Duur 05:55
Gepubliceerd op 7 april 2016

Deel 8: Pech onderweg

Als u eindelijk lekker op de fiets zit, wilt u natuurlijk geen pech onderweg krijgen. Helaas komt het toch wel eens voor en u kunt er niet aan ontsnappen. Het is dan heel belangrijk om de juiste spullen bij u te hebben om de meest voorkomende problemen te kunnen verhelpen.

Lekke band

We hebben het al gehad over de multitool en de kettingpons, maar het meest voorkomende probleem van een wielrenners is natuurlijk de lekke band. Vergeet daarom als u van huis gaat nooit twee nieuwe binnenbandjes, een fietspompje en twee bandenlichters mee te nemen. Op die manier kunt u altijd makkelijk een bandje wisselen. Hoe u dat doet? Dat leren we u hier.

Wiel eruit halen

Het voorwiel is het makkelijkst om te vervangen. U draait de snelspanner los, zet uw rem open met het palletje dat daarvoor bestemd is en uw wiel valt eruit. Bij uw achterwiel is dat wat lastiger, omdat daar de derailleur in de weg zit. De beste manier om uw achterwiel eruit te halen is door op de grootste versnelling te schakelen. Dat is dus voor op het grootste tandwiel en op de kleinste juist achter. Vervolgens draait u de snelspanner los en zet u de remhoef open. Nu tilt u het achterwiel op en uw wiel valt er automatisch uit. Soms heeft uw wiel een klein zetje nodig of moet u de derailleur even een beetje naar achteren trekken. Op die manier krijgt het wiel meer ruimte en valt het er zo uit.

Bandje verwisselen

Nu staat u met uw lekke band langs de kant van de weg en moet u een nieuwe binnenband op de velg krijgen. Zo doet u dat makkelijk: laat alle lucht eruit lopen als die er nog in zat. Zet uw bandenlichters aan de overkant van het ventiel tussen de velg en de buitenband en wrik de buitenband los. Laat de bandenlichters helemaal rond de velg gaan en de buitenband komt helemaal los. U haalt nu de binnenband eruit, plaatst een nieuwe, beetje lucht erin pompen, want dan gaat het makkelijker, en u gaat vervolgens met uw handen de buitenband weer op de velg leggen.

Het eerste stuk gaat makkelijk, tot u bij het eind komt. Met goed wrikken lukt het vaak om het laatste stukje ook om de velg te krijgen, maar soms is een band zo stug dat het met bandenlichters moet. Dat kan wel, maar zorg dan wel altijd voor plastic bandenlichters. Anders beschadigt u de nieuwe binnenband.

Vouwbanden

Om het uzelf makkelijk te maken kunt u het beste kiezen voor vouwbanden. Die zijn iets duurder dan draadbanden, maar ook veel soepeler. Daardoor zijn ze makkelijk met uw handen op een velg te krijgen. Ten slotte voelt u goed met uw handen of de binnenband nergens tussen de velg en de buitenband zit en pompt u de band weer op de goede luchtdruk. Met een klein handpompje zult u er niet genoeg druk in kunnen pompen, maar wel genoeg om thuis of bij de eerste fietsenmaker te komen. Nu bent u dus weer klaar om te gaan!

Een lekke band heeft u zo verholpen, als u tenminste de juiste spullen bij u heeft. In deel 9 vertelt Flavio wat moet u doen als u last krijgt van pijn en blessures. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus. In de cursus fiets repareren laat Ysbrand zien hoe u zelf eventuele ongemakken aan uw fiets kunt repareren.

Geef een reactie