Huismerken in steeds meer supermarkten veel goedkoper dan A-merken

Misschien heeft u het al gemerkt bij het afrekenen van de boodschappen in de supermarkt, het is duurder geworden. Verschillende producten zijn in het eerste half jaar van 2020 in prijs gestegen. Een opvallend detail is dat het prijsverschil tussen A-merken en huismerken ook groter is geworden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. 

Inflatie

In juni van dit jaar maakt RTL bekend dat uit onderzoek blijkt dat de prijzen gemiddeld 1,2 procent zijn gestegen. Even lijkt de coronacrisis de oorzaak, maar dit wordt als snel weerlegd. Want de prijsstijging gaat gelijk op met de inflatie. “Supermarkten berekenen de inflatie altijd door, dat doen ze nu dus ook”, aldus retaildeskundige Paul Moers tegen RTL Nieuws.

Gemiddeld 45 procent goedkoper

Maar wie toch goedkoper uit wil zijn in de supermarkt, kan beter kiezen voor het huismerk. Die blijken gemiddeld maar liefst 45 procent goedkoper dan hetzelfde product van een A-merk. En dat is een forse stijging ten opzichte van bijvoorbeeld 2014. Dan zijn de huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken. De afgelopen jaren zet de stijgende lijn voort met gemiddeld 5 procent. In 2018 is het prijsverschil 36 procent en in 2019 is dat 40 procent.

Verschillende supermarkten

Voor het onderzoek zijn producten van huismerken en A-merken in 15 verschillende supermarkten vergeleken. Daaruit blijkt dat het boodschappenmandje met huismerken 45 procent goedkoper is dan het mandje vol met A-merken. De grootste verschillen heeft bij de Deen (48 procent), Deka, Dirk en Vomar. Bij de supermarkten van de ALDI en Poiesz is het prijsverschil met 39 procent het minst.

Grootste prijsverschillen: wasmiddel en vaatwastabletten

Bij welke producten zijn de verschillen het groots? Zonder uitzondering bij wasmiddelen een vaatwastabletten. Daar liggen de verschillen soms wel op bijna 80 procent. Wasmiddel van Ariel is in verhouding tot het huismerk maar liefst 79 procent duurder. Ook zijn er producten waarbij er nauwelijks verschil is.

Huismerk

Een verklaring is dat steeds meer supermarkten huismerken promoten en in 2019 de prijzen van de A-merken zijn gestegen. Vooral Jumbo en Albert Heijn richt zich meer op de verkoop van het huismerk. Daarbij kiezen steeds vaker om de producten die tegen budgetprijzen worden verkocht, over te laten gaan in het huismerk. Dat creëert een prijsverschil ten opzicht van de A-merken.

Koop A-merken in de aanbieding

Geeft u toch de voorkeur voor een A-merk? Koop ze dan als ze in de aanbieding zijn. Dat kan u al snel zo’n 30 tot 35 procent schelen. Want kwaliteitsverschil kan nog altijd een reden zijn om bij een A-merk te blijven. Dit is door de Consumentenbond ook niet meegenomen in het onderzoek. Er is alleen onderzoek gedaan naar het prijsverschil.

(Bron: Consumentenbond, Nu.nl en RTL Nieuws)

Geef een reactie