bananenschil

Een bananenschil eten? Hartstikke gezond

Het klinkt misschien niet heel smakelijk, maar niet alleen de banaan zelf, ook de schil is hartstikke gezond. Maar wat zijn de gezondheidsvoordelen precies en hoe kunt u zo’n schil dan het best eten? 

Boordevol vitamines en mineralen

Net zoals de schil van vele andere fruitsoorten, zoals kiwi en meloen zit ook de schil van een banaan vol met goede stoffen. Dit zijn onder andere vitamine B6, B12, kalium en magnesium. Zonde om de schil weg te gooien dus, want kalium zorgt bijvoorbeeld voor wittere tanden en is ook nog eens goed voor uw hart. Daarnaast bevat de schil van een banaan ook fytochemicaliën. Dit zijn antioxidanten die ook veel in zogenoemde ‘powerfoods’ voorkomen. We zouden de schil van een banaan dus eigenlijk een ‘superfood’ op zich kunnen noemen.

Vezelrijk

Een ander voordeel van het eten van de schil van een banaan is dat er extra veel vezels in zitten, deze zorgen ervoor dat u langer een vol gevoel heeft waardoor u minder hoeft te eten.

Bananenschil bereiden

Maar hoe gezond zo’n schil ook is, lekker klinkt het niet. Gelukkig bestaan er verschillende manieren waarop u een bananenschil toch op een enigszins lekkere manier kunt bereiden. Denk bijvoorbeeld aan het frituren van de schil, in Azië wordt de schil van een banaan al jaren op deze manier gegeten. U kunt de bananenschil ook in een smoothie verwerken, of u kunt de schil marineren en vervolgens bakken. Door te marineren verdwijnt de bittere smaak die de schil van nature heeft namelijk een beetje. Genoeg manieren om alle gezonde stoffen die deze schil bevat binnen te krijgen dus. Wel is het belangrijk om de schil altijd goed te wassen voor u hem eet.

Niet alleen de schil, maar ook de draadjes van een banaan zijn niet onder iedereen even populair. Toch zijn ook deze draadjes erg gezond. Meer daarover leest u in dit artikel.

(Bron: Margriet, 24Kitchen, Voedingscentrum)

Geef een reactie