Voedingstip: appelstroop

Voedingstip: appelstroop

Vanaf maandag 2 oktober 2017 vindt u elke maandag een voedingstip van het Voedingscentrum op MAX Vandaag. Elke week komt een product van de week online. Met om te beginnen de eerste 4 weken zoet beleg. We starten met appelstroop. Hoe gezond of ongezond is dit populaire beleg?

Appelstroop kennen we al honderden, misschien wel duizenden jaren. De oude Germanen kookten appels in potten tot al het vocht verdampt was. Resultaat: een moes met veel suiker, die daardoor goed houdbaar was. Het werd gebruikt om maaltijden te zoeten. Tegenwoordig kennen we het als een donkere gelei, gemaakt van appels en suiker, die zowel lekker is op brood, op de pannenkoek of in een stoofgerecht. Er wordt gezegd dat het heel gezond is, omdat er veel ijzer in zit. Is dat zo? En wat zit er eigenlijk in?

Wat zit er in appelstroop?

Tegenwoordig zijn de meeste appelstropen rinse appelstropen. Rinse appelstroop wordt gemaakt van appels en het sap van suikerbieten (beetwortelsap). Vaak zit er ongeveer 70 procent suikerbietsap in en 30 procent appelsap. Soms zit er zelfs bijna geen appel in. Suikerbietsap is goedkoper en smaakt zoeter: daarom gebruiken fabrikanten het graag. Door het sap van de suikerbieten te koken en in te dikken krijg je een zoete, licht bittere stroop. Gemengd met de appelstroop zorgt dit voor een typische friszure smaak.

Suiker in appelstroop

In rinse appelstropen zit 55 tot 70 procent suiker. Er bestaan ook ‘pure’ appelstropen van alleen appels, maar die zijn in de minderheid. Ze bevatten vaak iets minder suiker. Omdat appelstroop veel suiker bevat staat het niet in de Schijf van Vijf. Dat geldt ook voor andere vormen van zoet beleg. Maar je kunt wel elke dag kiezen voor een boterham met zoet beleg, zoals appelstroop, als u verder gezond eet.

IJzer

Appelstroop bevat veel ijzer. Daarom wordt vaak beweerd dat het gezond is. Het ijzer dat in appelstroop zit is niet afkomstig van de appels maar van de suikerbieten. In appels zit nauwelijks ijzer. Hoe meer suikerbietensap in de stroop, hoe meer ijzer.

In appelstroop zit zo’n 13 mg ijzer per 100 gram. Op een boterham smeert u ongeveer 15 gram appelstroop, dus 2 mg ijzer. Een volwassene heeft 9 mg ijzer nodig, een vrouw die nog menstrueert 15 mg. Om aan uw ijzerbehoefte te komen, helpt stroop wel, maar het is gezonder om het uit producten te halen die in de Schijf van Vijf zitten, zoals vlees, donkergroene groente zoals spinazie en boerenkool, bonen en noten.

Het soort ijzer dat in appelstroop zit is non-heemijzer. Het lichaam kan dit minder goed opnemen dan heemijzer, dat alleen in dierlijke producten zit. Tip: neem iets met veel vitamine C erbij als u stroop eet of andere voedingsmiddelen met ijzer. Bijvoorbeeld een kiwi, een schaaltje aardbeien of sinaasappel. De vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer beter wordt opgenomen.

Bewaren

Appelstroop kunt u het beste droog bewaren, gewoon in uw keukenkastje. Het beschimmelt niet gauw, omdat er weinig water in zit en veel suiker. In de koelkast bewaren is niet nodig. Wel kan er een condenslaagje op ontstaan (kleine druppeltjes). Dat is niet schadelijk, maar ziet er misschien wat vreemd uit.

Andere stropen

Er bestaan ook (rinse) perenstropen en stropen die mengsels zijn van appels en peren. Op het etiket kunt u lezen wat er in het product zit. Zo kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel suiker erin zit. Vergelijken werkt het beste per 100 gram, dus niet per portie.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een antwoord

Reacties (2)

  1. spooky says:

    waarom zetten jullie er niet bij welke Appelstropen er dan wel gezonder zijn dan Rinsen appelstroop u vernoemd het wel ,maar geeft geen merken namen die wel goed zijn
    groetjes

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Spooky, bedankt voor uw reactie. Wij mogen helaas geen merknamen vernoemen op onze website en hebben deze namen dan ook niet aangeleverd gekregen van het Voedingscentrum.