijd (78) nog kan en mag autorijden en zo mijn contacten kan onderhouden.

  2. kristien12 says:

    Ja die chauffeurs moeten tijdens een dienst de ruimte krijgen voor een korte pauze om even naar het toilet te kunnen of voor koffie. Bijv. bij een standplaats van het NS station. Dat moet in de dienstregeling toch te verwezenlijken zijn? Lijkt me niet zo moeilijk. Het staken dupeert nu velen die afhankelijk zijn van de bus plus zo krijg je nooit de mensen de auto uit. Ik ben dus blij dat ik een auto heb. Alhoewel ik tijdelijk niet mag rijden vanwege een oogoperatie dus ik kan nu niet de stad in. Wel jammer want er komt in het centrum een leuk schoolevenement met ouders en leraren en waar honderden leerlingen aan mee doen. Maar ja ik (74) blijf dus thuis.