ABP

Rogier de Haan: schaderegeling ABP lijkt een succes

Eind 2021 berichtten we over de schaderegeling die ABP in samenwerking met ons heeft ontwikkeld. De regeling zag er goed uit, maar zou zich in de praktijk nog moeten bewijzen. Inmiddels zijn er al veel resultaten binnen. En die stemmen vrolijk.

Hoe zat het ook alweer?

2 jaar geleden onthulden we dat bij ABP gepensioneerde tweeverdieners vaak een aanvulling op hun pensioen misliepen. Sindsdien betaalde ABP deze aanvulling alsnog aan tienduizenden gepensioneerden uit. Het pensioen ging omhoog en men ontving een nabetaling van het achterstallige pensioen plus wettelijke rente. Het ging om veel geld: ABP legde er meer dan 400 miljoen euro voor opzij.

Belastingdienst greep in

Die nabetalingen waren vaak zo fors, dat de Belastingdienst zich ermee ging bemoeien. Toeslagen moesten terugbetaald en velen kregen te maken met een flinke naheffing over de inkomstenbelasting. Hierdoor bleef er van de nabetaling vaak veel minder pensioen over dan wanneer ABP deze op tijd zou hebben uitbetaald. Schade dus, doordat achterstallig pensioen in 1 keer was uitbetaald.

Positieve reacties

We brachten de schadeposten in kaart en drongen bij ABP aan op een snelle en eenvoudige schadevergoeding voor de nabetaalden. We raakten in gesprek en dat resulteerde in een schaderegeling. Vanaf 2022 zou de eerste groep nabetaalden hierover een brief krijgen van ABP. Al in de 1e week van januari stroomden de resultaten en reacties binnen. Vaak positief tot zeer dankbaar. Een enkele keer ontevreden. Soms met een vraagteken.
De cijfers tot nu toe: 15.250 nabetaalden hebben een schadevoorstel-op-maat ontvangen. Variërend van een paar tientjes tot meer dan 8.000 euro, alles netto. Van hen heeft 92 procent meteen al akkoord gegeven. Wie niet akkoord is, is vrij de omvang van de schade met concrete bewijzen aannemelijk te maken. Zoals dat ook het geval zou zijn als deze schaderegeling er niet was. Dat geldt ook voor de 6.250 nabetaalden die te horen hebben gekregen dat zij volgens ABP geen schade hebben ondervonden van de nabetaling.

Echt maatwerk

Nog eens 5.000 nabetaalden zullen binnenkort een voorstel van ABP ontvangen. Wij blijven de ontwikkelingen natuurlijk kritisch volgen. Maar we stellen wel al vast dat dit voor het eerst is dat een pensioenfonds op grote schaal de portemonnee trekt voor gedupeerde gepensioneerden. En niet in het wilde weg, maar met maatwerk.

Niet het enige fonds

We zijn trots dat we als MAX Ombudsman aan de wieg hebben gestaan van deze regeling. Maar we kijken ook vooruit. ABP is natuurlijk niet het enige pensioenfonds dat fouten maakt. Wie onze rubriek een beetje volgt, weet dat maar al te goed. Als er als gevolg van zo’n fout (belasting)schade ontstaat, dan zullen ook andere pensioenfondsen verantwoordelijkheid moeten nemen. Het eerste resultaat is er al: een MAX-lid dat door een fout van Pensioenfonds Zorg & Welzijn 800 euro aan zorgtoeslag kwijtraakte, kreeg deze uiteindelijk vergoed nadat ze op ons advies had gewezen op de schaderegeling van ABP. Kortom: wordt vervolgd!

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie