Dit kunt u het beste eten als u last van hooikoorts heeft

Voor wie last heeft van hooikoorts breken er minder prettige tijden aan. De meteorologische lente is nog maar net van start of de pollen vliegen al weer door de lucht. Medicijnen helpen bij veel hooikoortspatiënten om de ergste symptomen te bestrijden. Maar dat blijkt niet het enige wat helpt. Ook wat we eten kan bijdragen de klachten te verminderen. 

Allergische reactie

Hooikoorts is een allergische reactie op het stuifmeel (de pollen) van bomen, grassen en planten. Hoewel het stuifmeel niet schadelijk is voor ons lichaam, reageert bij sommige mensen het verdedigingsmechanisme sterk. Ons immuunsysteem gaat in het verweer en maakt onnodig afweerstoffen aan. Dat geeft de allergische reactie. Om dat te stoppen kunt u medicijnen in nemen. Maar naast medicatie kan volgens de Amerikaanse voedingsdeskundige Neda Varbanova en de Belgische gezondheidsbegeleider Martine Prenen, voeding ook een belangrijke rol spelen.

Deze voedingsmiddelen kunt u beter niet eten

Zo zijn er voedingsstoffen die u beter niet kunt nemen tijdens het hooikoortsseizoen. Suikers in de vorm van snoep, koek, frisdrank en chocolade kunt u beter laten staan. Ook witmeelproducten, alcohol, azijn, cacao en koffie kunt u beter mijden. Het is ook raadzaam om slechte vetten, verzadigde vetten en koemelkproducten, behalve zure zuivel, te laten staan. En wees matig met peper, zout, mosterd en kerrie. Al deze voedingsstoffen bevatten ingrediënten die de klachten versterken.

Wat kunt u het beste wel eten?

  • Daarnaast zijn er ook voedingsmiddelen die u wel kunt eten en de klachten verminderen. Zo is ananas een bron van het enzym bromelaïne. Dat stofje helpt allergische reacties verminderen en kan zwelling in de neus en luchtwegontstekingen tegengaan.
  • Een ander middel tegen hooikoorts is vette vis. Vette vis bevat omega 3-vetzuren. Omega 3 werkt als een natuurlijke ontstekingsremmer. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 3 zijn tonijn, pompoenpitten, walnoten en koudgeperste oliesoorten.
  • Onze darmflora heeft een niet te onderschatten invloed op onze gezondheid en ons immuunsysteem. Kies daarom voor voedingsmiddelen die de werking van de darmen bevordert zoals zuurkool. Door het fermentatieproces bevat de kool immers immuunversterkende probiotica – oftewel bacteriën met krachtige gezondheidseffecten – die de darmflora verbeteren.
  • Een andere immuunverbeteraar is de ui. Een uit bevat het stofje quercetine. Dat is een flavonoïde die het immuunsysteem stimuleert. Het blokkeert tevens aanmaak van histamines, dat is de stof die de allergische reacties uitlokt.
  • Volgens Varbanova is er nog een geheim tegen hooikoorts klachten: kurkuma. Het ‘geheim’ zit hem in de curcumine. Dat is een krachtige antioxiant die ook de aanmaak van histamines vermindert. Door de ontstekingsremmende werking van het kruid, stelt daarnaast het lichaam in staat om te herstellen van een allergische reactie.

(Bron: AD)

Geef een reactie

Reactie

  1. Toselien says:

    Met belangstelling heb ik dit artikel gelezen, maar blijf met enige vraagtekens zitten. In dit artikel worden o.a. zuurkool en zure melkproducten aangeraden om hooikoortsreactie te verminderen vanwege de hoge concentratie histamine die door het fermenteren in deze producten zitten.
    Door de dieëtiste zijn mij deze producten afgeraden omdat de extra histamine samen met de lichaamseigen histamine juist zorgt voor een verhoogde irritatie. Ook de darmen van mensen met aanleg voor hooikoorts (en astma ?) kunnen op deze voedingsmiddelen met heftige diarree-aanvallen reageren.
    Uit ervaring weet ik dat in ieder geval de darmen rustiger zijn, wanneer ik deze productie vermijd.