De weekboodschappen: steeds minder mensen doen ze

Zaterdag is van oudsher de dag waarop Nederland erop uittrekt om de weekboodschappen in huis te halen. Althans, dat was altijd zo. Volgens FoodService Instituut Nederland (FSIN) dreigt deze vorm van winkelen uit te sterven, net als de ‘gewone’ supermarkt. 

Dagelijks langs de supermarkt

In Groot-Brittannië wordt het al eerder opgemerkt: het koopgedrag van de supermarktklant veranderd. Waar men vroeger grote karren vol met eten, drinken en andere benodigdheden koopt om de week mee door te komen, is het nu veel gebruikelijker dat mensen uit hun werk nog even snel naar de supermarkt gaan. Want beslissen wat er op tafel komt? dat doen we niet meer al een week van tevoren, maar op de dag zelf. Ook in Nederland is dit aan de hand. “Uit recente cijfers (bron: marktonderzoeker GfK) blijkt dat de omzet van de weekboodschappen sinds 2013 is gestegen met 8 procent, maar de boodschappen voor de kortere termijn met 12 procent”, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink tegen de NOS.

Einde der tijden?

Hoewel er dus nog steeds weekboodschappen gedaan worden, is de groei van de kortetermijnboodschappen sterker en dat heeft grote financiële gevolgen voor de supermarkten. Zij verdienen immers nog steeds het meest aan mensen die 1 keer per week alles komen inslaan, en niet aan degenen die een paar keer per week een aantal dingen kopen. Het gaat om honderden miljoenen euro’s die zij op die manier mislopen en daarom vreest FSIN vreest het ergste: “Gewone supermarkten komen aan het einde van hun levenscyclus.”

Miljardenomzet

Wanneer het doek echt valt voor de reguliere supermarkt, is niet te zeggen, maar zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. FoodService Instituut Nederland presenteert op 27 juni 2018 een lijst met daarop de grootste ketens en bedrijven waar wij ons eten en drinken kopen. De top 10 wordt gedomineerd door supermarktketens. Zo hebben de Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus, Aldi en Dirk in 2018 allemaal al meer dan 1 miljard omgezet. De Albert Heijn en Jumbo komen zelfs boven de 5 miljard uit.

(Bron: NOS, FSIN, Distrifood, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    De zaterdag speelt helemaal geen rol, mede omdat we gepensioneerd zijn, en alle tijd van de wereld hebben, om onze tijd in te delen. Wij hebben de gewoonte om 1x per 14 dagen een volle kar boodschappen te kopen bij de Lidl of de Aldi (afhankelijk van de reclameaanbiedingen). Bij deze boodschappen is inbegrepen een doos met 6 wijnflessen (ook om cadeau te geven bij verjaardagen), een blister met 12 bierflesjes, wasmiddelen en persoonlijke verzorging, een blister met 6 flessen bronwater en koek en snoep. Ik gebruik hiervoor de auto en een transportkarretje om de boodschappen thuis te krijgen. Daarnaast ga ik of mijn partner elke 2 dagen lopend naar de Coop buurtsuper, voor zuivel, vers brood, vers vlees en verse groenten en een bosje bloemen. Dan is er ook nog 1x per week de Turkse buurtsuper voor de verse kruiden en vers fruit, die ik op de fiets bezoek, omdat het iets verderop gelegen is. Deze manier van inkopen, is een vast patroon. De Lidl en de Aldi hebben vaak leuke producten (ook non-food in de aanbieding, waarvan we bijna altijd wel iets kunnen gebruiken. Soms een keukenmachine en soms een computer of memorystick, maar er is altijd wel iets nuttigs in de aanbieding (ook om cadeau te geven bij verjaardagen). Soms is een speciale aanbieding, reden om een week eerder of later te gaan shoppen. Nu heb ik mijn bezoek aan de Aldi, met een week verschoven omdat er een digitale schuifmaat in de aanbieding is, vanaf 30 juni. Het is heerlijk dat de buurtsuper 7 dagen per week open is van ’s ochtends 8.00 uur tot ’s avonds 20.00 uur. Hoewel we meestal na het ontbijt, even gaan winkelen.

  2. Hanneman says:

    Oh wee, honderden miljoenen die door de supermarktketens worden misgelopen. Een einde aan de levenscyclus? Nou, wat mij betreft geen betuiging van deelneming. Lees hier niets over de komst van supermarkten die daarmee de val van de slager, de bakker, de groenteman, apotheker en wat niet al meer aan middenstand betekenden. Duizenden bedrijven buiten bedrijf. Inmiddels de grootste supermarkten vechtend om de allergrootste te zijn. Met hun megawinsten en dikwijls veel te hoge prijzen. Met hun wetenschappelijk onderbouwde methoden en campagnes om de consument te dwingen, manipuleren tot het uitgeven van nóg meer geld. Dat de weekboodschappen inmiddels dagboodschappen zijn geworden heeft misschien ook met een gedaald inkomen van de bevolking te maken. Er moet meer geld naar dit, meer geld naar dat. De eindjes die aan elkaar dienen te worden geknoopt. Dat de koopzaterdag dezelfde weg gaat als de rustzondag is wel wat jammer. Wie kwam je allemaal wel niet tegen, sjokkend over de markt? Door de oneerlijke, mensonterende kwaliteiten van groot geld kan ik met al die verliezen voor Ahold en Jumbo echt niet in mijn pens zitten. Dat er steeds minder tot ver boven de rand geladen boodschappenkarren te zien zijn en de mensen oplettender en economischer inkopen, is mooi meegenomen.