plastic

Supermarkten gaan minder groente en fruit in plastic verpakken

Steeds meer producten in de supermarkt worden in plastic verpakt. Zo is er een groeiende keuze in eenpersoonsverpakkingen en komen er steeds meer gemaksproducten bij, zoals kant-en-klaar-maaltijden. Allemaal in flink wat verpakkingsmateriaal. Vooral in plastic verpakte groente en fruit zijn een doorn in het oog van veel mensen. Tegen de trend van steeds meer plastic in, hebben de Nederlandse supermarkten nu afgesproken dat er in 2025 20 procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkt ligt. Als eerste wordt er gestart met een project met leveranciers van groenten en fruit.

Minder en andere verpakkingen voor groente en fruit

Om in 2025 20 procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten te hebben, wordt niet alleen gekeken naar een vermindering van het aantal verpakkingen, maar ook naar duurzamere verpakkingen. In het geval van groente en fruit worden verpakkingen vaak gebruikt om de kwetsbare producten te beschermen en hygiënisch te houden. Ook verlengt het de houdbaarheid, wat met het oog op duurzaamheid ook niet onbelangrijk is. Marieke Doolaard, Manager Duurzaamheid bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) geeft aan op dat gebied desondanks snel stappen te willen maken om minder en andere verpakkingsmaterialen te gebruiken.

Niet alleen minder verpakkingen, ook meer gerecycled materiaal

Naast een flinke vermindering van het aantal verpakkingen, moeten de verpakkingen die in 2025 in de supermarkten liggen voor 95 procent recyclebaar zijn. Het plastic verpakkingsmateriaal moet dan voor 50 procent uit gerecycled materiaal bestaan en papier en karton 100 procent gecertificeerd. Op de eigen merk producten komen weggooi- of recyclingslogo’s, zodat het voor de consument duidelijk is hoe het materiaal het beste weggegooid wordt. Doolaard: “Duurzame verpakkingen leiden tot een reductie van CO2-uitstoot, minder zwerfafval en bewustwording bij de consument.”

Waar blijven de A-merken?

Directeur Vera Dalm van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft tegenover de NOS aan dat de doelstellingen haar tegenvallen. Zij betreurt dat er alleen afspraken zijn gemaakt over de huismerken en dat er nog niks geregeld is met A-merkfabrikanten. Ook vindt zij 20 procent vermindering aan de lage kant: “Goed, het is een begin, maar ik hoorde dat Albert Heijn en Plus het eind vorig jaar hadden over 25 procent. Dus ik hoop dat de rest de lat snel nog wat hoger gaat leggen,” zegt zij.

Meer bedrijven doen plastic in de ban

Vooruitlopend op het verbod op wegwerpplastic in 2021 zijn er steeds meer bedrijven die hier stappen op ondernemen. Zo heeft Plus in de zomer van 2018 al diverse anti-plasticmaatregelen genomen en is Albert Heijn in september 2018 gestart met de verkoop van herbruikbare zakjes voor groente en fruit. Donderdag 14 februari 2019 is bekend gemaakt dat Hema vanaf het najaar alleen nog papieren en metalen rietjes verkoopt. De kartonnen wattenstaafjes zijn nu al beschikbaar in bepaalde Hema-winkels en dat zal worden uitgebreid naar alle winkels. Ook stimuleert Hema vanaf begin januari om een eigen beker mee te nemen bij aanschaf van een warme drank in de take away’s. Klanten met een eigen beker krijgen 25 cent korting. Woonwinkelketen Ikea stopt vanaf 2020 met plasticwegwerpproducten als rietjes, bordjes, bekertjes en tasjes. Verder is het bedrijf van plan de uitstoot van broeikasgas sterker terug te dringen en alleen nog maar hernieuwbare en gerecyclede producten te gaan gebruiken.

Lees ook: we willen graag duurzamer leven, alleen lukt het nog niet.

(Bron: Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, NOS, Distrifood, ANP)

Geef een reactie