Nederlandse consument winkelt steeds meer online

De Nederlandse consument heeft in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen gedaan, wat goed is voor een totaal van € 16,07 miljard. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 16,1% ten opzichte van 2014, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Onverwachtse groei

In totaal gaf de Nederlandse consument in 2015 online ruim € 8,41 miljard uit aan de aankoop van producten, 21,9% meer dan vorig jaar. De uitgaven aan diensten, zoals vakanties en toegangskaarten voor evenementen laten een groei zien van 10,3%.

“We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2015. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 95 miljard euro in 2015, dan bedraagt het online aandeel inmiddels bijna 9%. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel in 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.” Aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Bedrag per aankoop omlaag

De toename in het online winkelen draagt er ook aan bij dat voor het eerst sinds jaren er weer een groei te zien is in het totale uitgavenpatroon van de Nederlandse consument. In 2015 zijn er 17,4% meer online aankopen gedaan het jaar daarvoor, wat resulteert in een totaal van 142,14 miljoen online aankopen. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop lag in 2015 op € 113,04, dat is 1% lager dan in 2014. Gemiddeld genomen besteedt men per online aankoop dus minder dan voorheen.

Eten, speelgoed en kleding zijn populair

De groei in online aankopen komt voornamelijk door een stijging in de uitgaven aan producten, zoals eten, speelgoed en mode (kleding). In het vierde kwartaal van 2015 wordt er door de Nederlandse consument maar liefst 54% meer online uitgegeven aan food/nearfood dan in dezelfde periode van 2014. Ook de speelgoedmarkt heeft in het vierde kwartaal van 2015 flinke successen geboekt. Het vierde kwartaal is voor de speelgoedmarkt van oudsher het belangrijkste kwartaal door de Sinterklaas en Kerstperiode. Inmiddels vindt 36% van de online speelgoeduitgaven in het vierde kwartaal plaats via het online kanaal. In 2014 lag dit aandeel nog op 29%.

Geef een antwoord