Service van de maaltijdaanbieders

Naast een goed product is de service van een maaltijdaanbieder natuurlijk ook belangrijk. MAX heeft daarom de volgende aspecten kritisch bekeken:

– bestelmogelijkheden

– betaalmogelijkheden

– kwaliteit website

– kwaliteit brochure

Bestelmogelijkheden

Om een goed beeld te vormen van de bestelmogelijkheden inventariseerden we:

  • De verschillende manieren om een bestelling te oden
  • De minimumaantal van de te bestelling maaltijd
  • De levertijd
  • Bezorgdag en – tijd
  • Annuleringsmogelijkheden

In onderstaande tabel een overzicht van de resultaten:

Bestelmogelijkheden kant-en-klaarmaaltijden

AanbiederMinimum aantal maaltijden
Aantal werkdagen van tevoren bestellenBestelmanierBezorgdag en -tijdAnnuleringsmogelijkheden?
Apetito75 Telefonisch, website, formulier via bezorgerVaste dag en tijdBinnen 24 uur
Food Connect (diepvries)42Telefonisch, website, e-mail, formulier via bezorgervaste dag en tijdn.v.t.
Food Connect (koelvers)44Telefonisch, website, e-mail, formulier via bezorgervaste dag en tijdn.v.t.
Lekker Thuis65Telefonisch, website, fax, bestelbon via bezorger, belservicevaste dagn.v.t.
Maaltijdservice.nl41 dag van te voren voor 12.00 uurTelefonisch, websitedinsdag t/m zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur24 uur
Vers aan tafel46Telefonisch, website, per post met bestelbon via bezorgervaste dag24 uur
Vers voor thuis55Website, e-mail, via bezorger, per post, automatisch seizoensmenu bestellenper keer doorgegeven5 werkdagen

Betaalmogelijkheden

Iedere aanbieder heeft andere betaalmogelijkheden, betalen kan bijvoorbeeld met iDeal, pin, acceptgiro, automatische incasso of een strippenkaart. In onderstaande tabel een overzicht van de betaalmogelijkheden. Opvallend is dat versaantafel.nl €2,70 vraagt voor een betaling per acceptgiro.

Betaalmogelijkheden kant-en-klaarmaaltijden

AanbiederMinimum aantal maaltijden
ApetitoMaandelijkse acceptgiro, automatische afschrijving
Food Connect (diepvries)Automatische incasso, op rekening
Food Connect (koelvers)Automatische incasso, op rekening
Lekker ThuisContant, pin
Maaltijdservice.nliDeal, digitale strippenkaart, automatische overschrijving
Vers aan tafelAutomatische incasso, acceptgiro (extra kosten: €2,70)
Vers voor thuisiDeal, automatische incasso (eigen account noodzakelijk), overboeking

Kwaliteit website

Alle maaltijdaanbieders hebben een website, dat kan ook niet anders tegenwoordig. Het is natuurlijk het makkelijkst om de bestelling online te doen, maar veel ouderen maken nog maar nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om via de webshop te bestellen. Zij bestellen vooral telefonisch of geven de bestelling door aan de bezorger.

Het aantal ouderen dat thuis is op het internet groeit wel en daarnaast komt het ook regelmatig voor dat hulpverleners, mantelzorgers, buren, kinderen, vrienden en kleinkinderen de maaltijden online bestellen. Ook voor maaltijdservices geldt: hoe beter de website is, des te sneller en vaker de klanten hun bestelling plaatsen. Bij de beoordeling van de websites is vooral gelet op:

  • Knoppen voor soep, (soort) vlees, vis, vegetarisch, diëten, stamppotten, maaltijdsoepen internationaal,
  • Aanwezigheid van zoekfuncties waarmee je op elk component kunt zoeken (filteren), bijvoorbeeld op soorten vlees, soorten groente, aardappelen, rijst, enz.
  • Zoekfuncties voor speciale dieetwensen, bijvoorbeeld glutenvrij, lactosevrij, natriumbeperkt en (heel belangrijk) aan- of afwezigheid van allergenen.
  • Omschrijving van het gerecht
  • Aanwezigheid van informatie over het eten, eventueel met symbolen, bijvoorbeeld informatie voor diabetici of voor mensen die minder zout moeten eten.

De perfecte website bestaat niet, maar de website van versaantafel.nl komt als beste uit de test. Maaltijdservice.nl en lekker-thuis.nl scoren redelijk in de test. Zij hebben verschillende mogelijkheden op de site waarmee u de maaltijden kunt filteren en zij hebben bovendien een zoekfunctie waarmee u op diverse soorten groente kunt zoeken. De website van aanbieder Vers voor Thuis heeft als enige de indeling op soort keuken, bijvoorbeeld Hollandse pot.

Kwaliteit brochure

Behalve via de website kunt u de maaltijden ook via de brochure bestellen. Een goede brochure bevat in ieder geval de volgende informatie:

  • Overzicht van maaltijden met foto’s
  • Voedingsinformatie per maaltijd, eventueel met symbolen
  • Prijslijsten
  • Dieetlijsten
  • Informatie over het bewaren en opwarmen van de maaltijden

 De brochures van apetito-shop.nl, lekker-thuis.nl en versaantafel.nl bevatten uitgebreide informatie. Naast het volledige aanbod van de maaltijden, met foto’s, staat bij elk gerecht voedingsinformatie. In de brochures vind je uitgebreide informatie over diëten en de samenstelling van de gerechten.

De brochure van maaltijdservice.nl is minder uitgebreid. Daarin ontbreekt de voedingsinformatie. Er staan onbegrijpelijke symbolen bij de maaltijden, zonder uitleg. Bij navraag blijkt dat deze symbolen zijn bedoeld voor de professionele markt en niet voor de particuliere consument.

De brochure van versvoorthuis.nl is zeer summier. Het is een folder met informatie over wat u kunt bestellen hoe u dat kunt doen. Verdere informatie over de maaltijden en foto’s van de gerechten ontbreken.

Overzichtelijkheid brochure en website maaltijdaanbieders

Aanbiedertoelichting overzichtelijkheid brochure en website
ApetitoDe website heeft veel knoppen waarmee u gemakkelijk maaltijden kunt selecteren. Er is een groot aanbod van dieetmaaltijden en allergeenvrije maaltijden. Voedingsinformatie wordt pas zichtbaar als u een gerecht aanklikt. Het aanbod in de brochure en op de website zijn niet gelijk. De brochure is overzichtelijk met foto's, symbolen en voedingsinformatie.
Food Connect (diepvries)Het is moeilijk uw weg te vinden op deze website. De diepvriesmaaltijden staan op een apart gedeelte van de website. Er ontbreekt een zoekfilter of zoekfunctie voor soorten gerechten. U moet dus de hele pagina doorscrollen als u ergens naar op zoek bent.
Brochure bevat foto's van de gerechten. De voedignsinformatie staat in aparte tabellen. Ook als u niets bestelt moet u dat doorgeven.
Food Connect (koelvers)Het is moeilijk om uw weg te vinden op deze website. De koelverse maaltijden stelt u zelf samen met verschillende componenten. Er zijn geen foto's van de gerechten. Bestelt u via de website? Dan worden de prijzen pas zichtbaar als u op een gerecht klikt. Dieetmaaltijden kunt u aanvragen maar zijn niet via de website te kiezen.
De brochure bevat alleen informatie en een bestellijst voor diepvriesmaaltijden. Ook als u niets bestelt moet u dat doorgeven.
Lekker ThuisDe lay-out van de website is overzichtelijk, maar er ontbreken heel wat zaken, zoals een zoekfunctie voor menucomponenten en diëten. Uitgebreidere voedingsinformatie wordt pas zichtbaar na doorklikken. Informatie over bestellen vindt u bij hulp, tips en veelgestelde vragen. Daar is geen aparte knop voor.
De brochure bevat foto's, symbolen en voedingsinformatie en de inhoud wijkt af van wat er op de website staat.
Maaltijdservice.nlOverzichtelijke website. Er is een goede zoekfunctie, maar er zijn weinig categorieën. Zo staan bijvoorbeeld alle vleessoorten bij elkaar. In de brochure staan foto's met nummers en symbolen, dat is verwarrend. Deze symbolen zijn echter niet voor consumenten, maar voor bedrijven bedoeld.
Vers aan tafelDe website is duidelijk en uitgebreid. De goede zoekfunctie en veel knoppen maken veel goed. Ze leveren alleen dieetgerechten voor natriumbeperkte en gemalen voeding. Voedingsinformatie wordt pas zichtbaar als u doorklikt op een gerecht. De uitgebreide brochure is van de 'vers keuken' met foto's zonder voedingsinfo bij de gerechten, maar wel in aparte tabellen. Heeft een andere look en feel dan de website.
Vers voor thuisOnlogische website. Met de knop 'assortiment' komt u niet bij de maaltijdlijst. Er zijn twee soorten bestelmogelijkheden. Er is een vast aanbod en u kunt de maaltijden zelf met verschillende componenten samenstellen. Er is geen zoekfunctie of filter. De keuze categorieën zijn gebaseerd op het soort keuken. De brochure geeft alleen informatie over hoe het bestelproces werkt.

Meer resultaten?

Een overzicht van de uitgebreide resultaten van de maaltijdtest vindt u in het dossier Ondervoeding op MAX Vandaag. De resultaten zijn opgedeeld in:

Geef een reactie

Reactie

  1. peveco says:

    Ik ben 78 jaar en verkeer in de gelukkige omstandigheid om als vrijwillig bezorger van maaltijden bij Tafel Thuis
    in Middelburg te werken. Naar aanleiding van Uw programma, heb ik bij mijn klanten een reactie gevraagd
    over onze maaltijden. Tot mijn genoegen kan ik zeggen dat 95 % positief was over de door ons geleverde
    maaltijden. Natuurlijk heb je altijd mensen die wat te klagen hebben, maar dat hou je toch.
    Vriendelike groet P.Veen