Wat is gezonder, yoghurt of kwark?

Nederland is een echt zuivelland. Gemiddeld eten en drinken we 350 gram zuivel per dag. Daarvan staat melk met stip op 1, gevolgd door yoghurt. Maar ook kwark staat steeds vaker op het menu. Waarin verschillen yoghurt en kwark? En is de één gezonder dan de ander? 

Yoghurt

Yoghurt is gefermenteerde en verzuurde melk. Aan de melk worden melkzuurbacteriën toegevoegd. Door de melk en de bacteriën op de juiste temperatuur te houden, doen beiden hun werk en ontstaat yoghurt. In de basis kent het 2 varianten, stand en roer. Het verschil zit hem in de temperatuur en de tijd. Stand wordt korter gefermenteerd, smaakt daardoor vaak minder zuur, milder, en is stevig van structuur. Roer is wat zuurder van smaak en wordt langer en met lagere temperaturen gefermenteerd. Roer is meer vloeibaar en de vorm die het makkelijkst te produceren is en daarom het meest bekend in Nederland. Daarnaast zijn er nog 3 soorten en dat zijn Bulgaarse yoghurt, kefir en drinkyoghurt.

Kwark

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is kwark officieel geen ‘dikke’ yoghurt. Kwark is eigenlijk een soort kaas. Van origine werd er naast melkzuurbacteriën, stremsel aan het product toegevoegd. Dit productieproces is echter bewerkelijk en kostbaar en wordt daarom al jaren niet meer op deze manier toegepast. Kwark wordt nu gemaakt van (soms magere)koemelk met toegevoegde yoghurtbacteriën. Om kwark ‘voller’ te maken wordt er room toegevoegd. Aan Griekse yoghurt wordt bijvoorbeeld behoorlijk wat room toegevoegd. Het vetpercentage daarvan ligt daarom beduidend hoger.

Suiker

Maar waar zitten de overeenkomsten en verschillen? Beide zuivelproducten bevatten suikers, ook wel lactose genoemd. De hoeveelheid melksuikers verschilt per product, maar gemiddeld zit er in 100 milliliter gewone yoghurt of kwark zo’n 2,5 tot 5 gram suiker. Deze zijn op het etiket terug te vinden onder koolhydraten. Aan vruchtenyoghurt of -kwark worden vaak extra suikers toegevoegd.

Vet

Melk, yoghurt of kwark, het bevat allemaal vet. Enorme hoeveelheden zijn het niet. Volle varianten bevatten maximaal 3 procent vet, halfvolle vaak rond de 1,5 procent. Magere zuivelproducten zitten doorgaans onder de 0,5 procent vet. Maar hoe slecht is het vetpercentage in zuivel? De meningen zijn er over verdeeld. Het Voedingscentrum raadt aan om producten te gebruiken met een vetpercentage van maximaal 1,5 procent, de halfvolle varianten. Maar de Gezondheidsraad spreekt zich niet expliciet uit. Het verzadigde vet uit zuivel zou niet goed voor ons zijn, maar wetenschappelijk bewijs is er nog onvoldoende. Want niet alle verzadigde vetten hebben hetzelfde effect op onze gezondheid. Onderzoek toont aan dat de kans op diabetes type 2 met 15 procent wordt verlaagd door het eten van minimaal 60 gram yoghurt per dag.

Calorieën versus verzadiging

Voor wie wat gewicht kwijt wil raken is het advies doorgaans om minder calorieën in te nemen dan worden verbruikt. Magere zuivelproducten zouden daarbij kunnen helpen. Er zitten immers minder calorieën in. Toch kan ook tijdens een dieet een volle yoghurt of kwark beter zijn. Volle producten zorgen voor een langere verzadiging.  Zeker als u het combineert met fruit, muesli of (zelfgemaakte) granola. Weeg eventueel de hoeveelheid af. Gemiddeld is 200 gram yoghurt of 150 gram kwark.

Eiwitbron

Yoghurt en kwark zitten boordevol essentiële voedingsstoffen. Zo zijn beide een belangrijke eiwitbron. Maar kwark bevat wel de meeste eiwitten. Een volwassene heeft dagelijks 0.8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig heeft. Dus wie 65 kilo weegt heeft elke dag 65 x 1,2 = 52 gram eiwit nodig. In 100 milliliter halfvolle yoghurt zit 4,2 gram eiwit, in dezelfde hoeveelheid halfvolle kwark is het 7,5 gram. Een belangrijke bron dus.

Naast eiwitten bevat zowel yoghurt als kwark calcium en vitamine B2 en B12. In yoghurt zit in verhouding iets meer calcium dan in kwark, maar in allebei zijn de vitamine B2 en B12 evenveel aanwezig. Deze vitamine zijn essentieel voor de energiestofwisseling en aanmaak van rode bloedcellen. Calcium draagt bij aan sterke botten.

Wat is gezonder?

Maar wat is gezonder, yoghurt of kwark? Het is beide goed en gezond. Het één is niet beter dan het ander. Houd de portiegrote op de aangeraden hoeveelheden, zo’n 2 tot 3 porties per dag (tussen de 300 en 450 milliliter). Voor de gezondheidseffecten maakt het niet uit wanneer u het eet. Vooral yoghurt staat er om bekend dat het makkelijk verteert. Voor wie een lactose-intolerantie heeft, zijn er ook lactosevrije soorten yoghurt en kwark te krijgen.

Lees ook: Is het gezond om elke dag een toetje te eten?Uzelf vrolijk eten? Deze voedingsmiddelen beïnvloeden het humeur positiefWelke effecten heeft een eiwittekort op uw lichaam?Koolhydraatarme snacks om de lekkere trek mee te stillen

(Bron: Voedingscentrum/Gezondheidsnet/archief)

Geef een reactie

Reacties (14)

  1. oosterwijck says:

    Zowel Yoghurt als Kwark als boter zijn gezonde voeding, doordat de eigenschappen van melk, door fermenteren (of bij boter uitsluitend het botervet wordt geselecteerd) is veranderd. In tegenstelling tot melk, dat voeding voor zuigelingen is en niet voor volwassenen. … In de zoogdierenwereld komt het niet voor, dat volwassen zoogdieren, gezoogd worden door een moeder of vrouwelijk dier. Regelmatig melk drinken door de volwassen mens is dan ook een volkomen onnatuurlijk verschijnsel, dat puur uit winstbejag is ontstaan.

    1. maxwout says:

      Winstbejag? Er komt wel meer niet voor in de zoogdierenwereld zoals kleding dragen, fietsen, bier drinken, bood bakken.

    2. DOORNROOSJE says:

      Dus dan mag je melk drinken tot je 18de of tot je 21ste?

  2. Zuivelboer says:

    Dit artikel is een belediging voor alle zuivelboeren in Nederland, door te vermelden dat kwark niet meer op traditionele wijze bereid wordt. Want op onze zuivelboerderij produceren wij kwark op traditionele (bewerkelijke) wijze met volle melk, zuursel en stremsel. Waarna de kwark wordt uitgehangen in kwarkzakken zodat de wei eruitloopt. Deze kwark is dik van zichzelf en hier wordt niets aan toegevoegd. En ik weet zeker dat alle (kleine) zuivelboeren het op dezelfde wijze doen. Dus als je echte kwark wil proeven en vergelijken probeer dan eens kwark bij een zuivelboerderij in de buurt

  3. p8rk says:

    65 x 1,2 = 78 (en niet 52), maar wie 65 kilo weegt heeft elke dag 65 x 0,8 gram eiwit nodig en dat is wel 52!

    1. DOORNROOSJE says:

      Ja, ik dacht ook al: die kan niet rekenen🙄maar bood bakken is ook erg grappig! 😁

  4. farida says:

    goedemorgen

    kwark als yougert is mijn ontbijt met vruchten, bramen, bessen etc
    ook een appel of een kiwie erbij.
    ik vind het heerlijk

    eet smakelijk

    1. DOORNROOSJE says:

      Lekker gezond! Prima! 👏🏻

  5. watnuweer says:

    handig zo’n artikel alleen is het toch lastig omdat er enerzijds met gram gemeten wordt en vervolgens met milliliter – dus ook niet handig – als kan correctie/aanvulling voor diegenen die hier geen raad mee weten zoals ik

  6. JAT1950 says:

    In augustus 2017 heb ik een nieuwe hartklep in mijn aorta en 4 omleidingen gekregen. Ik woog toen 140 kg Toen ik bij kwam uit de operatie (Leeuwarden) kreeg ik van mijn therapeuten,Fysio en voeding te hore, dat ik zo weinig mogelijk koolhydraten moest eten en zoveel mogelijk eiwitrijk voedsel. Ik ben vanaf dag 1 begonnen met een schaaltje( soepkom) met een mengsel van Yoghurt en Skyr met een koffie maatschepje basis muesli en was binnen een half jaar 40 kilo afgevallen en mijn diabetes 2 was een stuk verbetert. Sinds die tijd doe ik dat iedere morgen. Ik heb me in jaren niet zo goed gevoeld. Ik ben 70 jaar oud en loop iedere dag tussen de 5 en 10 km met een gemiddelde snelheid van5 km per uur. Mijn koolhydraten haal ik wel uit het diner. Ik kan iedereen de mix van yoghert en Skyr aanraden.

    1. DOORNROOSJE says:

      Ok, leuke tip, bedankt 👍🏻

    2. DOORNROOSJE says:

      Volle joghurt en skyr?

  7. HansCPS says:

    Ik mis eigenlijk de 0 % vet yoghurt. Ik eet die al jaren . Wat zijn de voordelen van deze yoghurt of is deze 0 % gebakken lucht ??

  8. Caecilia says:

    Goedendag….ZO dat is me wat en met yoghurt en Skyr 40 kilo kwijt in n half jaar, geweldig.
    Ik let ook goed op de etiketten op vet, suiker en zout, want echt waar het zijn de 3 grote killers al zijn ze wel de smaakmakers.
    Wat n Prima verhaal dat u zich goed voelt met dat heerlijk ontbijt EN dat uw diabetes er n stuk op vooruit is gegaan, Ja voeding kan je helemaal ten gronde richten als je niet weet wat zo schadelijk is.
    1 van mijn kinderen heeft pds, en DAT is ook ZO NAAR, maar ja die moet er veel voor laten als het goed wil gaan geen SUIKERS EN VETTEN( althans de meervoudig verzadigde OH OH OH verboden vruchten….zo moeilijk te weerstaan, ik leg me sneller neer bij die zaken, tja je moet wat. ik ben al 11 kilo kwijt en van mt 44 naar 42 en da’s al heel leuk.