Voedingstip: melk in de koffie

Voor wie van koffie met een wolkje melk erin houdt, is er keuze genoeg. Magere, halfvolle of volle melk, koffiemelk, koffieroom, Creamer en zelfs sojamelk en haver- en amandelmelk. Wat is nu het beste voor uw gezondheid?

Als u melk in uw koffie drinkt, kunt u het beste gewone magere of halfvolle melk nemen. Bijvoorbeeld opgeklopte warme melk.

Waarom magere of halfvolle melk?

Halfvolle en magere melk staan in de Schijf van Vijf vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Het bevat belangrijke stoffen zoals calcium en vitamine B12 en verkleint het risico op chronische ziektes zoals darmkanker en botontkalking. Drinkt u geen melk, dan is sojadrink verrijkt met calcium en vitamine B12 een alternatief. Haver- en amandelmelk staan niet in de Schijf van Vijf, omdat ze te weinig eiwit bevatten in vergelijking met gewone melk.

Wat zit er in koffiemelk?

Koffiemelk is melk waar water is uitgehaald. Daardoor heeft het een hoog vetpercentage en is het wat dikker dan gewone melk. Het bevat daardoor ook meer suiker per 100 gram dan gewone melk. Soms is er ook nog melkeiwit aan koffiemelk toegevoegd of plantaardige olie. Er is volle, halfvolle en magere koffiemelk te koop. De meeste koffiemelk staat niet in de Schijf van Vijf, omdat er meer verzadigd vet en suiker in zit dan in gewone magere of halfvolle melk. Wilt u koffiemelk gebruiken, kies dan voor een magere of light-soort.

Koffieroom en Creamer

Koffieroom bevat room en daardoor meer verzadigd vet dan koffiemelk. Koffieroom staat niet in de Schijf van Vijf. Koffiecreamer is geen melk. Het is een poeder gemaakt van glucosestroop, kokosvet en melkeiwit. Ook dit staat niet in de Schijf van Vijf, omdat het veel verzadigd vet en suiker bevat.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. AnnemieMH says:

    Wij doen altijd gewoon volle melk, koken en opkloppen. Dit blijft toch het lekkerste.

  2. FilmFan says:

    Mijn bakje koffie vind ik het lekkerst met F.V Halvamel koffiemelk.