Wanneer is het moment om te bellen met de alarmcentrale?

Wanneer we op vakantie in de problemen komen dan hebben we ze hard nodig: de alarmcentrales. Ze zijn een steunpunt voor vakantie vierende Nederlanders. Maar waar gaan de meeste meldingen over en wat is nou het moment waarop je de alarmcentrale belt?

Drukke zomer

De alarmcentrales hebben een drukke zomer achter de rug. De warmte, de bosbranden in onder andere Zweden, Griekenland, Zuid-Spanje en Portugal, het noodweer in Frankrijk en Duitsland en de aardbeving in Lombok zorgen voor een vloed aan klachten bij de alarmcentrales. Vooral vanwege de situatie in Lombok worden de centrales veel gebeld. Maar een opvallende dit jaar is het aantal meldingen van het aantal campers. In het algemeen is het aantal kampeervakanties toegenomen, maar er gaan dus ook steeds meer mensen op pad met de camper. Een andere opvallende melding dit jaar is het aantal oorontstekingen. Volgens Yda Matthijssen heel logisch gezien het warme weer. “Met het warme weer wordt er meer gezwommen wat het risico op een oorontsteking vergroot. ” Het lijkt, behalve vooral pijnlijk, een relatief klein probleem, maar iemand met oorontsteking mag niet vliegen.

Niet goed voorbereid

Wat ook blijkt is dat mensen niet goed voorbereid op vakantie gaan. Ze zijn in veel gevallen zelfs on- en onderverzekerd, ook naar verre bestemmingen. Een basis zorgverzekering vergoedt niet altijd alle kosten, maar veel reizigers hebben zich dit jaar niet goed bijverzekerd. Naast de slechte voorbereiding is ook een klein percentage reizigers maar op de hoogte dat zij de alarmcentrale van de reis- of zorgverzekering kunnen inschakelen in geval van nood. Maar liefst 73 procent van de ondervraagde reizigers heeft wel eens pech, ziekte of een ongeluk in het buitenland gehad, maar slechts 7 procent daarvan belt met de alarmcentrale voor hulp.

Wanneer belt u de alarmcentrale?

Maar wanneer is het moment om de alarmcentrale te bellen. “Niet te snel, maar zeker ook niet te laat”, aldus Yda Matthijssen. “Een bezoek aan de lokale (huis)arts kunt u vaak zelf nog wel regelen, maar zodra er een ziekenhuisopname aan te pas komt of specialistische hulp, dan is het sterkt aan te raden de alarmcentrale in te schakelen.” Het is niet alleen belangrijk om hen te bellen als u hulp nodig hebt, u dient te maken kosten ook eerst met hen te overleggen. Medische zorg is in het buitenland vaak duurder. En sommige (zorg)verzekeringen vergoeden alleen wat een behandeling in Nederland kost, maar de zorg in buitenlandse (privé)ziekenhuizen kan veel duurder uitvallen. Het verschil komt dan voor eigen rekening en dat kan in de papieren lopen. “Wanneer u dit van tevoren overlegt met de alarmcentrale dan weet u direct of het vergoed wordt.” Heeft u problemen onderweg met de auto, caravan of camper, dan kunt u natuurlijk ook altijd de alarmcentrale bellen van uw verzekering.

Dit onderwerp wordt besproken met Yda Matthijssen van de ANWB en Angela Looye van Eurocross Assistance in Groeten van MAX op maandag 27 augustus 2018.

Stel uw vraag aan Yda Matthijssen

U kunt van maandag 27 augustus tot donderdag 30 augustus 2018 10.00 uur uw vakantievragen stellen aan Yda Matthijssen. Na donderdag 30 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reactie

  1. Geer-t says:

    Hallo mevrouw.
    Mijn vraag gaat over een vakantie in Nederland.
    ik ben een aantal keren geweest in het Fletcher Roermond hotel. Helaas is dat de laatste keren niet bevallen. ik heb hier een klacht over geschreven, naar de klanten service en de CEO de heer Hermans. Helaas geen reactie behalve een ontvangst bevestiging van de klanten service. Is dit normaal ? Is communicatie en toegeven zo moeilijk geworden?
    Hieronder stuur ik de email die ik had gestuurd
    graag een reactie van u.
    De email
    Met deze mail vraag ik u beleefd om eens zeer kritisch te kijken naar het Fletcher hotel Roermond.

    Ik ben er regelmatig geweest en gezien de ligging was dat erg gunstig.

    Helaas kan ik dit niet meer.

    De reden hiervoor is de sterk verwaarloosde kamers. Er zit zoveel schimmel in de kamers en overal onduidelijk vlekken. Het schoonmaken is beneden alle peil.

    Het is niet alleen de kamer maar ook de badkamer is ronduit vies en slecht onderhouden.

    Dit hotel is echt aan het verpauperen en niet Fletcher waardig.

    Elke week zie ik mooie reclames op tv van Fletcher maar dat is ongekend in verhouding tot het hotel in Roermond.

    Ik wijk in het vervolg uit naar het hotel Roermond en hoop ooit terug te komen naar Fletcher.

    Ik doe dit niet graag maar gezien de enorme achteruitgang laat Fletcher me geen andere keuze.

    Gezien de gespreken die ik voer, hoor ik dat ik niet de enige ben die uitkijkt naar een ander hotel in Roermond.

    Mond op mond reclame is krachtig en zal zeker geen goed doen aan Fletcher.

    Dus nogmaals een verzoek om hier wat aan te doen.

    Maak Fletcher Roermond weer een trots en schoon hotel met gemotiveerd personeel die meer bieden dan alleen maar een kunstje doen.

    Ik heb echt geen rancune naar Fletcher maar ben naar al die jaren nu echt teleurgesteld in Fletcher Roermond.

    Ik heb ook de CEO de heer Hermans een persoonlijke email gestuurd maar krijg geen reactie.

    Jammer van iemand die aangeeft een niet lullen maar poetsenmentaliteit te hebben.

    Ik hoop dat er nu echt wat wordt gedaan aan Fletcher Roermond.

    G. de Jong