Traditionele winkels tijdens de feestdagen favoriet

Versierde etalages, sfeervol ingerichte winkels en winkelstraten vol feestverlichting. Nederlanders zijn er nog altijd gevoelig voor en winkelen voor de feestdagen liever in traditionele winkels dan online.

Hang naar nostalgie

In de winkels wordt inspiratie opgedaan, maar circa 3 kwart van de Nederlanders doet zijn decemberaankopen ook daadwerkelijk in fysieke winkels. Vooral de sfeer in de winkelstraten is voor de consument de reden om minder online te winkelen voor de Sinterklaas- en Kerstinkopen. Nederlanders struinen graag door de winkelstraten op zoek naar cadeaus en die hang naar nostalgie is vooral voor speciaalzaken en traditionele winkels gunstig. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Deloitte onder bijna 8200 consumenten in 10 landen.

Kerstsfeer

De Nederlandse consument is een nostalgische shopper, we hechten 3 keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen. Nederlanders verwachten van winkeliers ook dat ze meer hun best doen met versieringen en sfeer dan elders in Europa.

Thuisbezorgen

Ondanks dat een meerderheid de voorkeur geeft aan de fysieke winkel geeft de helft van de ondervraagden aan daarnaast ook online te kopen. Vooral om de pakjes thuis bezorgd te krijgen. De extra bezorgkosten nemen veel Nederlanders voor lief. Naar verwachting geven we tijdens de komende feestdagen 3 procent meer uit dan vorig jaar.

(Bron: ANP, dutchcowboys.nl)

Geef een reactie