APK

Tijd voor de APK? Zo voorkomt u extra kosten

De Algemene Periodieke Keuring (APK), als autobezitter kunt u er niet omheen. Eens in de zoveel tijd moet uw auto door de APK. Een angst van sommige autobezitters is dat de garage misbruik maakt van de APK. Hoe kunt u dat voorkomen? 

Goede voorbereiding

Het is aan te raden om een APK altijd goed voorbereid in te gaan. Zo is het bijvoorbeeld handig om te zorgen dat simpele dingen, zoals licht en ruitenwissers, werken alvorens uw auto de APK in gaat. Veel garagehouders rekenen namelijk graag iets extra’s voor het vervangen van relatief simpele onderdelen, terwijl u dit misschien ook zelf had kunnen maken.

Garages worden ook gekeurd

Verder zijn er natuurlijk ook regels voor de garages zelf als het gaat om het afnemen van APK’s. Zo worden garages eens in de zoveel tijd zelf gekeurd door de RDW tijdens het keuren. Wanneer u uw auto inlevert bij een lokale garage is er ongeveer 3 procent kans dat er iemand van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) langskomt om een keuring bij de garage te controleren.

Niet machteloos

Maar ook wanneer u geen onderdeel bent van die 3 procent, wilt u graag zekerheid dat uw garage uw auto op een eerlijke manier keurt. Gelukkig bent u niet volledig machteloos als het gaat om het resultaat van de APK. Wanneer u het niet eens bent met het feit dat uw auto wordt afgekeurd, kunt u bezwaar maken tegen de keuring en komt de RDW langs om uw auto te herkeuren. Belangrijk om te weten is dat uw alleen bezwaar kunt maken tijdens de keuring zelf, dus bijvoorbeeld niet een week later.

Extra kosten voorkomen

Wat er ook kan gebeuren is dat de garagist u extra reparaties, die niet onder de APK vallen, probeert te verkopen. Denk hierbij aan de ruitenwissers; die van uw voorruit moeten werken, maar die van uw achterruit niet. Toch kan het zijn dat een garage alsnog voorstelt om ook uw achterruitenwissers te vervangen. Als dit gebeurt kunt u het best concreet vragen of een bepaald onderdeel verplicht is voor de APK. Er zullen waarschijnlijk niet veel garagehouders zijn die liegen als u de vraag zo direct stelt.

Sancties

Gelukkig blijkt toch het grootste deel van de keuringen zonder problemen te verlopen, maar bij gemiddeld 5 tot 6 procent van de keuringen gaat het toch niet goed. Garages lopen dan risico op een sanctie van de RDW, het kan dan bijvoorbeeld zo zijn dat een garage een tijdje niet meer mag keuren.

Fouten maken is menselijk

Wel is het goed om in uw achterhoofd te houden dat fouten maken menselijk is en dat dit dus ook kan gebeuren tijdens een APK. Het meten van een autoband is bijvoorbeeld behoorlijk ingewikkeld, dus het kan voorkomen dat metingen bij verschillende garages anders uitkomen.

Lees ook:

APK van de auto uitstellen of toch niet?

Wees alert bij APK

APK-keurmeesters op de vingers getikt

(Bron: Autoblog.nl, RDW)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Laat Uw auto altijd keuren in een onafhankelijk keurstation. Als U Uw auto laat keuren bij de dealer (al of niet in kombinatie met een onderhoudsbeurt), is de kans groot, dat u bedrogen wordt. Bedrogen met onnodige reparaties of een factuur voor niet uitgevoerde reparaties. Ik zelf ben jaren achtereen bedrogen door het bedrijf, waar ik mijn Toyota nieuw gekocht heb. Elk jaar (nadat de garantieperiode voorbij was) werden onderdelen, onnodig vervangen, onder dreiging van afkeuren. Zelfs de accu (batterij bleek na drie jaar versleten). En ik kan U verzekeren waarover ik praat: ik heb een auto-technische opleiding gehad, en weet van de hoed en de rand. Ik heb drie jaar achtereen gewaarschuwd te stoppen met het bedrog. Het bedrijf nam me niet serieus. Vervolgens ben ik naar een Toyota sub dealer gegaan en heb uitgelegd wat er gaande was. De eigenaar was het met me eens dat er volslagen onlogische reparaties plaats gevonden hebben en beloofde me eerlijk te zijn. Mijn auto was inmiddels 6 jaar oud. Bij het tweede bedrijf ben ik nooit meer geconfronteerd met onlogische reparaties. Sterker nog, er is nooit meer iets stuk geweest. De tweede accu gaat nu al 8 jaar mee en is nog steeds goed. Mijn auto is inmiddels 14 jaar oud en buiten het normale onderhoud heb ik nooit meer een reparatie gehad.

    Moraal van het verhaal: Veel garagebedrijven zien U als sponsor van hun bedrijf en zadelen U op met onnodige reparaties. U wordt beschouwd als prooi, zodra U de drempel over gaat.

    Om klanten extra te lokken worden terugroepacties, voor iets gevaarlijks gebruikt. U krijgt dan een brief, dat de auto geheel gratis wordt nagezien. Vaak denkt de klant dan: Ik laat dan meteen maar een onderhoudsbeurt uitvoeren. En doet U dat niet: dan constateert de garage wel iets dat gerepareerd moet worden. En zo wordt het garagebedrijf voorzien van inkomsten.