Wat u in de supermarkt kwijt bent hangt af van uw woonplaats

Uit een supermarktpeiling naar de prijzen van producten door de Consumentenbond blijkt dat die afhankelijk zijn van de plaats waar de supermarkt zit. Zijn er geen andere supermarkten of geen duurdere supermarkt in de buurt, dan zijn de prijzen hoger en omgekeerd.

Verschillende prijsniveaus

Zo hanteert Jumbo volgens de Consumentenbond 3 verschillende prijsniveaus. In 54 procent van de filialen wordt het hoogste prijsniveau gehanteerd, in 32 procent het middelste niveau en in 14 procent het laagste. Dit heeft alles te maken met de aanwezige concurrentie. Richting de Randstad zitten daardoor de goedkopere winkels en in Friesland, Groningen en Limburg zijn er vrijwel alleen duurdere Jumbo’s te vinden. Het prijsverschil is het best te zien bij de A-merken. Hoogvliet werkt met 2 prijsniveaus en dan met name voor hun huismerken.

Prijzen A-merken gestegen

In december 2017 heeft de Consumentenbond de prijzen gepeild van de 15 grootste supermarktketens plus online bezorgsupermarkt Picnic. Van 150 A-merk- en 120 huismerkproducten zijn in totaal 7000 prijzen bekeken. In 3 jaar tijd blijkt het prijsverschil tussen A-merken en huismerken gegroeid te zijn van 31 procent naar 36 procent. Nieuwkomer Picnic blijkt het gunstigst geprijsd te zijn op het vlak van A-merken. Zij zijn 6 procent goedkoper dan gemiddeld.

Aldi en Lidl

De goedkoopste huismerken zijn nog steeds te vinden bij Aldi en Lidl. Al zijn de verschillen met de andere supermarkten wel kleiner geworden. In 2015 zijn Aldi en Lidl nog 20 tot 22 procent goedkoper, nu is dat gedaald naar 15 procent. Spar komt als het duurst uit de bus voor zowel huismerken als A-merken.

Aanbiedingen

Uit een eerder onderzoek van de Consumentenbond uit oktober 2017 blijkt overigens dat het zeer de moeite waard is om op aanbiedingen te letten. Albert Heijn scoort op dat vlak het beste. Normaal zijn de prijzen er aan de hoge kant, maar de supermarkt heeft de meeste aanbiedingen per week. Ook is de gemiddelde 34 procent korting die mensen daarbij krijgen de hoogste van de 9 onderzochte supermarktketens. Door alleen aanbiedingen te kopen, kunnen consumenten gemiddeld 31 procent besparen op hun supermarktaankopen.

(Bron: Consumentenbond)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. JohanEvert says:

    Ik koop niet al die aanbiedingen tegelijk dus hoe meet je dan wie goedkopers is.

  2. AnnemieMH says:

    ik koop aanbiedingen als ik het echt nodig hebt. De Jumbo en de AH ontlopen elkaar niet zoveel in prijs. Jammer
    Wij hebben alleen een Jumbo in het dorp, maar helaas is de groenten daar niet goed, dus moet ik naar een ander dorp en daar is weer alleen een AH….

  3. oosterwijck says:

    Het is heel erg dat er zulke grote prijsverschillen mogelijk zijn. Ik koop regelmatig merkproducten, waarbij prijsverschillen van wel 100% bestaan. En dan praat ik niet over tijdelijke aanbiedingen, maar over reguliere prijzen van artikelen. Om een voorbeeld te geven: in de ene supermarktkost een blikje ingedikte melk €1.10 en in een andere supermarkt €2.20. Ook komt het voor dat in dezelfde supermarkt, de prijs van een artikel, plotseling verdubbeld of halveert. Je komt er bij toeval achter, dat die absurde prijsverschillen bestaan, als je daar naar zoekt. Zo zijn er tal van artikelen, die schandalige prijsverschillen hebben. En dan bedoel ik niet de speciale aanbiedingen. Het lijkt mij zinvol, als supermarkten gebonden zijn aan redelijke winstmarges en dat de overheid daarop controleert. Het moet niet nodig zijn, dat de consument, dagelijks op onderzoek moet om prijzen te vergelijken. Een goed initiatief is de schandpaal van de consumentenprogramma’s, waarin die oplichting getoond wordt. Nu nog een boetesysteem voor supermarkten die absurde prijsverschillen bezigen.