Duur 02:15
Gepubliceerd op 7 april 2016

Deel 9: Pijntjes en blessures

Hoe leuk fietsen en veel trainen ook is, u kunt soms last krijgen van pijntjes en blessures. Dit kunt u het best voorkomen door een fiets op de goede maat aan te schaffen. Laat u dus goed opmeten bij een erkende speciaalzaak! Maar zelfs dan zal u in het begin last krijgen van pijn tijdens of na het fietsen. Uw lichaam is immers niet gewend om in de racehouding te zitten. Een stijve rug of nek heeft u zelfs nog als u al jaren fietst. Na zes uur op een fiets heeft iedereen wel ergens last van. Toch zijn er een aantal veel voorkomende problemen die u kunt voorkomen.

Zitvlakproblemen

Klachten aan uw zitvlak kunnen ten eerste verholpen worden door een broek met goede zeem. Bespaar hier dus niet op! De prijsverschillen zijn groot, maar een goedkope broek heeft nooit een goede kwaliteit zeem. Heeft u een goede broek, maar nog steeds last van irritaties of andere zitvlakproblemen? Overweeg dan om zalf voor uw zeem en zitvlak te gebruiken. Er bestaan dure crèmes die u in de fietsenzaak kunt kopen, maar net zo goed werkt het om vaseline of uierzalf te gebruiken. Smeer dit op uw zitvlak en desgewenst op uw zeem en kijk eens of irritaties minder worden. Een goed passend zadel is natuurlijk ook heel belangrijk. Iedere gespecialiseerde fietsenzaak heeft testzadels in de winkel. Probeer dus verschillende modellen uit en beslis welke voor u het beste is!

Knieklachten

Naast zitvlakproblemen komen knieklachten ook vaak voor bij wielrenners. Dit heeft vaak te maken met de stand van het been ten opzichte van het pedaal. Klikpedalen maken gebruik van verschillende plaatjes die op de schoenen geschroefd worden. Gele en grijze plaatjes hebben bijvoorbeeld speling, rode plaatjes niet. Begint u net met rijden met klikpedalen? Laat de rode plaatjes dan links liggen. Die zijn alleen geschikt als u al lange tijd met klikpedalen rijdt en precies weet hoe uw voet in het pedaal moet staan. Grijze en gele plaatjes laten ruimte over voor uw knie om te manoeuvreren in het pedaal en dit ontlast uw knie. Op deze manier voorkomt u op de makkelijkste manier knieproblemen. Een belangrijke tip is in ieder geval dat u met knieklachten niet moet blijven doorfietsen. Heeft u pijn? Bezoek dan uw huisarts.

Nu bent u klaar voor uw eerste toertocht. In deel 10 vertelt Falvio wat u altijd bij u moet hebben als u een grote toch gaat maken. Klik hier als u terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Geef een reactie