Verkeersverwachting over 5 jaar: “Het staat helemaal vast”

Het verkeer in veel Nederlandse steden loopt over 5 jaar tijdens de spits helemaal vast, als er geen ingrijpende maatregelen worden genomen. De verkeerschaos zal 2 keer zo groot zijn als nu, blijkt uit een analyse van het CROW, een kenniscentrum voor verkeer en infrastructuur.

Filedruk verdubbelt

Het kenniscentrum baseert zich op de berekeningen voor de komende 5 jaar. De aantrekkende economie en de lage brandstofprijzen leiden tot 38 procent meer files. Het CROW verwacht dat de filedruk in de steden zal verdubbelen, doordat het bij kruispunten en rotondes in spits nu al vaak vastloopt. Hans Voerknecht, onderzoeker voor het CROW: “Dat betekent dat er steeds meer plekken komen waar je gemiddeld in de ochtend- en avondspits alleen nog stapvoets kunt rijden.” De grootste problemen worden in de Randstad verwacht, maar ook steden als Groningen, Leeuwarden, Zwolle en Eindhoven zullen veel meer last krijgen van files.

Comeback benzineauto

De huidige verkeersproblematiek in de steden kost de economie ongeveer 840 miljoen per jaar. Over 5 jaar is dat volgens het CROW opgelopen tot het dubbele: 1,7 miljard. “Maar dan hebben we het nog niet over de negatieve gevolgen van de waarschijnlijk slechtere luchtkwaliteit, de toename van het geluidsniveau en de onveiligheid.”

De luchtkwaliteit zal er de komende jaren niet beter op worden, nu de benzineauto een comeback maakt ten koste van de hybride-auto. Per 1 januari 2017 vervallen alle gunstige bijtellingstarieven voor hybrides. Vooral leaserijders zullen dan weer sneller voor auto’s op alleen brandstof kiezen, blijkt uit een rondgang langs een aantal grote leasemaatschappijen.

Martijn Versteegen van LeasePlan, marktleider in Nederland: “De bijtelling op de plug-in hybrides is al een stuk teruggeschroefd en we zien dan ook dat de verkopen van het aantal hybrides al flink zijn teruggevallen. Volgend jaar is het helemaal voorbij met de hybride.”

Combinatie met andere vervoerswijzen

Hans Voerknecht heeft wel een aantal oplossingen in gedachten voor het fileprobleem. Zo zou er volgens hem meer ingezet moeten worden op een combinatie met andere vervoerswijzen. De leenfiets, bijvoorbeeld, zodat de reis van deur-tot-deur sneller gemaakt kan worden. Daarnaast denkt hij dat automobilisten te veel worden aangemoedigd om de auto te pakken. “Ze krijgen vaak van hun werkgever een goedkope parkeerplek in de stad en vergoedingen om de auto te gebruiken. Dat verleidt veel mensen om toch de auto te gebruiken.” Hij ziet rekeningrijden ook als oplossing, maar verwacht niet dat dat er de komende jaren doorheen komt. “Daarover is veel te veel politieke discussie. Je moet daar niet op wachten, maar inzetten op kleine maatregelen.”

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie