Geroosterd brood, lekker maar is het wel een gezonde keuze?

Een boterham roosteren is een makkelijke manier om van een simpel broodje wat extra’s te maken. Maar is zo’n geroosterde boterham eigenlijk wel net zo gezond als gewoon brood, of is het zelfs gezonder?

Lichter verteerbaar

Veel mensen denken dat een geroosterde boterham gezonder is, omdat deze door het roosteren lichter verteerbaar wordt en daardoor beter is voor de darmen. Voedingsdeskundige Manon Wouters legt aan 24Kitchen uit hoe dat zit: “Het zetmeel in brood wordt door het roosteren gedeeltelijk afgebroken tot dextrine. Dat is normaal gesproken de eerste stap in het verteringsproces. Dit gebeurt in de mond door amylase in het speeksel. Door het roosteren slaat u deze stap over en is het inderdaad makkelijker voor het lichaam om het voedsel te verteren.”

Verteren is goed voor de darmen

Toch betekent makkelijk verteerbaar niet direct dat iets gezonder is. Het is volgens Wouters juist goed dat de darmen eens in de zoveel tijd eens hard aan het werk worden gezet. “Juist wanneer er zwaarder verteerbaar voedsel doorheen komt, blijven darmen actief en soepel. Het zorgt voor een goede spijsvertering en een goede stoelgang.”

Niet zo lekker? Eet een sneetje geroosterd brood

Geroosterd brood is dus niet gezonder dan gewoon brood, maar slecht is het ook niet. Naast dat het soms gewoon lekker is om een geroosterd broodje te eten, is het ook een goed voedingsmiddel voor wanneer u zich niet zo lekker voelt. Juist omdat het zo licht verteerbaar is, houdt geroosterd brood de maag en darmen rustiger, wat het goed verdraagbaar maakt.

Bloedsuikerspiegel

Ook wordt vaak gezegd dat geroosterd brood een lagere glycemische index heeft. Dat is niet van toepassing op uw maag of darmen, maar op de bloedsuikerspiegel. Deze index geeft de snelheid aan waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt en deze moet zo laag mogelijk worden gehouden. Toch gaat het hierbij volgens Wouters om een minimaal verschil tussen gewoon en geroosterd brood: “Ik denk niet dat u snel het verschil opmerkt. Het gaat er veel meer om wat u op uw brood smeert of wat u erbij drinkt. Die dingen hebben véél meer invloed op de glycemische index van het lichaam dan het verschil tussen normaal of geroosterd brood.”

Meer of minder calorieën?

Een ander veelgehoord fabeltje over geroosterd brood is dat het meer of minder calorieën bevat in vergelijking tot normaal brood. Dit klopt echter niet, de voedingswaarde van beide vormen van brood zijn namelijk exact hetzelfde. “Wel is het zo dat aan een snee geroosterd brood vocht is onttrokken. Hierdoor blijft er minder gewicht over, maar hetzelfde aantal calorieën. Relatief heeft u op 100 gram geroosterd brood meer calorieën dan op ongeroosterde brood. Maar uiteindelijk eet u natuurlijk gewoon een snee brood en is dit verschil in gewicht niet van toepassing”

Lekker variëren

De verschillen tussen geroosterd en ongeroosterd brood zijn dus niet heel groot en de ene soort is ook niet per se gezonder dan de andere. Wat dat betreft kunt u dus lekker variëren met de manier waarop u uw broodje eet.

(Bron: 24Kitchen, Algemeen Dagblad, Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reactie

  1. ferdybossy says:

    Max geeft doorgaans prima info, maar ergogenics.org/op-dieet-geroosterd-brood-uit-de-vriezer-is-beter.html hier staat het tov.
    Dit geldt ook voor de aardappelen / pasta en zilvervliesrijst na het koken laten staan tot het is afgekoeld / of de volgende dag opwarmen.
    Geef toe we hebben allemaal anders geleerd, maar er staan betrouwbare sites op het www die dit vermelden.
    Het is gezonder en beduidend minder calorieën.