voedingsstoffen

Deze 3 voedingsstoffen heeft uw lichaam extra nodig naarmate u ouder wordt

Met de jaren veranderen de behoeften van uw lichaam. Door veranderingen in de huid, botten gewrichten en stofwisseling heeft uw lichaam steeds meer behoeften aan bepaalde extra voedingsstoffen. 

Vitamine D

Naarmate u ouder wordt, wordt vitamine D steeds belangrijker voor het lichaam, omdat op oudere leeftijd de aanmaak van vitamine D afneemt. Daarom wordt er voor vrouwen van boven de 50 aangeraden om dagelijks 10 microgram vitamine D extra te slikken, voor mannen geldt dit alleen wanneer zij een donkere huid hebben of niet vaak buiten komen. Maar vanaf 70 jaar hebben zowel mannen als vrouwen 20 microgram extra vitamine D per dag nodig. Deze extra vitamines kunt u het best innemen doormiddel van supplementen, maar er bestaat ook vitamine D-rijke voeding wat als extra’tje kan helpen. Denk hierbij aan vette vis, zoals haring, zalm en makreel, maar ook in eieren en vlees is veel vitamine D te vinden. Daarnaast wordt vitamine D ook toegevoegd aan halvarine en margarine.

Het is belangrijk om te zorgen dat u genoeg vitamine D binnenkrijgt, een tekort kan namelijk leiden tot klachten als oververmoeidheid, lusteloosheid, spierpijn en botklachten.

Vitamine B12

Ook vitamine B12 wordt in sommige gevallen minder goed opgenomen wanneer u ouder wordt. Dit komt doordat ouderen gemiddeld gezien sneller last hebben van maagslijmvliesontstekingen, waardoor vitamine B12 niet genoeg voorbewerkt kan worden in de maag om opgenomen te worden. Gelukkig hebben de meeste vitamine B12 supplementen deze voorbewerking niet nodig, waardoor het slikken van extra vitamine B12 erg nuttig kan zijn. Naast ouderen wordt het ook vegetariërs en veganisten aangeraden om extra vitamine B12 te slikken, omdat deze vitamine voornamelijk is te vinden in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren.

Symptomen van een B12-tekort kunnen duizeligheid, weinig eetlust en een bleke huid zijn.

Glucosamine

Naast verschillende vitamines neemt ook het eiwit glucosamine in uw lichaam met de jaren af. Dit komt doordat u dit eiwit niet via normale voeding binnenkrijgt, maar uw lichaam het zelf aanmaakt. Op oudere leeftijd neemt het vermogen om glucosamine te maken echter af, wat invloed kan hebben op uw gewrichten. Glucosamine is namelijk essentieel voor het kraakbeen en bindweefsel.

Ondanks dat dit eiwit dus niet in normale voeding voorkomt bestaan er wel glucosamine-supplementen. Deze supplementen kunt u echter niet altijd risicoloos slikken, ze kunnen bijvoorbeeld bepaalde anti-stolling medicatie beïnvloeden en een effect hebben op de bloedsuikerspiegel. Daarom is het altijd een goed idee om eerst even met uw huisarts te overleggen, voor u glucosamine-supplementen gaat slikken. Ook is het goed om te weten dat deze supplementen vaak schaaldieren bevatten, wat een mogelijke schaaldier-allergie in de weg kan zitten.

(Bron: Vitamine-info.nl, Margriet.nl, Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reacties (16)

  1. Ruud123 says:

    Helaas is in Nederland (oa Gezondheidsraad) de essentiële waarde van vitamine D nog niet gerealiseerd. Naast voor de botten is het van evenzoveel belang voor het optimaliseren van immuunsysteem en herstellen van organen.
    In de VS adviseren ze 4.000 iu per dag 100mcg.
    Met de genoemde hoeveelheden in uw artikel bereik je weinig maar dat zijn de ADH hoeveelheden van de Gezondheidsraad.

    Een ander mineraal dat met name ouderen dagelijks zouden moeten nemen is Magnesium Citraat >200-400mg
    Het stimuleert honderden activiteiten in het lichaam maar reinigt het lichaam van ongewenste stoffen in het lichaam gekomen door oa luchtverontreiniging, uitlaatgassen en bestrijdingsmiddelen die dan weer veroorzaker kunnen zijn van ernstige ziektes.
    Helaas wordt in Nederland wel gezocht naar oplossingen met medicijnen en niet hoe je deze ernstige ziektes kunt voorkomen.
    Geen medicijn, dus geen middelen voor onderzoek.
    Wellicht komen er binnenkort duidelijke signalen uit het buitenland.

    1. Rita K. says:

      Op mijn verpakking van de vit d staat 800 IE, wat zegt dat in vergelijking met ‘’In de VS adviseren ze 4.000 iu per dag 100mcg’’?

    2. polletje says:

      Heel erg veel ziektes gaan gepaard met lagere vitamine D-spiegels -wat door vakmensen 25-hydroxyvitamin D genoemd word – omdat het lichaam de sythetisering van vitamine D bewust reduceert. Ze doet dit omdat hoge spiegels gunstig zijn voor ziekteverwekkers! Ook onze Gezondheidsraad kan geen enkel wetenschappelijk belastbare studie noemen waarin de verstrekking van vitamine D preparaten een ziekte voorkomt of helpt bij de genezing daarvan! Er moesten interventiestudies stopgezet worden omdat er zich significant meer hart -en herseninfarcten voordeden bij het geven van vitamine D + calcium om bot -en heupfracturen bij ouderen te voorkomen. Het is buitengewoon merkwaardig dat onze Gezondheidsraad in al haar achtergronddocumentatie geen nut kan noemen en toch adviseert om vitamine D te slikken voor alle mensen: van zwangere vrouw tot hoogbejaarde.

  2. Fem555 says:

    IE is het zelfde als IU Het eerste is internationale eenheid en de tweede international unit. Ik verbaas me ook altijd over de adviezen n Nederland die lijken altijd wat achter te lopen.

  3. leeuwjj says:

    Mijn huisarts heeft 800 iu ,20 mcg voorgeschreven ivm bloedwaarden.
    Zomer en winter.
    Moet er toch vanuit gaan dat dat een juiste dosis is.

  4. Liamin says:

    Ik zie bijna nooit meer een artikel of email van jullie zonder fouten. Is dat een uitdaging voor de ouder wordende hersenen?
    Vandaag heb ik besloten om deze gewoon te gaan melden, wanneer ik ze zie.
    Zoals nu … dit kan LIJDEN tot als.. jongens toch!

    1. Sanny Klingler says:

      Super! 😉
      Ik heb die afwijking ook!

  5. Gien says:

    Hoe zit het met de inname van extra Calcium? En wordt vitamine D niet beter opgenomen in combinatie met Calcium?

    1. Sanny Klingler says:

      Als dat zo is had ik dat er zeker bij gehad. Wekelijks een dragee Vit. D gaat prima!

    2. polletje says:

      Noch onze Gezondheidsraad, noch EFSA, noch het Voedingscentrum, noch de NVE kan een wetenschappelijk belastbare studie noemen die jouw beweringen staaft. Blijkbaar weet jij niet dat ons lichaam de synthetisering van vitamine D (juister zou zijn om van hormoon D te spreken) reduceert omdat hoge vitamine D spiegels gunstig zijn voor ziekteverwekkers!

    3. polletje says:

      Interventiestudies met vitamine D + calcium moesten voortijdig afgebroken worden omdat er zich significant meer hartinfarcten en beroertes voordeden! De calcium weet namelijk niet dat het naar de botten dient te gaan en zich niet mag gaan vestigen in de aderen en daar arteriosclerosa gaan veroorzaken. Geen van onze gezondheidsinstantien kan een enkele betrouwbare studie noemen waarbij vitamine D preparaten een ziekte voorkomen of behulpzaam zijn bij de genezing ervan.

  6. Sanny Klingler says:

    Ik heb al een par jaar wekelijks mijn extra dosis Vit D.
    Iets wat niet is genoemd kan zomaar een idee zijn voor iemand anders.
    Dagelijks bij het avondeten neem ik een Vit C 1000 tablet.
    Voornamelijk omdat ik anders een chronische blaasontsteking heb en bij zo’n hoge dosis doet die pil ’s nachts zijn werk. Het is het enige dat mij echt helpt naast veel drinken. Ze zijn in grote potten te koop bij één drogist (Kruidvat). Als die naam hier niet mag zie ik het wel… Verder wordt ik elke drie maanden ‘bekeken” of er iets niet in orde is. Vanwege een auto immuunziekte heb ik regelmatig bloedonderzoek. Dat is voor eventuele tekorten prima!

  7. Jetvdm says:

    Dit kan leiden tot …. / ik lijd aan….. Een andere fout zie ik wel: extraatje i.p.v. extra’tje.

  8. Vic46 says:

    Ik begrijp het niet, Ik ben 75, Ik heb nooit aan vitaminetabletten gedaan, en ik begin nu zeker niet. Als jou gezond eten, blijf in bewegen en gewoon genieten van leven je hooft alle vitamientjes niet te slikken, je krijg genoeg door goede voedsel en frisse lucht.

    Vraag aan die voedingsdeskundige Janny van der Heijden?

  9. RABE says:

    Vic 46; helemaal goed gezegd. Gevarieerd eten. Geen pakjes en zakjes dus vers. Groentes van het seizoen. Dagelijks even naar buiten.
    Zo kun je 100 worden zonder pillen.

    Maar dat is natuurlijk wel jammer voor de commercie.

  10. Papua says:

    Veel naar buiten gaan ! min. wekelijks een stevige wandeling maken en of fietsen dan komt men een heel eind om het tekort aan te vullen ! Als bijna 79 jarige loop ik al circa 20 jaar elke week 25 tot 30 km van 5,5, tot 6 km per uur , incl de 4daagse Nijmegen wat mij al deze jaren opvalt ik zie bijna geen actieve leeftijd genoten onderweg , én dat valt op !