Het vertrouwen van de consument groeit

Het vertrouwen van consumenten in de economie en de eigen portemonnee is de afgelopen maanden weer een klein beetje gestegen. En dat stijgende vertrouwen vertaalt zich in meer consumptie.

Duurzame goederen

Consumenten hebben in november 2,8 procent meer besteed dan in november 2015, zo meldt CBS. Dit is de grootste stijging in 6 jaar tijd. Consumenten gaven meer uit aan duurzame goederen, zoals kleding en huishoudelijke apparaten. Ook hebben ze aanzienlijk meer gas verbruikt door de relatief koude novembermaand.

Stijging van het vertrouwen

Consumenten zijn in januari 2017 iets positiever dan in december 2016, meldt CBS. Het consumentenvertrouwen stijgt 1 punt en komt uit op 13. Dat is het hoogste niveau in 9,5 jaar. De lichte stijging van het consumentenvertrouwen is te danken aan een positiever oordeel over de economie. Consumenten is gevraagd naar hun oordeel over de economie, de eigen financiële situatie, en hun koopbereidheid. Het vertrouwen in de economie en de portemonnee steeg, de bereidheid om spullen te kopen nam iets af.

Investeringen

De investeringen in woningen zijn in november 2016 sterk gestegen. Ook is er meer geld uitgegeven aan vrachtwagens en bestelwagens. In personenauto’s werd veel minder geld gestoken, vergeleken met een jaar geleden. Volgens het CBS hangt dat vooral samen met de verandering van de bijtelling voor zakelijke auto’s. De consumentenbestedingen zijn een belangrijke pijler van de Nederlandse economie. Andere pijlers zijn de handel, de export en de overheids- en bedrijfsinvesteringen.

(Bron: ANP, CBS)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    “De wens, is de vader van de gedachte”. …