Langer en zorgeloos autorijden doet u met deze tips

Het is een gegeven: een auto rijden kost geld. Naast benzine, wegenbelasting, verzekering en afschrijving, is ook het onderhouden van de auto een behoorlijke kostenpost. Om er voor te zorgen dat u zo lang mogelijk en met zo min mogelijk zorgen uw auto kunt blijven rijden, heeft de Britse website WhatCar een paar regels opgesteld. Deze regels kunnen mogelijk jaren extra rijplezier opleveren. 

Voorzichtig beginnen

Het begint al met het starten van de auto. Een koude start is een slijtageslag voor de motor. En dat geld niet alleen in de winter. Door een koude motor is nog weinig olie gesmeerd en die smering is nodig om de motor goed te laten lopen. Start de auto en geef hem de tijd om op te warmen. Op het dashboard verschijnt bij de start een blauwe thermometer, zodra deze uitgaat is de motor warm genoeg. Het advies is om tot die tijd met een benzinemotor te schakelen bij 2.500 toeren en met een diesel bij 2.000. Korte afstanden rijden met een koude auto is dus niet bepaald goed voor de levensduur van de motor.

En wie de auto start, doet dat het beste in zijn vrij. Wanneer u de auto in de versnelling en met ingetrapte koppeling start, wordt de startmotor extra belast. Dat lijkt onbelangrijk, maar na talloze keren starten, kan dit voor een langere levensduur van de startmotor zorgen.

Kijk uit voor hobbelige routes

Voor u de weg op gaat is het aan te raden om de route zorgvuldig te kiezen. Want elke dag over een slecht wegdek, gaat uiteindelijk ten kosten van de onderkant van de auto. Schokbrekers, velgen en banden hebben behoorlijk de lijden onder slechte wegen. Dus het loont de moeite om een weg met veel drempels en hobbels te mijden. Het kan de levensduur van de schokbrekers met duizenden kilometers verlengen.

Slippende koppeling

Nog zo’n relatief ‘klein’ iets wat een groot verschil kan maken: het gebruik van de koppeling. Wie een handgeschakelde auto heeft doet er goed aan de voet niet op de koppelingsplaat te laten rusten. Leg de voet er alleen op bij het gebruik van de koppeling, want ook al ligt de voet er alleen op, de koppeling wordt dan al in geschakeld. Hierdoor kan hij sneller slijten. Ook voor het remmen geldt dat handgeschakelde rijders hier slim mee om moeten gaan. Vaak wordt gezegd dat het goed is om af te remmen op de motor, maar dit zorgt voor een extra belasting van de lagers. Door op deze manier af te remmen wordt de levensduur van deze lagers aanzienlijk verkort. Dus wie moet remmen doet dit het beste door gewoon de voetrem voor te gebruiken.

Banden op de juiste spanning

De banden zijn ondergewaardeerd onderdeel van de auto. Ze zijn namelijk in veel opzichten belangrijk voor het rijplezier, maar worden vaak over het hoofd gezien. Want rijden met te zachte banden verkort de levensduur ervan. Daarnaast verbruikt u meer brandstof als ze niet goed op spanning zijn. Ook te harde banden is niet goed. Dan bestaat de kans dat ze in het midden sneller slijten. In nieuwe auto’s is in de deurstijl aan de bestuurderskant vaak een sticker geplakt waarop exact staat hoeveel bar de banden nodig hebben. Let ook op de uitlijning van de banden. Niet goed uitgelijnde banden slijten namelijk ook sneller.

Binnenklimaat

Moderne auto’s beschikken bijna allemaal over een klimaatsysteem, een verwarmingssysteem dat automatisch de temperatuur in de auto regelt. Deze systemen zijn zeer efficiënt en zuinig in het verbruik. Wordt vroeger nog gezegd dat de airco een grootverbruiker is, tegenwoordig is dat wel anders. Laat het klimaatsysteem het hele jaar door zijn werk doen. Zet de airco ook in de winter niet uit. Dit kan schade veroorzaken aan onder andere de afdichtingen want weer lekkage tot gevolg kan hebben.

Op tijd tanken

Er zijn mensen die steevast doorrijden tot de brandstofmeter in het rood staat, maar goed is het niet voor de auto. Natuurlijk is een keer niet erg, daar is de brandstoftank ook op gemaakt, maar in de tank zit bezinksel. Rijdt u te ver door, dan bestaat de mogelijkheid dat dit bezinksel in het systeem terechtkomt waardoor de pomp en filters verstopt kunnen raken. Een reparatie kan dan behoorlijk in de papieren lopen. Dus het beste is om op tijd te tanken.

Wees goed voor de buitenkant

Ook de buitenkant van de auto verdient aandacht voor een langere levensduur. Houd bijvoorbeeld de lak van de auto schoon. Verwijder vogelpoep zo snel mogelijk. De zuren in de poep trekken in de lak. Let wel op: niet wrijven! Er kunnen steentjes en etensrestjes inzitten die krassen veroorzaken. Gebruik (heet) water om de poep te verwijderen. Daarnaast is het sowieso goed om de auto regelmatig door de wasstraat te halen en roestplekken in de gaten te houden en eventueel te behandelen. Houd ook steenslag goed in de gaten. Want een klein plekje kan gemakkelijk gaan roesten. Er zijn speciale lakstiften waarmee u deze plekken kunt behandelen. Smeer ook regelmatig de sloten, scharnieren en rubbers. Die kunnen in de loop van de tijd uitdrogen. Houd de auto ook aan de binnenkant netjes. Klop de matten, zuig de auto regelmatig uit en maak de ramen schoon.

Hoe handig al deze tips ook zijn, het blijft verstandig om regelmatig een onderhoudsbeurt uit te laten voeren bij een garage. Hoewel u denkt dat dit geld kost, kan het u op de lange termijn geld besparen.

Lees ook: Niet voltanken bij warm weer: wat is daar van waar? , Met de auto op vakantie? Zo bereidt u zich goed voor , Waarom het geen goed idee is om door te rijden totdat de brandstoftank écht leeg isMaakt u uw autostuur wel eens schoon? Hij is vaak viezer dan een wc-bril en Tips om uw auto tegen de kou te beschermen 

(Bron: Stentor/Archief)

Geef een reactie