kilo's kwijt

Tips om het afvallen beter vol te houden

De feestdagen en al het lekkers dat we toen hebben gegeten liggen inmiddels alweer ver achter ons; het ideale moment om een paar kilo’s kwijt te raken. Maar hoe doet u dat nou precies? Wij vertellen u wat werkt en wat niet werkt op het gebied van afvallen.

Stel realistische doelen

Het stellen van realistische, haalbare doelen zorgt ervoor dat u meer gemotiveerd blijft en op een gezondere manier afvalt. U houdt het afvallen realistisch door niet in een te korte periode teveel kilo’s kwijt te willen raken en door rekening te houden met periodes waarin u even niets afvalt. Deze periodes van rust heeft uw lichaam namelijk nodig om weer op adem te komen. Daarnaast heeft deze realistische manier van afvallen, in tegenstelling tot in korte tijd heel veel kilo’s kwijt te raken, als voordeel dat u straks gemakkelijker op gewicht blijft.

Niet eten voor het slapen gaan

Het is een fabel dat eten na 8 uur ’s avonds dik maakt. Het gaat er namelijk niet om wanneer u eet, maar om hoeveel uw over de dag verdeeld eet. Toch verbrandt uw lichaam wel meer vet wanneer u ’s avonds zo min mogelijk eet. Dit komt doordat er dan geen voedsel meer voor handen is, waardoor het lichaam de vetreserves moet aanspreken. Wanneer u er voor zorgt dat u overdag genoeg eet, zult u ’s avonds waarschijnlijk geen honger hebben en is het vaak helemaal niet nodig om vlak voor het slapen gaan nog wat te eten.

Weet wat u eet

Een gezond voedingspatroon is natuurlijk erg belangrijk om af te kunnen vallen. Om een gezond voedingspatroon aan te leren is het belangrijk om te weten wat u eet, want zodra u inzicht krijgt in uw eetpatroon kunt u ook zien waar de knelpunten zitten. Op die manier kunt u bijvoorbeeld uw ongezonde tussendoortjes vervangen voor een gezonde variant. Vindt u het lastig om te onthouden wat u allemaal eet? Kies er dan voor om een eetdagboek bij te houden, hier schrijft u alles wat u eet in op waardoor u precies weet wat u wanneer eet.

Regelmaat

Niet alleen weten wat u eet, maar ook regelmaat is belangrijk voor een gezond voedingspatroon. Het is ideaal om 3 keer per dag een hoofdmaaltijd te eten en maximaal 3 keer een tussendoortje. Wanneer u elke dag op hetzelfde tijdstip eet, went u lichaam hier aan waardoor u minder vaak plotselinge trek hebt.

Pas op met suiker

Blijft u ook maar dooreten van ongezonde, zoete producten? Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de suiker die er in zit. Suiker wordt namelijk snel in het lichaam opgenomen en zodra het volledig is verwerkt, wil uw lichaam er meer van. Daardoor krijgt u van (te) veel suiker steeds weer opnieuw honger, waardoor de kans groot is dat u meer eet dan u van plan bent. Daarom is het een goed idee om suiker zoveel mogelijk te laten staan als u wilt afvallen. Alhoewel dit een vrij lastige opgave is aangezien suiker tegenwoordig in heel veel voedingsproducten is verwerkt.

Laat alcohol staan

Wanneer u kilo’s kwijt wilt raken kunt u alcoholische drankjes het best laten staan. Deze dranken zorgen namelijk voor extra vetopslag, ze wakkeren het hongergevoel aan en leveren enkel calorieën op en geen vitamines en mineralen. Als u goed wilt afvallen moet u het drinken van alcoholische dranken volgens Dokterdokter.nl beperken tot maximaal 2 keer per week en maximaal 2 glazen per keer.

Beweeg genoeg

Naast letten op wat u eet en drinkt, is het ook belangrijk dat er meer energie uit uw lichaam gaat dan dat er in gaat als u kilo’s kwijt wilt raken. Dit doet u door meer te bewegen. Wilt u vetmassa verbranden? Dan moet u minstens 20 minuten achter elkaar intensief bewegen, uw lichaam heeft namelijk 20 minuten nodig voordat het over gaat op vetverbranding.

(Bron: Dokterdokter.nl, RTL Nieuws)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. Fox G8 says:

    U verwijst in een artikel over “blijvend afvallen na de feestdagen” met IN HET ORANJE de verwijzingsterm “realistische manier van afvallen” naar het item “Gastric Bypass”…… Ik vind dit zeer ONVERANTWOORD en een zeer ONZINNIGE EN GEVAARLIJKE verwijzing……… Het riekt naar reclame maken voor de Nederlandse Obesitas Kliniek en dat valt me van Omroep Max zwaar tegen……..

    1. Fox G8 says:

      U realiseert zich blijkbaar niet hoeveel leed deze ingreep al heeft veroorzaakt bij mensen voor wie dit de laatste wanhopige strohalm was…….(!.!.!.!.!)…………

    2. Fox G8 says:

      Ik citeer….: “Veel mensen met overgewicht zullen het herkennen: afvallen lukt wel, maar daarna op gewicht blijven is een grotere uitdaging. Dieetpoging na dieetpoging volgen elkaar op, en met resultaat: maar helaas zelden blijvend. Gelukkig is er voor deze mensen nu een andere mogelijkheid, die steeds vaker gebruikt wordt: een gastric bypass-operatie” Alsof die ingreep de zaligmakende ingreep is om blijvend af te vallen……..

    3. Boris2 says:

      Beste Fox,
      U post drie reacties, voelt u zich niet gehoord?
      Mijn reactie is dat omtrent afvallen het zinnig is om alle mogelijkheden te noemen, bij een morbide obesitas is denk het laatste redmiddel een gastric bypass, dus hoort het bij de mogelijkheden die er zijn en denk ik niet dat het noemen als reclame is bedoeld.
      Vriendelijke groet Boris2