dierenarts

Meldpunt: rekeningen dierenarts rijzen de pan uit

Rekeningen van dierenklinieken gaan door het dak. Zeker als een huisdier ’s avonds of in het weekend hulp nodig heeft, loopt de rekening al snel in de duizenden euro’s. Huisdiereigenaren zijn verrast maar zwichten voor de druk van klinieken en de liefde voor hun huisdier. Waar ligt de grens? 

Rekening pakt 2 keer zo hoog uit

Ton en Manja de Heij laten hun zieke, 5-jarige hond Sam controleren in een dierenkliniek van de keten AniCura. Bij binnenkomst moet direct 550 euro gepind worden als aanbetaling. In eerste instantie worden de kosten voor de behandeling geschat op 2000 euro. Alleen pakt de rekening uiteindelijk 2 keer zo hoog uit als eerder voorspeld: bijna 4000 euro. Het was de keuze: of dit betalen of Sam laten inslapen. Het stel vindt dat misbruik wordt gemaakt van hun dierenliefde.

Gebrek aan transparantie

Carola Zuijderduijn meldt zich op een zaterdagavond met haar zieke kat De Witte bij een AniCura-kliniek. Bij de intake moet ze tekenen voor de kosten van het maken van een echo en bloedonderzoek: tussen de 1200 en 1500 euro. Haar poes blijkt een stoelviltje te hebben ingeslikt. Hij is er zo slecht aan toe dat hij direct wordt opgenomen en nog diezelfde avond wordt geopereerd. Dinsdag kan de kat weer mee naar huis, maar pas na betaling van bijna 6000 euro. Alleen al voor een nachtje verblijf in de kliniek wordt ruim 200 euro gerekend.

Mevrouw Zuijderduijn schrikt van deze enorme bedragen. Ze vindt dat het ontbreekt aan transparantie over de kosten. In de studio spreekt Elles de Bruin over buitensporige dierenkliniekrekeningen met Frank Wassenberg, kamerlid voor Partij voor de Dieren en Wencke van der Meijden, directeur AniCura Nederland.

Cruisereis in coronatijd

Verder in Meldpunt: onduidelijkheid over coronavoorwaarden van cruiseorganisaties. André Jagmohan en Nadia Ellis boeken afgelopen zomer een reis bij CruiseReizen.nl. Het stel heeft corona gehad en 1 vaccinatie. In Nederland geldt dat dan als volledig gevaccineerd. Maar bij deze reis is de rederij Norwegian Cruise Lines, vertrekt het schip uit het Spaanse Barcelona en gaat varen onder Amerikaanse vlag. 1 reis waarbij 4 landen zijn betrokken met allemaal verschillende coronavoorwaarden. Nadat het stel naar Barcelona is gevlogen worden ze aan boord geweigerd omdat zij niet 2 prikken hebben gehad. MAX Ombudsman Jeanine Janssen onderzoekt of zij recht hebben op een schadevergoeding.

Het programma Meldpunt is te zien op vrijdag 7 januari 2022 om 20.05 uur bij MAX op NPO 2.

Geef een antwoord

Reacties (6)

  1. Malthezer says:

    Geachte redactie.
    Ook wij hadden te maken met buitensporige hoge prijs van oogdruppels.
    Mij werd verteld dat het medicijn in Europa niet meer te krijgen is en het had geen zin om op internet te zoeken omdat het niet op internet staat. Ik moest 25 Euro voor de druppels betalen, echter thuis internet op en het middel is gewoon in Belgie te bestellen voor een bedrag van 7.95 euro.
    Alleen kan ik dit niet zonder recept verkrijgen, dus ben ik genoodzaakt deze prijs te betalen.
    Het gaat om Maxitrol 5 ml. Zelfs de verpakking is het zelfde.

    met vriendelijke groet, Fam Hooyberg

  2. Annechien Boerema says:

    Wat goed dat MAX vandaag (Meldpunt,) hier aandacht aan schenkt!
    Annechien Boerema.

  3. Emjee1967 says:

    Petje af voor mevrouw Elles de Bruin, een intelligente dame die zich, volkomen terecht, niet in een hoek liet drukken. Wat een nare man die meneer Frank Wassenberg! Niet het fatsoen hebben op argumenten te discussiëren…. Mijn mening?
    Als je je huisdier niet wilt verzekeren omdat je dat niet kunt betalen of het je onzin lijkt als je je huisdier aanschaft, moet je niet piepen als je daar de rekening van krijgt. Dat risico van ziek worden of gewond raken moet je meenemen als je beslist om een huisdier aan te schaffen. Als je dat niet wilt afdekken met een verzekering, dan kies je bewust voor dat risico.

    1. Tess1544 says:

      De reden dat er is gekozen om de kat niet te laten verzekeren, heeft niets te maken met het niet kunnen betalen van de verzekering. We hebben al ons hele leven katten gehad en daar komen inderdaad kosten bij kijken. Aangezien deze kosten tot nu toe goed te overzien waren en het ook eigenlijk nooit voorkwam dat we naar de dierenarts hoefde te gaan, hebben we er bewust voor gekozen om zelf op te draaien voor eventuele kosten. Wellicht hadden we wel een verzekering moeten nemen, maar ook hierbij was het de vraag of deze kosten gedekt zouden worden. Dit is namelijk niet altijd het geval. Daarnaast is het ongeval is binnenshuis gebeurd (de kat had een stoelviltje opgegeten), wat de verzekering er aanleiding toe kan geven om de schuld bij onszelf neer te leggen.

      Uiteraard is het begrijpelijk dat er aan zo’n operatie dan hoge kosten verbonden zitten, maar blijkbaar vindt u het dus normaal dat er 6000,- voor de operatie wordt gerekend bij spoedkliniek AniCura. Als dit ongeval doordeweeks was voorgekomen i.pv. in het weekend en we de mogelijkheid hadden gehad om naar een normale kliniek te gaan, was dit rond de 1500,- geweest. AniCura gooit het op het dure apparatuur die ze gebruiken, het tekort aan dierenartsen en de humanisering van huisdieren. Persoonlijk vind ik juist dat toen aan Elles de Bruin gevraagd werd of ze de factuur van 6000,- kon verklaren, ze hier een zwak en vrijwel nietszeggend antwoord op gaf.

      Het komt er dus op neer dat AniCura ongeveer driedubbel zoveel geld vraagt voor dezelfde operatie. Daarnaast was elke overnachting in de spoedkliniek 700,- (dit staat fout in het artikel). Bij binnenkomst wordt er gevraagd of er al direct geld kan worden afgetikt. AniCura is alles behalve transparant geweest over de kosten. Aan het begin van dit traject hadden wij geen enkel benul van dat de rekening tot zo hoog zou oplopen. We hebben zelfs nog aangegeven dat het beter was om de kat te laten inslapen, maar dit werd door AniCura afgeraden, omdat het goed zou komen d.m.v. een operatie. Toen we eenmaal in het traject zaten, konden we niet ineens besluiten om zomaar te stoppen. Want dan gaat je kat dus dood. We stonden met onze rug tegen de muur en er werd ingespeeld op onze emoties.

      Ik kan me bijna niet voorstellen dat u een rekening van 6000,- normaal vindt in tegenstelling tot een rekening van 1500,- bij een normale kliniek. Ik ben benieuwd hoe u erin zal staan als dit bij uw huisdier overkomt. Het was een ervaring voor ons om nooit te vergeten in ieder geval…

    2. Tess1544 says:

      Mijn excuses, in mijn bovenstaande reactie heb ik het over Elles de Bruin, maar ik bedoel uiteraard de directrice van AniCura Wencke van der Meijden. Elles de Bruin deed het fantastisch!

  4. Sjakie77 says:

    Beste redactie,

    Ook wij hebben zeer recentelijk de ‘uitbuiting’ aan den lijve ondervonden.

    Het kromme aan dit geheel is dat de Zweeds/Engelse instantie Evidensia ook plaatselijke dierenartspraktijken bezit (of op basis van franchisenemers contract). In ons geval hebben zij ons maar al te gemakkelijk doorverwezen naar het Evidensia dierenziekenhuis in Nieuwegein. Je zou, binnen deze constructie, dan als consument mogen verwachten dat er enige vorm van efficiëntie gecreëerd wordt (lees: zelfde protocollen, zelfde applicaties en dus lagere kosten), maar hier hebben wij niets van teruggezien. Over de transparantie nog maar te zwijgen. Medewerkers van én de dierenartspraktijk én het dierenziekenhuis praten langs elkaar heen, kunnen nauwelijks transparantie bieden over de geraamde kosten en ze lijken ook niet alle opties op tafel te leggen. Alsof ze de klant voor een bepaald blok willen zetten. Ruim 400 eurootjes voor het ‘huren’ voor een kooitje met wat voer & water en het gebruik van een infuuspomp (die blijkbaar vele malen beter is dan die bij de ‘eigen’ dierenartspraktijk). Daarnaast alle onderzoeken die bij de dierenarts gedaan zijn nogmaals uitvoeren, want tussen bezoek dierenarts en dierenziekenhuis zit een periode waarin veel heeft kunnen gebeuren (yeah sure). Onderzoeken blijken ook nog eens het dubbele te kosten dan bij de dierenarts. De quasi schaamteloosheid waarmee dit gebracht wordt, is tenenkrommend. Communicatie (zoals vele problemen vaak beginnen) is ook hier ver onder de (menselijke) maat, maar daar wordt blijkbaar niet heel veel in geïnvesteerd door de moedermaatschappij. Dat tast waarschijnlijk het verdienmodel aan.

    Wij zijn blij dat we, ondanks het advies van de Evidensia dierenartspraktijk, onze kat mee naar huis genomen hebben en vanmorgen bij een second opinion, van ongeveer 200 euro inclusief medicatie (i.p.v. de door Evidensia geraamde 1000 euro), te horen hebben gekregen dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. Uitkomst: diagnose was terecht (ligt dus niet aan de kennis bij Evidensia), maar het behandeltraject is vele malen eenvoudiger (transparante eerlijke communicatie) en dus een veel lagere rekening (wederom transparante eerlijke communicatie)!

    Zo te horen, gaan hier kamervragen over gesteld worden. En terecht! Maar het lijkt mij ook terecht als het ministerie (of een onderzoeksplatform à la ‘Follow the money’, eens onderzoek zou doen naar prijsafspraken, belangenverstrengelingen en transparantie.