Kan de bank mij verplichten een smartphone aan te schaffen?

“Mijn bank de ING is alles aan het veranderen. De oude tan-code verdwijnt en we moeten nu gaan appen. Helaas heb ik een slechte motoriek en kan ik geen vlakke schermpjes bedienen. Maar de bank is halsstarrig en komt niet met een oplossing. Kan een bank je verplichten om een dure telefoon aan te schaffen?” Mevr. Van Poelgeest

Nee, zeker niet. De ING wil dat zo veel mogelijk klanten gaan werken met een mobiele telefoon, maar beseft heel goed dat er mensen zijn die dat niet willen of kunnen. De bank komt aankomend voorjaar dan ook met de ING Scanner, als alternatief voor klanten die geen smartphone of tablet hebben en de bekende tan-code nog gebruiken. Met die nieuwe scanner kunt u straks uw betaalopdrachten bevestigen. U moet bij het internetbankieren een bepaalde kleurencode op het scherm scannen en vervolgens een cijfercode intikken. Klanten van de Rabobank kennen het systeem al en hebben er totaal geen moeite mee. Klanten die nog werken met een papieren lijst met tan-codes om hun betalingen te bevestigen, kunnen de ING Scanner als eerste aanvragen. Daarna volgen mensen die nu codes per sms toegestuurd krijgen. De bank zal zijn circa 1 miljoen digitale klanten die nog niet op de app overgestapt zijn, een bericht sturen zodra ze het apparaatje kunnen aanvragen. Tot die tijd kunnen zij nog gewoon een tan-code gebruiken. Ik denk dat deze oplossing van de ING toepasbaar is voor u.

Bron: MAX Magazine- editie 49, 2018.

Geef een reactie