weegschaal

Letterlijk een verschil van dag en nacht: waarom kan het gewicht zo schommelen?

Heeft u een stabiel gewicht, maar laat de weegschaal u soms cijfers zien die iets heel anders suggereren? Het kan natuurlijk zijn dat u echt iets bent aangekomen of afgevallen, maar een afwijkend resultaat kan ook andere redenen hebben. Een aantal voorbeelden.

Het is warm buiten

Is het buiten warm? Dit kan direct invloed hebben op uw gewicht. Warmte zorgt er namelijk voor dat het lichaam meer water vasthoudt. Volgens de Amerikaanse natuurkundige John Castellani komt dit omdat bepaalde hormonen het mogelijk maken om meer vocht vast te houden in warme tijden. Hierover vertelt hij in het populair wetenschappelijke blad Scientific American. Dit systeem treedt in werking omdat iemand meer zweet als het buiten heet is, waardoor het lichaam iets moet doen om de vochtbalans op peil te houden. Water is natuurlijk niet gewichtloos, waardoor het gewicht ook hoger kan uitvallen als u uzelf op dit soort dagen weegt.

U heeft net gegeten of gedronken

Zoals al gezegd is water niet gewichtloos. Dat geldt ook voor alles wat u eet en drinkt op een dag.  Als u dus vlak na het eten of drinken op de weegschaal gaat staan, zal deze altijd een hoger gewicht laten zien dan op een ander moment.

dieet
Lees ook: De KoelkastCoach legt uit: zo blijft u op gewicht na een dieet

Het is weekend (geweest)

Om uw gewicht in de gaten te houden is dagelijks wegen niet nodig. Eens per week op een vast tijdstip is voldoende. Het is handig om het weegmoment niet in het weekend te plannen, want op zaterdag of zondag bent u vermoedelijk altijd zwaarder dan door de week. Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde volwassene geneigd is om in het weekend (tijdelijk) aan te komen omdat er dan minder wordt bewogen en meer wordt gegeten en gedronken. Maandagochtend is daarom ook niet zo’n handig weegmoment. Vrijdagochtend is vermoedelijk het meest betrouwbare moment. Hier is geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar wort vaak als zodanig aangemerkt omdat mensen doordeweeks hun reguliere eet- en drinkpatroon aanhouden.

Welke weegdag u ook kiest, weeg uzelf altijd rond dezelfde tijd met dezelfde weegschaal. Doe dit ook consequent met kleding aan of uit.

U heeft veel zout gegeten

Net als warm weer, kan ook zout en koolhydraatrijk eten ervoor zorgen dat u vocht vasthoudt. Daardoor kan u na het eten van bijvoorbeeld een pizza een ander gewicht zien op de weegschaal.

Medicatie en ziekte

Over het algemeen kan het gewicht per dag met zo’n 2 kilo fluctueren. Als u ziet dat uw gewicht langere tijd grote schommelingen maakt, kan er ook iets anders aan de hand zijn. Bepaalde ziektes en aandoeningen hebben gewichtsschommelingen als symptoom. Een bezoek aan uw huisarts kan in dit geval raadzaam zijn.

Sommige medicatie kan het gewicht ook beïnvloeden. Gebruikt u medicijnen en merkt u dat uw gewicht sinds die tijd lastiger stabiel te houden is? Uw arts kan u duidelijk uitleggen of dit middel deze bijwerking heeft en samen met u nagaan of er iets aan te doen is.

(Bron: Pubmed, Healthline, Cleveland Clinic, margriet)

Geef een reactie