Wat te doen bij medische problemen of overlijden op reis?

Natuurlijk gaat u er niet vanuit, maar het kan voorkomen dat u op vakantie in de medische problemen raakt of erger: dat uw reisgenoot overlijdt. Hoe moet u handelen om dit zulke situaties in goede banen te lijden? Op welke hulp vanuit Nederland kunt u rekenen? En hoe zorgt u ervoor dat u deze hulp ook daadwerkelijk krijgt? Wij leggen het uit. 

Bel de alarmcentrale

Stel u of één van uw medereizigers krijgt een ongeluk op vakantie. Of het nu gaat om een gebroken been of een acute blindedarmontsteking, het is in alle gevallen belangrijk om de alarmcentrale van de zorgverzekeraar te bellen. Deze alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar via een nummer dat u op de achterkant van uw verzekeringspas vindt. Als u deze pas niet bij de hand heeft, kunt u het ook vinden op de website van de verzekeraar of iemand vragen het voor u op te zoeken. Het is wel van belang dat u vervolgens zelf belt.

European Health Insurance Card

De mensen die werkzaam zijn bij de alarmcentrale kunnen u voorzien van essentiële informatie. Zo weten zij welk ziekenhuis in de buurt goed en hygiënisch is, kunnen zij medicatiebijsluiters voor u vertalen en u adviseren over wat te doen met doktersrekeningen. Ook als u of iemand anders al is overgebracht naar een ziekenhuis kunt u deze alarmcentrale bellen. Als dit ziekenhuis zich binnen Europa bevindt, moet u ook altijd de European Health Insurance Card (EHIC) laten zien. Deze kaart wordt verstrekt door de zorgverzekeraar en laat zien dat u goed verzekerd bent. Het is dus belangrijk om deze altijd mee te nemen op vakantie, mits de vakantie zich in Europa voltrekt.

Verzekeringspolis

Wat u ook altijd mee moet nemen op vakantie is een uitdraai van uw verzekeringspolis. Zo is het meteen duidelijk waarvoor u of uw medereiziger wel en niet verzekerd is. Sowieso is het goed om deze polis zelf goed door te lezen, zodat u zelf ook weet waar u recht op heeft. Op het moment dat u een medische ingreep moet ondergaan in het buitenland, heeft u wel iets anders aan uw hoofd dan een verzekeringspolis doorspitten. Als u dus zelf al een beetje weet wat erin staat, kunt u veel makkelijker actie ondernemen als u het idee heeft dat er te veel wordt gerekend voor de behandeling. Daarnaast zorgt het nakijken van de polis er ook voor dat u eventuele hiaten kunt opvullen.

Dit laatste kan heel belangrijk zijn, want lang niet alle zorgkosten die in het buitenland worden gemaakt worden vergoed door de Nederlandse verzekeraar. Zij vergoeden spoedeisende hulp alleen tot het maximale tarief dat hiervoor in Nederland geldt, wat betekent dat u in sommige landen nog heel veel zelf zult moeten betalen. Een voorbeeld: in de Verenigde Staten kost de behandeling voor een gebroken enkel zo’n 25.000 dollar. In Nederland kost dit vaak nog geen 1000 euro, waardoor u dus duizenden euro’s moet neerleggen.

Aanvullende reisverzekering

Daarnaast vergoedt de eigen verzekeraar bijkomende medische kosten (denk aan repatriëring) lang niet altijd. Dit gebeurt alleen als dit echt medisch noodzakelijk is. Als dit het geval is, maar dit komt door een medische aandoening die u al had voordat u op vakantie ging, krijgt u niets. Om ervoor te zorgen dat u zich geen zorgen hoeft te maken over dit soort zaken, is het verstandig om een goede reisverzekering af te sluiten waarin ook de medische kosten in het buitenland zijn meeverzekerd. Eenmalige reisverzekeringen zijn vaak niet afdoende om dit risico te ondervangen. Lees ook in dit geval de polis weer goed door, want zelfs de beste verzekeringen vergoeden dit soort extra kosten maar tot een bepaald bedrag. Alles daarboven is voor eigen rekening.

Wat te doen als er iemand overlijdt op vakantie?

Een medische probleem krijgen op reis is niet leuk, maar helemaal vervelend wordt het als uw reisgenoot overlijdt op vakantie. Als dit in Nederland gebeurt is dit al een heel gedoe, maar in het buitenland is het allemaal nog net even een stapje hectischer. Gelukkig zijn er duidelijke richtlijnen die u kunt volgen als u dit onverhoopt overkomt. Allereerst moet u een arts inschakelen die het overlijden officieel vaststelt. Deze arts zorgt er ook voor dat een lokale uitvaartondernemer wordt ingeschakeld, zodat de overledene kan worden overgebracht naar een uitvaartcentrum. Het paspoort van de overledene dient u achter te laten bij het lichaam. Verwittig ook het personeel van de accommodatie waar u verblijft.

Neem contact op met de uitvaartverzekeraar

Indien de overledene verzekerd was, moet u de alarmcentrale van deze uitvaartverzekeraar bellen. U vindt dit nummer onder meer online. De verzekeraar zorgt er dan voor dat er een in het buitenland gesitueerde werknemer naar u toe komt om u te begeleiden. Bij deze persoon kunt u uw verhaal kwijt en de formaliteiten afhandelen. Om dit alles zo snel mogelijk te laten verlopen is het handig als u kopieën van paspoorten en verzekeringspolissen kunt laten zien. Verwacht overigens niet dat de contactpersoon van de uitvaartverzekering 10 minuten na uw telefoontje op de stoep staat. Het kan soms even duren voordat deze persoon er is, want de werknemers van de verzekeraars zijn niet altijd even dichtbij.

Vervolgens wordt de repatriëring geregeld. Niet alle zorgverzekeraars vergoeden repatriëring in het geval van overlijden. Wederom kan een reisverzekering met dekking van medische kosten hier uitkomst bieden. Houdt er daarnaast ook rekening mee dat repatriëring soms even kan duren. Niet in elk land zijn ze hier even snel mee.

(Bron: nu.nl, archief, zilveren kruis, AD, ministerie van Buitenlandse Zaken)

Geef een reactie