Ferrari

Het debuut van Ferrari, het succesvolste F1-team uit de geschiedenis

Op 11 mei 1947, in 2022 75 jaar geleden, maakt de Ferrari 125 S zijn debuut op het circuit. Het is het begin van het legendarische automerk met het steigerende paard. In de Formule 1 is Ferrari het meest succesvolle team uit de geschiedenis.

Enzo Ferrari

Enzo Ferrari wordt op 18 februari 1898 in het Italiaanse Modena geboren. Op 10-jarige leeftijd bezoekt hij een autorace in Bologna. Hij is meteen verknocht en besluit coureur te worden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog moet hij het leger in. In 1918 raakt Enzo besmet met de Spaanse griep, waardoor zijn militaire carrière eindigt. Na de oorlog zoekt Ferrari een baan in de auto-industrie. Hij biedt tevergeefs zijn diensten aan bij FIAT, maar wordt uiteindelijk testcoureur bij de Milanese autobouwer CMN. Voor dat merk maakt hij in 1919 zijn racedebuut tijdens de Parma-Poggio di Berceto, een heuvelklimrace waarin hij als 4e eindigt.

Alfa Romeo

Het volgende jaar gaat hij racen voor Alfa Romeo. Hij wint zijn 1e race in 1923. In 1924 weet hij 3 races op zijn naam te schrijven, waardoor dat jaar het beste uit zijn race-carrière is. Ferrari raakt ontdaan door de dood van de coureurs Ugo Sivocci in 1923 en Antonio Ascari in 1925 en rijdt daardoor zijn races met de rem erop. In 1932 wordt zijn zoon Dino geboren en Ferrari besluit om te stoppen met racen. Hij racet 41 Grands Prix en weet er 11 te winnen.

Hij richt zich op het managen van de racewagens van Alfa Romeo. Ferrari weet een team van topcoureurs te verzamelen. Voor dat team rijden de coureurs Giuseppe Campari en Tazio Nuvolari. Het team van de raceafdeling van Alfa Romeo rijdt vanaf 1929 onder de naam Scuderia Ferrari. Het team is zeer succesvol vanwege de geweldige auto’s en dito coureurs. Het is in deze tijd dat het steigerende paard op de racewagens verschijnt.

Het steigerende paard

Graaf Francesco Baracca is tijdens de Eerste Wereldoorlog de beste gevechtspiloot van Italië. De graaf heeft een steigerend paard op de zijkant van zijn vliegtuig geschilderd. Hij komt in 1918 om het leven. In 1923 ontmoet Ferrari gravin Paolina, de moeder van graaf Baracca. Zij komt met het voorstel het steigerende paard op zijn auto’s aan te brengen als gelukssymbool. Het staat vanaf 1929 op bedrijfspublicaties en officiële papieren en prijkt later op de racewagens van Ferrari. De cavallino rampante, het steigerende paard, wordt één van de beroemdste logo’s ter wereld.

Ferrari

Begin jaren 30 kampt Alfa Romeo met financiële problemen. Ondanks de kwaliteit van de coureurs kan het team nauwelijks op tegen Auto Union en Mercedes. In deze periode domineren de Duitse racewagens. In 1937 wordt Scuderia Ferrari opgeheven en krijgt het de naam Alfa Corse. Ferrari verlaat Alfa Romeo in 1939 na onenigheid en richt Auto-Avio Construzioni op, dat onderdelen maakt voor raceteams. Hij heeft een afspraak met Alfa Romeo dat hij 4 jaar lang de naam Ferrari niet gebruikt voor racewagens. In 1943 verhuist hij naar Maranello. Aan het einde van de oorlog besluit hij auto’s te gaan bouwen onder zijn eigen naam. In 1947 richt hij het merk Ferrari op.

Ferrari 125 S

Ferrari bouwt een racewagen met een V12 motor, de 125 S. De 125 S is voorzien van een 1,5 liter twaalfcilinder motor met een vermogen van 118 pk. De topsnelheid bedraagt 155 kilometer en de auto sprint in 8 seconden van 0-100 kilometer. Op 12 maart 1947 rijdt Ferrari de 1e 125 S de poort uit in Maranello. Op 11 mei van dat jaar neemt de 125 S voor het eerst deel aan een race in Piacenza met aan het stuur Franco Cortese.

Vanwege een kapotte brandstofpomp valt de Ferrari uit. Tijdens de Grote Prijs van Rome op 20 mei wint de 125 S, wederom bestuurd door Franco Cortese, zijn 1e Grand Prix. De 125 S wint 6 van de 14 races waar de wagen aan deelneemt. Het is het begin van het grote succes van Ferrari als onafhankelijk autobouwer. Ferrari verkoopt sportwagens voor de weg, om het racen te financieren.

Enzo

Portret van Enzo Ferrari tijdens een Ferrari-show in Maranello, met een 125C op de voorgrond

Ferrari besluit om deel te nemen aan het zogenaamde open-wheel racing, waarbij de wielen zich buiten de carrosserie bevinden zoals bij Formule 1-bolides. Het debuut vindt plaats in 1948 en later in dat jaar volgt de 1e winst. In 1949 volgt de 1e grote winst tijdens de 24 uur van Le Mans met de 166 MM. Vanaf 1950 wordt het wereldkampioenschap Formule-1 georganiseerd en Ferrari is het enige team dat er vanaf het begin bij is. In 1951 wint een Ferrari voor het eerst een Grand prix Formule 1 op het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië. Met aan het stuur José Froilán González. Het verhaal gaat dat Ferrari heeft gehuild als een baby als hij Alfa Romeo eindelijk weet te verslaan. In 1952 wint Alberto Ascari voor Ferrari voor het eerst het wereldkampioenschap Formule-1. Het jaar daarop wint hij wederom het kampioenschap voor Ferrari.

Dino Ferrari

Ferrari wordt een belangrijke speler in de autosport. Het merk boekt in die tijd belangrijke zeges en domineert bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans door de race 6 maal op een rij te winnen. Te weten van 1960 tot en met 1965 en 9 maal in totaal. Naast Alberto Ascari (1952 en 1953) behalen Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorn (1958) en Phil Hill (1961) het wereldkampioenschap Formule 1 in een Ferrari.

Dino Ferrari wordt dus in 1932 geboren en studeert economie en later machinebouw. Hij moet de opvolger van zijn vader worden. Hij werkt aan de 750 Monza uit 1954. Maar hij is beroemd geworden omdat hij aan zijn vader voorstelt een V6 te bouwen voor de Formule 2 in 1955. Dino zal de motor nooit zien, want hij overlijdt in 1956 op 24-jarige leeftijd aan de spierziekte Duchenne. Enzo en zijn vrouw Laura zijn de dood van Dino nooit te boven gekomen. Ter nagedachtenis aan hem vernoemt Ferrari alle racewagens met een V6 naar Dino. Vanaf de jaren 60 dragen ook sportwagens zijn naam, van zowel Ferrari als FIAT. Het Autodromo Internazionale Dino Ferrari, ook bekend onder de naam Imola, is naar hem vernoemd. Na 1988, als Enzo Ferrari is overleden, wordt de naam gewijzigd in Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari.

Ferrari 250 GTO

Het sterke karakter van Enzo Ferrari heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Maar in november 1961 komt hij in conflict met belangrijke mensen in zijn bedrijf. Ferrari’s vrouw Laura heeft een belangrijke vinger in de pap van het bedrijf. Dat bevalt bepaalde leidinggevende figuren niet en zij eisen dat zijn vrouw uit de fabriek wordt verwijderd. Het komt op ontslag te staan van die leidinggevenden. Ze beginnen een nieuw team, ATS, en nemen een aantal coureurs en klanten met zich mee.

Het komt op een slecht moment voor Ferrari. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuw model racewagen, die het in het lange afstandsracen moet opnemen tegen onder andere de Jaguar E-Type. Ferrari neemt nieuwe mensen in dienst die de wagen afbouwen. De Ferrari 250 GTO wint in 1962 de 12 uur van Sebring in zijn klasse en wordt 2e in het totaalklassement achter de Ferrari 250 Testa Rossa. De 250 GTO wordt één van de beroemdste sportwagens in de geschiedenis. Er zijn slechts 39 exemplaren gebouwd, die voor astronomische bedragen worden verkocht. Zo verwisselt in 2018 een 250 GTO van eigenaar voor het bedrag van 70 miljoen dollar!

Het ontslaan van bepaalde leidinggevenden en het inhuren van anderen pakt voor Ferrari goed uit. De jaren 60 verlopen uitstekend voor het merk. In 1963 wil Ford Ferrari inlijven. Ze zijn bijna rond, als Ferrari zich terugtrekt. Ford is zo kwaad dat ze de Amerikaanse auto-ontwerper Carrol Shelby inlijven om een racewagen te ontwikkelen die Ferrari tijdens lange afstandsraces kan verslaan. Shelby bouwt voor Ford de legendarische GT40. De GT40 wint van 1966 tot en met 1969 de 24 uur van Le Mans. Ferrari schrijft erna nooit meer de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans op zijn naam.

FIAT

Ferrari realiseert zich dat hij, om succesvol te blijven en om te groeien, een partner nodig heeft. In 1969 wordt FIAT 50 procent eigenaar van Ferrari. Het merk krijgt een financiële boost. De invloed op de auto’s voor de openbare weg zijn direct merkbaar, terwijl de raceafdeling nagenoeg hetzelfde blijft. Ferrari levert V6-motoren van de Dino Ferrari aan FIAT. Die komen in de FIAT Dino coupé en de FIAT Dino spider. Hierdoor weet Ferrari genoeg auto’s te verkopen om mee te doen aan het Formule 2 kampioenschap met de Ferrari Dino 166 F2.

Dino

Ferrari Dino GT

De jaren 70 verlopen goed voor Ferrari in de Formule 1. Zo wint Niki Lauda het wereldkampioenschap in 1975 en in 1977. Jody Scheckter wordt met Ferrari wereldkampioen in 1979. De jaren 80 verlopen slecht voor het merk met het steigerende paard. Gilles Villeneuve verongelukt in 1982 op het Belgische circuit van Zolder. In Duitsland overkomt Didier Pironi bijna hetzelfde in dat jaar. Gedurende de jaren 80 weet Ferrari het wereldkampioenschap niet op zijn naam te schrijven.

Overlijden Enzo Ferrari

In 1988 overlijdt Enzo Ferrari op 90-jarige leeftijd. Het laatste model van zijn hand is de F40. FIAT neemt 90 procent van de aandelen over. Luca di Montezemolo wordt in 1991 de nieuwe directeur. Hij benoemt Jean Todt tot hoofd van de raceafdeling. Todt weet de dan 2-voudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher in 1996 te contracteren. Het wordt een succesvolle samenwerking en het resulteert in 5 wereldkampioenschappen voor Schumacher in de periode 2000 tot en met 2004. Ferrari wint vanaf 1999 tot en met 2004 het constructeurskampioenschap. In 2008 wint Ferrari voor het laatst het wereldkampioenschap bij de coureurs, met aan het stuur Kimi Räikkönen. Het team wint tevens het constructeurskampioenschap.

Ferrari

Michael Schumacher viert zijn overwinning met Jean Todt

Daarna weet Ferrari races te winnen en strijdt het legendarische Italiaanse merk in sommige jaren mee om het wereldkampioenschap, zonder de titel te behalen. Dat, terwijl het team jarenlang over één van de hoogste zo niet het hoogste budget in de Formule 1 beschikt. Het jaar 2020 is het slechtste jaar in 4 decennia voor Ferrari. Het weet geen race te winnen en eindigt als 6e in de eindklassering. In 2021 gaat het iets beter, want bij de constructeurs eindigt Ferrari op de 3e plaats. In 2022 zijn de regels veranderd in de Formule 1, waardoor de bolides vrijwel helemaal nieuw zijn ontworpen. Dit pakt erg goed uit, want vooral coureur Charles Leclerc komt sterk voor de dag en wint races voor het team met het steigerende paard.

Charles Leclerc

Charles Leclerc in zijn bolide

Ferrari is in de Formule 1 verreweg het meest succesvolle team. De rode bolides winnen in totaal 16 constructeurstitels en 15 coureurstitels. Tijdens de Grand Prix van Toscane in 2020 rijdt Ferrari voor de duizendste keer een Formule 1-race.

Droom

Zoals gezegd is Ferrari auto’s voor de weg gaan verkopen om het racen te financieren. Deze schitterende Italiaanse ontwerpen, vaak afkomstig van ontwerper Pininfarina, behoren tot de meest begeerde sportwagens ter wereld. De Ferrari’s zijn veelal rood van kleur, hetgeen de officiële racekleur van Italië is. In de jaren 90 is 85 procent van alle nieuwe Ferrari’s rood. Het is voor velen een droom om een keer in een Ferrari te rijden en het is maar voor weinigen weggelegd om er 1 te bezitten. Ferrari’s zijn niet alleen peperduur, ook het onderhoud is zeer prijzig. Van alle automerken ter wereld is de winstmarge op een Ferrari het grootst. In 2021 maakt de Italiaanse sportwagenfabrikant ongeveer 94.500 euro winst per verkochte auto!

(Bron: NL.motorsport.com, AD.nl, Isgeschiedenis.nl, Formule1nieuws.nl, Autowereld.be, Forbes.com, Auto-forza.nl, Autosprintchicago.com, Businessinsider.nl, Motorsport.com, CNN.com, Wikipedia. Foto’s: Shutterstock, ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. Adriaan K says:

    Leuk verhaal! Eindelijk iets anders dan al die ellende over oorlog, nbqlht (of zoiets) discriminatie en ander gelazer!