Betalen

Mijn laatste overboekingen van 2017 zijn niet gelukt, hoe kan dat?

“Mijn ING had verschillende overboekingen tussen 28 en 31 december niet uitgevoerd, zag ik begin januari. Ik wilde bepaalde zaken nog graag meenemen in het ‘belastingjaar’ 2017. Daar heeft de ING een streep doorgehaald. Hoe kan dat?”- Kitty Appelman

Dat heb ik natuurlijk bij de ING nagevraagd. Het is duidelijk dat veel mensen graag bepaalde transacties doen om het jaar financieel goed af te sluiten. Al was het alleen al om het vermogen, waarvan de peildatum voor de belasting 1 januari is, te beïnvloeden. Maar volgens de ING is er niet zo veel aan de hand. Het heeft ermee te maken dat het betalingsverkeer in de weekeinden en tijdens de feestdagen dicht is. De betalingen worden dan wel gereserveerd. In de mobiel bankieren-app is de reservering te herkennen aan een * bij de datum van de transactie. Die reservering kan wel een paar dagen duren, vandaar dat ook betalingen die op 28 december 2017 zijn gedaan, pas op 2 januari geboekt zijn. Maar wat betreft het eindsaldo van 2017 zijn er geen problemen: alle betalingen die tot 31 december 2017 23.59 uur door de klant zijn gedaan, worden verwerkt in het eindsaldo op het ING Jaaroverzicht van 2017. Dit saldo gebruikt de Belastingdienst voor de aangifte over het 2018.

Bron: MAX Magazine – editie 6.

Geef een reactie